A gdyby tak… Program #AllegroLIFE to wewnętrzna społeczność Ambasadorów i Ambasadorek, którzy za pośrednictwem LinkedIn promują naszą firmę, jednocześnie budując swoją markę osobistą. Celem programu jest wzmocnienie employee advocacy w naszej firmie, a co za tym idzie wsparcie pracowników w budowaniu silnej marki osobistej. Chcemy, aby poprzez udział w programie oraz publikowanie materiałów eksperckich, nasi Ambasadorzy byli pozycjonowani na LinkedIn, jako autorytety w swoich dziedzinach.
Zanim wystartowaliśmy z programem #AllegroLife nasi pracownicy już angażowali się w różne formy employee advocacy, takie jak wystąpienia na konferencjach, udział w targach pracy, pisanie artykułów, czy nagrywanie podcastów. Zależało nam jednak, aby dostarczyć platformę oraz narzędzia, które pozwolą im na dzielenie się swoimi osiągnięciami, kulturą organizacyjną Allegro oraz powodami dlaczego #dobrzetubyć w mediach społecznościowych. Silne marki osobiste oraz wizerunek ekspertów wzmacniają markę pracodawcy i zaufanie do niej, a na takim efekcie nam finalnie zależało.
A gdyby tak… mieć na to plan?
Zanim ogłosiliśmy rozpoczęcie programu w organizacji, przygotowaliśmy wszystkie niezbędne materiały: od stworzenia identyfikacji wizualnej programu (w tym nazwy, haseł i hashtagów), przez politykę aktywności w mediach społecznościowych, zasady i warunki uczestnictwa, harmonogram onboardingu, zdefiniowanie zasad rekrutacji po długotrwały plan na animację mającą na celu utrzymanie zaangażowania.
Mając na uwadze cele, jakie sobie postawiliśmy, przyjęliśmy założenia dla naszego programu:
- Ambasadorowie powinni posiadać profil, który LinkedIn określa jako “najwyższy poziom”. Uczestnicy już na etapie onboardingu mają szkolenie z budowania profilu, a każdy z nich otrzymuje manual z potrzebnymi materiałami.
- Aby pozostać w programie, Ambasador powinien publikować minimum raz w miesiącu. Jednakże zachęcamy naszych pracowników do publikacji treści związanych z naszą firmą oraz ich obszarami zainteresowań co najmniej raz w tygodniu.
- Wszyscy Ambasadorowie marki pracodawcy, po pierwszych sześciu miesiącach funkcjonowania programu powinni posiadać 500+ kontaktów w swoich sieciach kontaktów.
A gdyby tak… zbudować społeczność Ambasadorów?
Program jest skierowany jest do wszystkich pracowników i pracowniczek grupy Allegro. Obecnie w #AllegroLIFE mamy prawie 250 Ambasadorów i Ambasadorek, w tym pracowników z Polski, Czech, Słowacji oraz Słowenii. Najliczniejszą grupę stanowią przedstawiciele obszaru Commerce oraz Technologii. Ponadto mamy również pracowników z działów Customer Experience, Corporate Functions, Human Resources, Delivery Experience oraz przedstawicieli spółek Allegro, Allegro Finance, eBilet, Ceneo i Allegro Pay.
Bycie w stałym kontakcie z Ambasadorami jest jednym z najważniejszych elementów udanego programu employee advocacy. Głównym kanałem komunikacji z uczestnikami programu jest slack, alias mailowy oraz cykliczne spotkania online i offline. Stworzyliśmy również przestrzeń do zadawania pytań, dzielenia się feedbackiem i odpowiadaniem na potrzeby Ambasadorów.
A gdyby tak… mieć niezawodne narzędzie?
Platforma Sharebee to nasze centrum dowodzenia programem #AllegroLIFE. Jest to narzędzie do zarządzania treściami w mediach społecznościowych, które pozwala na dodawanie postów, publikowanie, angażowanie, analizowanie oraz wyciąganie wniosków.
Dzięki platformie mamy dostęp do:
- biblioteki treści – Ambasadorzy dostają dostęp do bazy aktualnych, pokategoryzowanych treści.
- analityki – widzimy jakie zasięgi i w jakim czasie generuje cała firma, konkretny dział czy pojedyncza osoba.
- grywalizacji – algorytm nalicza punkty i automatycznie buduje rankingi w zależności od aktywności i efektywności ambasadorów.
A gdyby tak… tworzyć unikalne treści?
Ambasadorzy mogą korzystać z łatwo dostępnych treści na platformie Sharebee. Gotowe posty można wyszukać na podstawie kategorii tematycznych, obszarów w firmie oraz języków treści (po polsku lub po angielsku). Dbamy o różnorodność tematyki postów, draftów treści, grafik oraz opcji językowych. Zachęcamy Ambasadorów do tworzenia spersonalizowanych treści, dlatego też wdrożyliśmy projekt “Dobrze być na LinkedIn”, gdzie wspieramy ich w znalezieniu unikalnego tematu i stworzeniu dedykowanego posta. Ponadto mogą oni korzystać z kalendarza świąt nietypowych, dzięki któremu czerpią pomysły na indywidualne publikacje. Uczestnicy mają również możliwość proponowania treści wewnętrznych, źródeł zewnętrznych oraz tematyki postów, które pojawiają się na platformie.
A gdyby tak… doceniać i celebrować sukcesy?
Nic tak nie napędza do działania, jak docenianie wysiłku włożonego w zadanie! Raz w miesiącu dzielimy się z Ambasadorami podsumowaniem z uzyskanymi wynikami oraz wyróżnieniem najbardziej aktywnych Ambasadorów. Dodatkowo wprowadziliśmy comiesięczne wyzwania – zadaniem jest utworzenie tematycznego posta i oznaczeniem go specjalnym hashtagiem. Wszystkich wyróżnionych nagradzamy dodatkowymi punktami na platformie MyBenefit.
Nie zapominamy również o celebrowaniu wspólnych celów i rocznic. Pod koniec 2022 roku określiliśmy sobie cel, aby osiągnąć ponad 13 milionów zasięgu w ciągu roku. Ale to nie koniec! We wrześniu tego roku osiągnęliśmy kolejny kamień milowy: 50 milionów zasięgu od początku istnienia programu. Ponadto co roku spotykamy się w kwietniu, aby celebrować kolejne rocznice #AllegroLIFE – w tym roku już trzecią!
A gdyby tak… dzielić się wiedzą?
Regularnie dzielimy się wiedzą z naszymi Ambasadorami. Raz na kwartał organizujemy szkolenia, warsztaty i webinary z wewnętrznymi i zewnętrznymi ekspert(-k)ami. Tworzymy też poradniki, manuale i newslettery, aby dostarczać Ambasadorom wiedzy z zakresu pisania angażujących treści, tworzenia grafik, storytellingu oraz informować ich o zmianach na platformie LinkedIn czy Sharebee. Dbamy również o to, aby nasi Ambasadorzy mogli korzystać z dedykowanych grafik rekrutacyjnych, zdjęć w tle na LinkedIn oraz dwa razy w roku zapraszamy ich do udziału w sesji zdjęciowej, aby mogli odświeżyć swoje zdjęcie profilowe.
A gdyby tak… mieć na wszystko dane?
Regularnie, co miesiąc śledzimy wyniki osiągnięte przez wszystkich Ambasadorów, porównujemy je kwartał do kwartału oraz rok do roku i wyciągamy na tej podstawie wnioski dotyczące aktywności i zaangażowania Ambasadorów.
Wyniki osiągnięte od 01.04.2021 – 30.09.2024:
22 152 postów
50 285 718 szacowany zasięg
202 571 kliknięcia
247 244 polecenia
19 794 komentarze
Kolejnym wskaźnikiem, który bierzemy pod uwagę w ocenie efektywności, jest zwiększenie świadomości o istnieniu programu oraz zwiększenie zainteresowaniem programem wewnątrz organizacji. Z uwagi na zapytania od pracowników dotyczące dołączenia do programu uruchomiliśmy możliwość otwartych zapisów przez cały rok, a rekrutacja do programu dostosowana jest do liczby chętnych (minimum dwa razy w roku, a przy większym zainteresowaniu odbywa się raz na kwartał).
Informowanie o programie od pierwszego dnia pracy nowego pracownika oraz wykorzystanie wszystkich kanałów komunikacji wewnętrznej (m.in. intranet, ogólnofirmowy newsletter, ekrany w biurach, plakaty) pozwoliły nam na zwiększenie świadomości o istnieniu naszej społeczności. Ponadto w tym roku po raz pierwszy przeprowadziliśmy kampanię rekrutacyjną w biurach poza Polską.
Sprawdzamy też, jaka część uczestników programu angażuje się w dodatkowe działania employer brandingowe. Z analizy wynika, że ponad 60% Ambasadorów angażuje się w inne aktywności (jak udział w konferencjach, wystąpienia w roli prelegentów na uczelniach, uczestniczenie w targach pracy, pisanie artykułów, czy udział w podcastach). Prawie 10% z nich zaproszenie dostało przez platformę LinkedIn z uwagi na ich aktywność w mediach społecznościowych.
Program stał się dla nas dodatkowym nośnikiem informacji dotyczących otwartych rekrutacji. Ambasadorzy swoimi publikacjami przyciągają bardziej jakościowych kandydatów w porównaniu z aplikacjami pozyskanymi z job boardów. Narzędzie jest również wykorzystywane jako jeden z kanałów komunikacji zewnętrznej marki. Często wewnętrzne zespoły w firmie zgłaszają się ze swoimi tematami i treściami, aby pojawiły się na platformie i były udostępnianie przez Ambasadorów.
A gdyby tak… posłuchać co o programie mówią jego uczestnicy?
“Dzięki #AllegroLIFE każdego dnia mogę rozwijać swoją markę własną. Mogę pobudzać swoją kreatywność do działania, tworzenia materiałów, za pomocą których dzielę się z innymi swoimi pasjami, swoim doświadczeniem i też wpływam na ich motywację.” Magda
“#AllegroLIFE to dla mnie przede wszystkim rozwój – nauka montażu, robienie ciekawych zdjęć, budowanie marki osobistej czy poznawanie tajników LinkedIn. To też satysfakcja kiedy widzi się swoje podsumowania i osiągnięcia, bycie częścią, wyniki wszystkich i dużo radości!” Iza
“Bycie Ambasadorką programu #AllegroLIFE daje mi dużo satysfakcji i radości, że mogę się dzielić refleksjami na temat mojej pracy i tego jak razem działamy.” Ola
* Aby komunikować w spójny i wyróżniający sposób wizerunek Allegro jako pracodawcy, stworzyliśmy platformę komunikacyjną “A gdyby tak…”. Jest to zwrot, którego używamy, kiedy wpadniemy na nowy pomysł, myślimy przyszłościowo, analizujemy możliwości i przechodzimy do działania. To również stwierdzenie, które może pokazywać coś, do czego dążymy.
Autorka:
Olga Roloff-Woszczyk, Employer Branding Senior Specialist
Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2024 w kategorii Employee Advocacy. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.