W dobie cyfryzacji dane stały się jednym z najważniejszych zasobów firm, zwłaszcza w sektorze finansowym. W bankowości od jakości danych zależy nie tylko oferta, ale i zaufanie Klientów i postrzeganie marki. Temat danych i ich jakości nadal traktowany jest jako temat trudny, złożony, abstrakcyjny, niezrozumiały dla wielu pracowników. Znajomość procesów, ról, do kogo zwrócić się z pytaniami, jak dbać o dane – to nadal tematy z którymi organizacje się mierzą.
W Banku BNP Paribas w sposób nowatorski podeszliśmy do tego tematu, tworząc kampanię wewnętrzną, która nie tylko edukuje, ale także inspiruje do świadomego zarządzania danymi i przybliża rolę Biura Data Governance i Chief Data Officera (CDO).
Data Governance – to nie rocket science, choć trochę rocket i trochę science. Rocket, bo danych jest cały kosmos, science bo to tak obszerny temat, że można się z niego doktoryzować.
Dane jasne jak słońce
Aby w kampanii przybliżyć pracownikom banku świat danych sięgnęliśmy po prawdziwego geniusza w kosmicznej scenerii. Dokładniej – Eugeniusza. A najdokładniej – po Eugeniusza Starskiego.
Eugeniusz Starski to największa gwiazda wśród naukowców i najlepszy naukowiec pośród gwiazd.
Jest szalony (jak na prawdziwego naukowca przystało), dociekliwy, kosmicznie inteligentny, uwielbia pop-kulturowe nawiązania, ale najważniejsze, że jest pasjonatem danych. I tą pasją dzieli się z pracownikami banku, czyli widzami serialu „Dane jasne jak słońce”. Zagrał go profesjonalny aktor (ze względu na ograniczone prawa autorskie do wizerunku aktora nie możemy go pokazać w materiałach graficznych).
Wokół postaci geniusza – Eugeniusza Starskiego stworzyliśmy 6 kilkuminutowych filmów. Eugeniusz w każdym odcinku wraz z zaproszonymi gośćmi (pracownikami – ekspertami Banku BNP Paribas w zakresie zarządzania danymi) udowadnia, że nie trzeba być geniuszem, by odnaleźć się w świecie danych. Wzbogaciliśmy w ten sposób dotychczasową komunikację wewnętrzną banku, dotyczącą Data Governance o atrakcyjny, przewrotny i niespotykany dotąd format, łącząc walory edukacyjne z prostotą i atrakcyjnością przekazu.
Tytuły poszczególnych odcinków:
1 – Dane Klienta
2 – Modele z danych
3 – Dane pod kontrolą
4 – Etyczne i odpowiedzialne zarządzanie danymi
5 – Jak dane napędzają biznes
6 – Biuro Data Governance
Akcję zainicjował mejling teaserowy zapowiadający kampanię. Odcinki były publikowane kolejno – raz w miesiącu. Przy publikacji każdego odcinka wysyłany był do pracowników mejling z linkem do newsa w Intranecie i do odcinka. Serię promowaliśmy też w cyklicznym newsletterze Hello. . Szalony naukowiec pojawił się też na ekranach komputerów pracowników w formie tapety oraz wygaszacza z animacją o serialu. Każdy odcinek był również pokazywany w przestrzeniach publicznych w budynku centrali banku na dużych ekranach np. w kuchniach, korytarzach.
Rezultaty
W ten sposób dotarliśmy z przekazem do ponad 8 tys. pracowników
Za sprawą kampanii, pracownicy uświadomili sobie:
- że nie ma niczyich danych. Wszystkie dane mają swojego właściciela biznesowego, a najważniejsze są dane Klienta (odcinek 1)
- jak rozumieć dane i dlaczego w komunikacji tak ważny jest wspólny Słownik Pojęć Biznesowych (odcinek 1 i 2)
- jak kontrole pomagają dbać o dane, pod warunkiem, że robione są z głową (odcinek 3)
- że nie powinniśmy obawiać się AI, bo zawsze stoi za tym człowiek, który nadzoruje rozwiązania w naszym banku i tak pozostanie (odcinek 4),
- jak dobrej jakości dane wpływają na jakość oferty, którą bank przygotowuje dla swoich Klientów (odcinek 5)
- wreszcie: że o dane warto dbać stale i kompleksowo, a nie jednorazowo, jak w banku dbamy o dane, jaką rolę pełni Biuro Data Governance i Chief Data Officer. Do kogo i jak zgłaszać się z pytaniami dotyczącymi jakości danych (odcinek 6)
Powyższe działania uzupełniane były postami na Linkedin (seria 11 postów #DaneNieZKosmosu) oraz wystąpieniami na konferencjach branżowych (Agnieszka Kobylańska, CDO np. CIONET).
Niezły kosmos, co?
Nasze wszystkie działania i holistyczne podejście do tematu zarządzania danymi przekładają się na jakość danych w banku, na poziom zgłaszanych incydentów jakości danych oraz codzienne działanie wielu procesów z tematyki zarządzania danymi.
Potwierdzają to liczby w Dasbhoardzie Dojrzałości Data Governance, który prowadzimy w banku. Odnotowaliśmy przyrost o 15 p.p. total bank avarage maturity w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Kampania była przeprowadzona w czasie od grudnia 2022 do września 2023.
Autor:
Bank BNP Paribas
Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2024 w kategorii Kampania wewnętrzna. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.