Employee Advocacy Konkurs EBEA
A gdyby tak… Twoja marka osobista mogła inspirować innych?  O programie employee advocacy w Allegro

A gdyby tak… Twoja marka osobista mogła inspirować innych? O programie employee advocacy w Allegro

A gdyby tak… Program #AllegroLIFE to wewnętrzna społeczność Ambasadorów i Ambasadorek, którzy za pośrednictwem LinkedIn promują naszą firmę, jednocześnie budując swoją markę osobistą. Celem programu jest wzmocnienie employee advocacy w naszej firmie, a co za tym idzie wsparcie pracowników w budowaniu silnej marki osobistej. Chcemy, aby poprzez udział w programie oraz publikowanie materiałów eksperckich, nasi Ambasadorzy byli pozycjonowani na LinkedIn, jako autorytety w swoich dziedzinach.

Zanim wystartowaliśmy z programem #AllegroLife nasi pracownicy już angażowali się w różne formy employee advocacy, takie jak wystąpienia na konferencjach, udział w targach pracy, pisanie artykułów, czy nagrywanie podcastów. Zależało nam jednak, aby dostarczyć platformę oraz narzędzia, które pozwolą im na dzielenie się swoimi osiągnięciami, kulturą organizacyjną Allegro oraz powodami dlaczego #dobrzetubyć w mediach społecznościowych. Silne marki osobiste oraz wizerunek ekspertów wzmacniają markę pracodawcy i zaufanie do niej, a na takim efekcie nam finalnie zależało.

A gdyby tak… mieć na to plan?

Zanim ogłosiliśmy rozpoczęcie programu w organizacji, przygotowaliśmy wszystkie niezbędne materiały: od stworzenia identyfikacji wizualnej programu (w tym nazwy, haseł i hashtagów), przez politykę aktywności w mediach społecznościowych, zasady i warunki uczestnictwa, harmonogram onboardingu, zdefiniowanie zasad rekrutacji po długotrwały plan na animację mającą na celu utrzymanie zaangażowania.

pracownicy Allegro

Mając na uwadze cele, jakie sobie postawiliśmy, przyjęliśmy założenia dla naszego programu:

  1. Ambasadorowie powinni posiadać profil, który LinkedIn określa jako “najwyższy poziom”. Uczestnicy już na etapie onboardingu mają szkolenie z budowania profilu, a każdy z nich otrzymuje manual z potrzebnymi materiałami.
  2. Aby pozostać w programie, Ambasador powinien publikować minimum raz w miesiącu. Jednakże zachęcamy naszych pracowników do publikacji treści związanych z naszą firmą oraz ich obszarami zainteresowań co najmniej raz w tygodniu.
  3. Wszyscy Ambasadorowie marki pracodawcy, po pierwszych sześciu miesiącach funkcjonowania programu powinni posiadać 500+ kontaktów w swoich sieciach kontaktów.

A gdyby tak… zbudować społeczność Ambasadorów?

Program jest skierowany jest do wszystkich pracowników i pracowniczek grupy Allegro. Obecnie w #AllegroLIFE mamy prawie 250 Ambasadorów i Ambasadorek, w tym pracowników z Polski, Czech, Słowacji oraz Słowenii. Najliczniejszą grupę stanowią przedstawiciele obszaru Commerce oraz Technologii. Ponadto mamy również pracowników z działów Customer Experience, Corporate Functions, Human Resources, Delivery Experience oraz przedstawicieli spółek Allegro, Allegro Finance, eBilet, Ceneo i Allegro Pay.

Bycie w stałym kontakcie z Ambasadorami jest jednym z najważniejszych elementów udanego programu employee advocacy. Głównym kanałem komunikacji z uczestnikami programu jest slack, alias mailowy oraz cykliczne spotkania online i offline. Stworzyliśmy również przestrzeń do zadawania pytań, dzielenia się feedbackiem i odpowiadaniem na potrzeby Ambasadorów.

A gdyby tak… mieć niezawodne narzędzie?

Platforma Sharebee to nasze centrum dowodzenia programem #AllegroLIFE. Jest to narzędzie do zarządzania treściami w mediach społecznościowych, które pozwala na dodawanie postów, publikowanie, angażowanie, analizowanie oraz wyciąganie wniosków.

Dzięki platformie mamy dostęp do:

  1. biblioteki treści – Ambasadorzy dostają dostęp do bazy aktualnych, pokategoryzowanych treści.
  2. analityki – widzimy jakie zasięgi i w jakim czasie generuje cała firma, konkretny dział czy pojedyncza osoba.
  3. grywalizacji – algorytm nalicza punkty i automatycznie buduje rankingi w zależności od aktywności i efektywności ambasadorów.

A gdyby tak… tworzyć unikalne treści?

Ambasadorzy mogą korzystać z łatwo dostępnych treści na platformie Sharebee. Gotowe posty można wyszukać na podstawie kategorii tematycznych, obszarów w firmie oraz języków treści (po polsku lub po angielsku). Dbamy o różnorodność tematyki postów, draftów treści, grafik oraz opcji językowych. Zachęcamy Ambasadorów do tworzenia spersonalizowanych treści, dlatego też wdrożyliśmy projekt “Dobrze być na LinkedIn”, gdzie wspieramy ich w znalezieniu unikalnego tematu i stworzeniu dedykowanego posta. Ponadto mogą oni korzystać z kalendarza świąt nietypowych, dzięki któremu czerpią pomysły na indywidualne publikacje. Uczestnicy mają również możliwość proponowania treści wewnętrznych, źródeł zewnętrznych oraz tematyki postów, które pojawiają się na platformie.

pracownicy Allegro

A gdyby tak… doceniać i celebrować sukcesy?

Nic tak nie napędza do działania, jak docenianie wysiłku włożonego w zadanie! Raz w miesiącu dzielimy się z Ambasadorami podsumowaniem z uzyskanymi wynikami oraz wyróżnieniem najbardziej aktywnych Ambasadorów. Dodatkowo wprowadziliśmy comiesięczne wyzwania – zadaniem jest utworzenie tematycznego posta i oznaczeniem go specjalnym hashtagiem. Wszystkich wyróżnionych nagradzamy dodatkowymi punktami na platformie MyBenefit.

Nie zapominamy również o celebrowaniu wspólnych celów i rocznic. Pod koniec 2022 roku określiliśmy sobie cel, aby osiągnąć ponad 13 milionów zasięgu w ciągu roku. Ale to nie koniec! We wrześniu tego roku osiągnęliśmy kolejny kamień milowy: 50 milionów zasięgu od początku istnienia programu. Ponadto co roku spotykamy się w kwietniu, aby celebrować kolejne rocznice #AllegroLIFE – w tym roku już trzecią!

A gdyby tak… dzielić się wiedzą?

Regularnie dzielimy się wiedzą z naszymi Ambasadorami. Raz na kwartał organizujemy szkolenia, warsztaty i webinary z wewnętrznymi i zewnętrznymi ekspert(-k)ami. Tworzymy też poradniki, manuale i newslettery, aby dostarczać Ambasadorom wiedzy z zakresu pisania angażujących treści, tworzenia grafik, storytellingu oraz informować ich o zmianach na platformie LinkedIn czy Sharebee. Dbamy również o to, aby nasi Ambasadorzy mogli korzystać z dedykowanych grafik rekrutacyjnych, zdjęć w tle na LinkedIn oraz dwa razy w roku zapraszamy ich do udziału w sesji zdjęciowej, aby mogli odświeżyć swoje zdjęcie profilowe.

A gdyby tak… mieć na wszystko dane?

Regularnie, co miesiąc śledzimy wyniki osiągnięte przez wszystkich Ambasadorów, porównujemy je kwartał do kwartału oraz rok do roku i wyciągamy na tej podstawie wnioski dotyczące aktywności i zaangażowania Ambasadorów.

Wyniki osiągnięte od 01.04.2021 – 30.09.2024:

22 152 postów

50 285 718 szacowany zasięg

202 571 kliknięcia

247 244 polecenia

19 794 komentarze

Kolejnym wskaźnikiem, który bierzemy pod uwagę w ocenie efektywności, jest zwiększenie świadomości o istnieniu programu oraz zwiększenie zainteresowaniem programem wewnątrz organizacji. Z uwagi na zapytania od pracowników dotyczące dołączenia do programu uruchomiliśmy możliwość otwartych zapisów przez cały rok, a rekrutacja do programu dostosowana jest do liczby chętnych (minimum dwa razy w roku, a przy większym zainteresowaniu odbywa się raz na kwartał).

Informowanie o programie od pierwszego dnia pracy nowego pracownika oraz wykorzystanie wszystkich kanałów komunikacji wewnętrznej (m.in. intranet, ogólnofirmowy newsletter, ekrany w biurach, plakaty) pozwoliły nam na zwiększenie świadomości o istnieniu naszej społeczności. Ponadto w tym roku po raz pierwszy przeprowadziliśmy kampanię rekrutacyjną w biurach poza Polską.

ulotki

Sprawdzamy też, jaka część uczestników programu angażuje się w dodatkowe działania employer brandingowe. Z analizy wynika, że ponad 60% Ambasadorów angażuje się w inne aktywności (jak udział w konferencjach, wystąpienia w roli prelegentów na uczelniach, uczestniczenie w targach pracy, pisanie artykułów, czy udział w podcastach). Prawie 10% z nich zaproszenie dostało przez platformę LinkedIn z uwagi na ich aktywność w mediach społecznościowych.

Program stał się dla nas dodatkowym nośnikiem informacji dotyczących otwartych rekrutacji. Ambasadorzy swoimi publikacjami przyciągają bardziej jakościowych kandydatów w porównaniu z aplikacjami pozyskanymi z job boardów. Narzędzie jest również wykorzystywane jako jeden z kanałów komunikacji zewnętrznej marki. Często wewnętrzne zespoły w firmie zgłaszają się ze swoimi tematami i treściami, aby pojawiły się na platformie i były udostępnianie przez Ambasadorów.

A gdyby tak… posłuchać co o programie mówią jego uczestnicy?

“Dzięki #AllegroLIFE każdego dnia mogę rozwijać swoją markę własną. Mogę pobudzać swoją kreatywność do działania, tworzenia materiałów, za pomocą których dzielę się z innymi swoimi pasjami, swoim doświadczeniem i też wpływam na ich motywację.” Magda

“#AllegroLIFE to dla mnie przede wszystkim rozwój – nauka montażu, robienie ciekawych zdjęć, budowanie marki osobistej czy poznawanie tajników LinkedIn. To też satysfakcja kiedy widzi się swoje podsumowania i osiągnięcia, bycie częścią, wyniki wszystkich i dużo radości!” Iza

“Bycie Ambasadorką programu #AllegroLIFE daje mi dużo satysfakcji i radości, że mogę się dzielić refleksjami na temat mojej pracy i tego jak razem działamy.” Ola

* Aby komunikować w spójny i wyróżniający sposób wizerunek Allegro jako pracodawcy, stworzyliśmy platformę komunikacyjną “A gdyby tak…”. Jest to zwrot, którego używamy, kiedy wpadniemy na nowy pomysł, myślimy przyszłościowo, analizujemy możliwości i przechodzimy do działania. To również stwierdzenie, które może pokazywać coś, do czego dążymy.

Autorka: 

Olga Roloff-Woszczyk, Employer Branding Senior Specialist


Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2024 w kategorii Employee Advocacy. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.