Dobre praktyki Innowacja EB Kokurs EBEA
Jak platforma CV Duck pomaga w rekrutacji oraz zwiększa świadomość marki DataArt

Jak platforma CV Duck pomaga w rekrutacji oraz zwiększa świadomość marki DataArt

Do niedawna wydawać się mogło, że specjaliści z branży IT nie musza się martwić o swoją przyszłość zawodową. Sytuacja zmieniła się na początku pandemii, kiedy to na rynku pojawili się specjaliści szukający pracy w niepewnych czasach. Wielu z nich nie miało doświadczenia w tworzeniu dobrego CV. Potrzebowali również wiedzy, jak ulepszyć swój profil na LinkedIn i wykorzystać go do szukania odpowiednich kontaktów. Również firmy z branży IT chwilowo stanęły przed wyzwaniem zmniejszonej ilości projektów i ogólnej niepewności na rynku. Jak sobie poradziła z tym firma DataArt i jak wykorzystała innowacyjny projekt CV Duck do zwiększenia świadomości marki pracodawcy?

 CV Duck

W 2019 roku DataArt uruchomiła CV Duck, bezpłatną usługę online służącą do ulepszania CV programistów i wszystkich osób zaangażowanych w tworzenie produktów cyfrowych. Eksperci HR i redaktorzy poprawiają błędy i udzielają rad każdemu, kto chce dowiedzieć się, jak ustrukturyzować tekst, a także opisać swoje doświadczenie i umiejętności zawodowe.

„CV Duck pojawił się z dość prostych powodów: zapotrzebowanie na specjalistów IT stale rosło, a my wciąż szukaliśmy alternatywnych kanałów rekrutacyjnych. Jednocześnie próbowaliśmy nowych sposobów na rozwój marki pracodawcy oraz chcieliśmy stworzyć uniwersalne narzędzie, które będzie wpisywało się w środowisko IT. Pomysł zrodził się więc bardzo szybko – bezpłatna pomoc w sprawdzeniu i ulepszeniu CV dla specjalistów IT, którzy takiej pomocy potrzebują” — mówi Darya Anurova, Product Owner CV Duck.

Pierwsze informacje zwrotne po korzystaniu z CV Duck były na tyle pozytywne, że w 2020 rozpoczęła się ekspansja na inne rynki, na których funkcjonują centra rozwoju oprogramowania DataArt. Obecnie, z narzędzia mogą korzystać obywatele Polski, Bułgarii, Armenii oraz innych krajów Unii Europejskiej, a także Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. W 2021 roku do listy dodaliśmy również Gruzję oraz Kazachstan.

 

CV Duck 1

 

Jak działa CV Duck

Aby uzyskać pomoc, wystarczy przesłać swoje CV przez formę na stronie www.cvduck.pro. Po około dziesięciu dniach użytkownik serwisu otrzymuje zredagowaną wersję CV z komentarzami rekrutera i redaktora.

Eksperci udzielają pomocy w zakresie:

  • treści (jej struktury, objętości, zawartości, itp.);
  • formy – sprawdzają styl, pisownię i interpunkcję w języku angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

W przeciwieństwie do innych serwisów, wszystkie komentarze otrzymane z CV Duck są pisane przez ludzi, specjalistów DataArt, a nie zautomatyzowany system.

CV Duck 2

Przyczyny stworzenia CV Duck i cełe projektu

Rok 2020 dla wielu firm stał wyzwaniem. W trakcie pierwszej fali koronawirusa, firmy zamrażały budżety, redukowały zespoły i szukały najlepszych możliwości na przetrwanie kryzysu. W DataArt postanowiliśmy przetrwać ten niepewny czas bez podejmowania decyzji o zwalnianiu któregokolwiek z naszych pracowników. Ci z nich, którzy byli nieco mniej zaangażowani w projekty komercyjne, mieli możliwość poświęcenia swojego czasu na pracę w projektach dodatkowych. Tak powstała inicjatywa „Szereg konsultacji LinkedIn w ramach CV Duck”.

W ramach projektu CV Duck, w kwietniu i sierpniu przeprowadziliśmy szereg konsultacji dotyczących profili na LinkedIn, pokazując jak poszerzyć zasięg publikacji i sieć kontaktów. Nie wszyscy specjaliści z branży IT w pełni opanowali możliwości tego medium społecznościowego, także tych dotyczących poszukiwania nowych projektów. Postanowiliśmy więc, że głębsze zapoznanie się z nim jako narzędziem prezentowania własnych umiejętności będzie przydatne dla społeczności i konkretnych osób. Ponadto, w warunkach zwiększonej niepewności wielu z naszych pracowników miało poważne obawy o swoją przyszłość zawodową.

Do prowadzenia konsultacji wśród pracowników zaprosiliśmy rekruterów, specjalistów technicznych oraz przedstawicieli projektów (Project oraz Delivery Managerów).

Kanały komunikacji projektu

Kanały, za pośrednictwem których reklamowaliśmy naszą inicjatywę były równie oczywiste. Przede wszystkim, poprosiliśmy rekruterów oraz Brand Ambasadorów o zamieszczenie informacji na swoich profilach w mediach społecznościowych, ponieważ ich sieć kontaktów jest najbardziej odpowiednia dla naszej kampanii, a poza tym, nie są to w większości tak zwane „cold contacts”, lecz osoby w większym lub mniejszym stopniu znające firmę DataArt. Drugim kanałem okazały się media społecznościowe firmy. Ostatnim elementem promocyjnym była płatna kampania w social mediach, na którą w roku 2020 wydaliśmy około 1000 złotych.

Efekty projektu

Wyniki okazały się rewelacyjne. Przeprowadziliśmy 68 półgodzinnych konsultacji (48 osób z 68 pozostawiło w 100% pozytywną informację zwrotną). Przejrzano ponad 126 profilów na LinkedIn i dostarczono informacje zwrotną. Dzięki kampanii, pomogliśmy w udoskonaleniu aż 373 CV.

Wyniki ogólne wprowadzenia produktu na rynki (stan na pierwszą połowę roku 2020):

  • 3209 zweryfikowanych CV;
  • ponad 2/3 (tj. 2401 osób) zapisanych do newslettera;
  • 262 rozmów rekrutacyjnych;
  • 23 osoby zatrudnione.

Wśród użytkowników serwisu większość to specjaliści na poziomie Junior i Middle. Około 20% CV nadesłali także specjaliści na poziomie Senior i Expert.

„W DataArt istnieją 4 podstawowe wartości, na których budowane są wszystkie relacje wewnątrz firmy oraz cała komunikacja na zewnątrz – są to People First, Expertise, Flexibility, Trust. Koncepcja CV Duck zbudowana na bazie EVP okazała się dość prosta. Chcemy przynosić korzyści ludziom i tworzyć projekty oparte na strategii win-win; nasi eksperci HR i redaktorzy w zespole posiadają wiedzę specjalistyczną i są gotowi podzielić się nią ze społecznością. Elastyczność zarówno naszego zespołu, jak i samego projektu pozwala nam błyskawicznie reagować na zmiany, eksperymentować i skalować na nowe rynki, a zaufanie współpracownikom oraz użytkownikom to właściwa strategia, która pozwala spojrzeć na świat szerzej i lepiej zrozumieć potrzeby i pragnienia ludzi” — podsumowuje Darya Anurova, Product Owner CV Duck.

Autorka: Elena Shibayeva, HR Marketing Manager w DataArt

Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2021 w kategorii Innowacja employer branding. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.