Dobre praktyki Kokurs EBEA Zakładka kariera
“Bądź jak Asia!”, czyli nabór na letni staż programistyczny w Codewise

“Bądź jak Asia!”, czyli nabór na letni staż programistyczny w Codewise

Firmy z branży IT od lat konkurują ze sobą o zainteresowanie programistów i programistek, których na rynku pracy stale brakuje. Coraz więcej pracodawców dochodzi do wniosku, że na dłuższą metę ciekawą alternatywą dla bezustannej walki o doświadczonych inżynierów może okazać się… wykształcenie ich we własnym zakresie! Jaką rolę w promocji programu stażowego odegrała strona, którą przygotowało Codewise – firma wyróżniona w Employer Branding Excellent Awards 2022? 

Młodzi adepci i adeptki kodowania doskonale wiedzą, że teoria to nie wszystko i już na studiach poszukują atrakcyjnych ofert stażowych. Jak przykuć ich uwagę? Interesująca oferta i angażująca kampania promocyjna to podstawa. Ale warto też przyłożyć się do strony WWW informującej o stażu. W końcu to tam prowadzą wszystkie banery, posty czy plakaty.

Codewise jest krakowską firmą tworzącą oprogramowanie do zarządzania kampaniami reklamowymi w internecie. Od 2010 roku dostarczamy innowacyjne narzędzia, z których korzystają niezależni specjaliści ds. marketingu, domy mediowe i agencje reklamowe na całym świecie. Nasze platformy pozwalają specjalistom od reklamy poszerzyć swoje horyzonty i dodatkowo wyjść poza to, co oferują tacy giganci jak Google i Facebook. Aktualnie zatrudniamy ponad 150 osób. Od 2020 roku jesteśmy częścią notowanej na londyńskiej giełdzie grupy CentralNic.

Innowacja, poza doświadczeniem i umiejętnościami, wymaga świeżego spojrzenia. Dlatego po długiej przerwie wymuszonej pandemią, z radością reaktywowaliśmy nasz letni program stażowy dla programistek i programistów. Wiosną 2022 rozpoczęliśmy działania promocyjne, których kluczowym elementem była strona WWW poświęcona stażowi.

Cele projektu

Naszym głównym celem było zebranie jak największej liczby wartościowych aplikacji na nasz staż programistyczny. Spośród wszystkich aplikujących chcieliśmy przyjąć 7 stażystów i stażystek. Po odbyciu praktyk każde z nich miało otrzymać możliwość dołączenia do zespołu Codewise na stałe. W perspektywie długoterminowej nasze działania miały więc pomóc firmie w zatrudnieniu pełnoetatowych programistów i programistek.

Zależało nam także na zwiększeniu liczby sesji na nowej stronie codewise.com o przynajmniej 20% (szczególnie na podstronie z ofertami pracy). Dodatkowo na odświeżeniu wizerunku firmy – zarówno w oczach potencjalnych kandydatów, jak i aktualnych członków naszego zespołu.

Grupa docelowa

Zarówno strona WWW stażu, jak i nasze działania promocyjne adresowane były do wszystkich zainteresowanych rozpoczęciem kariery programistycznej. Postanowiliśmy jednak skupić się głównie na studentach i studentkach wyższych szkół technicznych w Krakowie. Dlaczego położyliśmy akcent na działania lokalne? Podczas konsultacji z mentorami naszego programu dowiedzieliśmy się, że stażyści nauczą się najwięcej mając możliwość konsultowania swojej pracy twarzą w twarz z doświadczonymi programistami. Praca zdalna jest oczywiście możliwa, ale dopiero w drugiej połowie stażu. Pierwszy miesiąc nasi nowi koledzy i koleżanki spędzą więc w naszym krakowskim biurze.

Pomysł na kampanię

Czy może otrzymać lepszą rekomendację stażu niż polecenie od kogoś, kto sam go ukończył? Koncepcja kreatywna naszej kampanii było oparta na success stories stażystów Codewise z minionych lat. Na bohaterów akcji wybraliśmy trójkę naszych kolegów: Asię, Krystiana i Staszka. Każde z nich rozpoczynało swoją przygodę w Codewise od stażu i każde jest teraz cenionym specjalistą lub kierownikiem zespołu.

Code wise stażyści

Za pomocą tych trzech żywych przykładów chcieliśmy pokazać, że w Codewise stażysta jest pełnowartościowym członkiem zespołu i ma realne szanse na szybki rozwój. Chcieliśmy też pokazać, jak wygląda praca u nas: zarówno pod kątem codziennych obowiązków, tego, jak wiele można się nauczyć, atmosfery w zespole, jak również biurowych benefitów, z których jesteśmy wyjątkowo dumni.

Strona programu stażowego

Centralnym punktem kampanii, do którego prowadziły wszystkie materiały promocyjne, była stworzona specjalnie na tę okazję podstrona programu stażowego.

Można było na niej znaleźć m.in.:

  • sylwetki naszych bohaterów, ex-stażystów,
  • 3 filmy promujące staż,
  • informacje o Codewise, naszej firmowej filozofii i benefitach,
  • szczegółowy opis stażu dla stanowisk Intern Software Engineer Backend i Frontend,
  • informacje o wynagrodzeniu,
  • timeline rekrutacji,
  • formularz zgłoszeniowy i kontaktowy.

Zobacz też filmy:

“Bądź jak Krystian”

“Bądź jak Staszek”

Codewise tworzy wiele osób z innych krajów oraz większość naszych klientów jest anglojęzyczna. W firmie komunikujemy się głównie po angielsku. Umiejętności tej oczekiwaliśmy też od naszych kandydatów. Dlatego na stronie znalazły się angielskie teksty.

Przebieg kampanii

Pierwsze wzmianki o zbliżającej się rekrutacji na staż pojawiły się w naszych mediach społecznościowych 17 marca. 21 marca opublikowaliśmy stronę dedykowaną programowi. Od 21 marca do 15 kwietnia trwała kampania promocyjna i wtedy też kandydaci i kandydatki mogli składać swoje aplikacje.

Wskaźniki efektywności

Głównym wskaźnikiem efektywności naszej kampanii była liczba zgłoszeń do programu stażowego uwzględniająca:

  • sumę wszystkich aplikacji,
  • liczbę aplikacji na stanowisko Intern Software Engineer, Backend,
  • liczbę aplikacji na stanowisko Intern Software Engineer, Frontend.

Mierzyliśmy również liczbę wejść na stronę Codewise.com, zakładkę “Careers” i podstronę “Internship”.

Rezultaty projektu

Zanim przejdziemy do liczb, chcemy zaznaczyć, że na poniższe wyniki niewątpliwie miało wpływ więcej czynników niż sam projekt naszej strony stażowej. O stażu intensywnie informowały nasze social media. Prowadziliśmy też płatną promocję na Twitterze, Facebooku, YouTubie i LinkedInie. W Krakowie pojawiły się również nasze plakaty, a nas samych można było spotkać na Targach Pracy organizowanych przez AGH w Krakowie.

Mimo tego jesteśmy przekonani, że wysoki stosunek liczby aplikacji do liczby wizyt świadczy o tym, że grupa docelowa uznała naszą stronę za atrakcyjną. Znalazła na niej wszystkie potrzebne informacje i dzięki temu wiele osób zdecydowało się zarejestrować w programie.

Ale do rzeczy! W wyniku kampanii promującej staż zebraliśmy:

– 241 aplikacji na stanowisko Intern Software Engineer, Frontend,

– 268 aplikacji na stanowisko Intern Software Engineer, Backend.

W sumie 509 aplikacji, co uważamy za duży sukces, biorąc pod uwagę czas trwania kampanii i jej niewielki budżet. Jest to też istotny wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji programu (2018), kiedy to zebraliśmy 150 aplikacji.

W trakcie trwania działań promocyjnych liczba wejść na stronę codewise.com wyniosła 10 633 i wzrosła o 35% w stosunku do poprzedniego, analogicznego okresu oraz o 20% w stosunku do roku ubiegłego.

  • 3 369 sesji (32%) miało miejsce na podstronie codewise.com/careers. Wynik ten reprezentuje wzrost liczby sesji o 118% w stosunku do poprzedniego, analogicznego okresu oraz wzrost o 81% w stosunku do roku ubiegłego.
  • Prawie ⅓ zarejestrowanych sesji miała miejsce na podstronie codewise.com/internship.

O pozytywnych efektach wizerunkowych kampanii mogą świadczyć komplementy, które otrzymaliśmy na jej temat podczas eventów promocyjnych. Zebraliśmy też pochwały od kolegów z branży IT:

Niewątpliwie najważniejszym efektem naszych wysiłków (którymi nie mogliśmy jeszcze pochwalić się w zgłoszeniu do nagród EBEA 2022) jest jednak fakt, że 1 lipca do naszego zespołu dołączyło… aż 9 stażystów i stażystek, a dziesiąta osoba została od razu zatrudniona na stanowisku Junior Software Engineer! W momencie, kiedy piszemy ten artykuł cała dziesiątka uczy się już i pracuje pod czujnym okiem naszych doświadczonych programistów, a ich poczynania można śledzić na mediach społecznościowych Codewise.

Z czego jesteśmy dumni?

Cieszymy, że udało nam się zrealizować założone cele, a nasza strona została wyróżniona w tegorocznej edycji konkursu EBEA. Ale jest kilka aspektów tego projektu, na które chcielibyśmy zwrócić szczególną uwagę i z których jesteśmy szczególnie dumni:

Zrobiliśmy to sami

Ze względu na trwająca pandemię COVID-19, do prawie ostatniej chwili nie wiedzieliśmy, czy program stażowy się odbędzie. Kiedy projekt został ostatecznie zaakceptowany, musieliśmy liczyć się z ograniczonym budżetem i krótkim czasem na przygotowanie koncepcji kreatywnej kampanii i wszystkich potrzebnych materiałów promocyjnych.

Z tych właśnie powodów zdecydowaliśmy się na zrealizowanie całego projektu wewnętrznie. Zaledwie kilkuosobowy zespół samodzielnie przygotował scenariusze, wyreżyserował i wyprodukował filmy reklamowe. Sami zrealizowaliśmy sesje fotograficzne, zaprojektowaliśmy i zaprogramowaliśmy landing page i wszystkie pozostałe materiały promocyjne. Zaplanowaliśmy i zrealizowaliśmy też działania w Social Media, łącznie z kampaniami płatnymi. Zorganizowaliśmy udział Codewise w eventach branżowych.

Udowodniliśmy, że staż ma sens

Cieszymy się, że nasza komunikacja oparta była na najprawdziwszych historiach osób, które rozpoczęły swoją przygodę z Codewise właśnie od letniego stażu, a dziś pełnią w naszej firmie ważne funkcje. W ten sposób chcieliśmy pokazać, że dla Codewise program stażowy to nie okazja do pozyskania “taniej siły roboczej”, a okres przejściowy przed pełnym zatrudnieniem i pierwszy etap kariery dla ambitnych młodych osób.

Pokazaliśmy, jacy naprawdę jesteśmy

Przygotowując treści na naszą stronę i materiały promujące staż postawiliśmy na pełną transparentność. Aplikujący jeszcze przed zgłoszeniem mogli dowiedzieć się jak dokładnie będzie wyglądał staż – czego się nauczą, nad czym będą pracowali, z jakich technologii będą mogli korzystać. Jasno określiliśmy też wynagrodzenie jakie otrzymają za swoją pracę.

Ważny był dla nas też ton całej kampanii. Bardzo nam zależało, żeby kandydaci na staż poznali najprawdziwsze oblicze Codewise. Nie chcieliśmy niczego koloryzować, za dużo filozofować, czy przesadzać z górnolotnymi opowieściami o wartościach naszej firmy. Chcieliśmy być naturalni, konkretni i przyjaźni w odbiorze. Cieszymy się, że doceniło to jury konkursu EBEA i – przede wszystkim – nasi nowi koledzy!

Autor: Maciej Zamorski, Creative Lead & Senior Copywriter w Codewise

https://codewise.com/internship/

Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2022 w kategorii Strona/Zakładka kariery/Landin page. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.