W Leroy Merlin budowanie doświadczeń kandydatów i pracowników jest tak samo ważne jak budowanie doświadczeń klientów. Chcemy, żeby klienci w naszych sklepach dobrze się czuli, łatwo znajdowali produkty, po które przyszli, i uzyskiwali niezbędne informacje. W taki sam sposób budujemy doświadczenia kandydatów aplikujących do naszej firmy i naszych pracowników. Wychodzimy z założenia, że klienci mogą stać się naszymi pracownikami, a kandydaci często są również klientami naszych sklepów. Dlatego zależy nam na spójności procesów związanych z doświadczeniami kandydatów, pracowników i klientów.
Rekrutacja dopasowana do każdego
Szukanie nowej pracy jest zwykle stresujące dla kandydatów, dlatego staramy się ten proces maksymalnie uprościć. Kandydaci aplikujący do Leroy Merlin mają możliwość skorzystania z narzędzi dostosowanych do swoich preferencji. Mogą np. nie składać CV, a jeśli ktoś nie chce przy pierwszym kontakcie spotykać się z rekruterem, może przeprowadzić rozmowę z voicebotem, który jest dostępny całą dobę. Kandydat może wybrać dogodny dla siebie czas na rozmowę. Ważnymi elementami rekrutacji są szczerość i transparentność. Kandydaci w czasie rekrutacji rozmawiają z potencjalnym przełożonym i mogą uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przyszłym stanowiskiem pracy. Mogą także sprawdzić, w jakich warunkach będą pracować i z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć.
Od klienta Leroy Merlin do kandydata jest tylko krok
Chcemy budować u klientów świadomość tego, że nasze sklepy to nie tylko miejsca, w których można zrobić zakupy, ale też dobre miejsce pracy. W 2022 r. zaczęliśmy wykorzystywać przestrzeń w wybranych sklepach do budowania marki pracodawcy oraz celów rekrutacyjnych. Korzystamy zarówno z nośników analogowych (plakaty, naklejki, ulotki, przestrzeń w gazetce produktowej), jak i z radiowęzła, który emituje spoty rekrutacyjne, a także z nośników cyfrowych (wygaszacze ekranów, reklamy na naszych Szybkomatach). Klienci, którzy w czasie zakupów spotkają się z taką informacją i są zainteresowani ofertą rekrutacyjną, poprzez zeskanowanie kodu QR mogą przenieść się na naszą stronę kariery, gdzie znajdą wszystkie potrzebne informacje. Tradycjonaliści mogą też wypełnić i zostawić formularz aplikacyjny w sklepie.
Doświadczenie kandydata
W czasie całego procesu rekrutacji monitorujemy doświadczenia kandydatów i pracujemy nad ich poprawą. Z badań wynika, że kandydaci najbardziej cenią transparentność w przedstawianiu oferty, partnerskie podejście i możliwość poczucia wyjątkowej atmosfery, jaka panuje w firmie. Kandydaci wskazywali również na problemy w czasie rekrutacji, np. na to, że menedżerowie nie zawsze potrafią przeprowadzać rozmowy w profesjonalny sposób. W ostatnim kwartale 2022 r. rozpoczęliśmy więc duży projekt, w ramach którego przeszkolimy ponad 800 menedżerów (we wszystkich lokalizacjach) – jak prowadzić proces rekrutacji w taki sposób, żeby był dla kandydatów satysfakcjonujący, niezależnie od końcowego wyniku.
Kariera w Leroy Merlin chadza różnymi ścieżkami
Pierwsze skojarzenie, jakie mają kandydaci na myśl o Leroy Merlin, to praca w sklepie – co nie dziwi, ponieważ sklepy są podstawą naszej działalności i to w nich pracuje ponad 90% spośród 13 tys. Wszystkich pracowników LMPL. Warto jednak pamiętać o tych wszystkich osobach, których praca jest często niewidoczna na co dzień – czyli pracujących m.in. w działach HR, łańcucha dostaw, zakupów, finansów czy marketingu – a dzięki którym Leroy Merlin może sprawnie funkcjonować. W ostatnim czasie dynamicznie rozwija się w Leroy Merlin Polska także dział IT, którego istnienie dla części kandydatów bywa nie lada zaskoczeniem. Tymczasem praca w dziale IT Leroy Merlin oznacza pracę z systemami i technologiami ocenianymi bardzo wysoko w raporcie Gartnera, co przyciąga kandydatów z tej branży. To także interesujące wyzwanie dla osób chcących brać udział w interdyscyplinarnych projektach w środowisku międzynarodowym.
Talentów szukamy najpierw w środku
Dzięki temu, że w Leroy Merlin mamy tak wiele działów i stanowisk, pracownicy mogą awansować i całkowicie zmieniać ścieżki rozwoju. Mamy np. na stanowiskach HR business partnerów koleżankę, która zaczynała jako kasjerka w sklepie, oraz kolegę, który wcześniej był dyrektorem sklepu. Inne przykłady to koleżanka z zespołu employer brandingu, która podjęła pracę w dziale IT jako project managerka, lub kolega, który przeszedł do zespołu zarządzania systemami i procesami HR z działu pozyskiwania talentów. Otwierając rekrutację na każde stanowisko, zawsze zapraszamy do udziału kandydatów wewnętrznych. Chcemy, aby każdy pracownik miał wpływ na swoją ścieżkę rozwoju w Leroy Merlin, a my jako firma będziemy go wspierać na tej drodze. Jest to element DNA firmy i kultury organizacyjnej, która stawia na rozwój pracowników, a także wiąże się z naszym modelem wartości, opartym na czterech filarach – są to: wpływ, autentyczność, współdziałanie i otwartość.
Elastyczność form zatrudnienia i modelu pracy
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych pracowników oraz kandydatów, w Leroy Merlin jesteśmy coraz bardziej otwarci na elastyczne formy zatrudnienia i modele pracy, jeśli tylko charakter pracy na to pozwala. Osoby zatrudnione w centrali firmy pracują w systemie hybrydowym. Pomimo korzystania z możliwości, jakie daje praca zdalna, nie zapominamy jednak o budowaniu relacji. Przynajmniej raz w miesiącu wszyscy pracownicy centrali spotykają się w biurze. Zachęcają nas do tego nie tylko możliwości integracji i wspólnej pracy, ale także nowe, bardzo komfortowe biuro, do którego przenieśliśmy się w wakacje 2022 r.
Benefity, które pasują
Oprócz pracy zdalnej lub hybrydowej, z których z uwagi na charakter pracy nie wszyscy mogą skorzystać, mamy w Leroy Merlin szeroką gamę benefitów dla wszystkich pracowników. Należą do nich m.in. prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie czy karta sportowa. Mamy też kafeterię benefitów, w ramach której można wykorzystywać w najlepszy dla siebie sposób środki z ZFŚS. Oferujemy również benefity związane z branżą, w której operujemy, np. dofinansowanie do termomodernizacji budynków mieszkalnych dla pracowników, rabaty na asortyment sklepowy czy fundusz mieszkaniowy, który najczęściej pozwala podnieść wysokość wkładu własnego dla osób nabywających swoje pierwsze mieszkanie. Ważnymi benefitami finansowymi związanymi z filozofią dzielenia się – będącą podstawą kultury organizacyjnej całej grupy Adeo, do której należy Leroy Merlin Polska – są premia za progresję wyników całego przedsiębiorstwa oraz akcjonariat pracowniczy.
Rozwój w Leroy Merlin dla każdego
Rozwój pracowników to w Leroy Merlin bardzo ważny temat. Naszym celem jest, aby każdy pracownik w ciągu roku odbył przynajmniej 30 godzin szkoleń. Mamy własną platformę szkoleniową – „Stacja edukacja” – na której są zamieszczane szkolenia e-learningowe i inne przydatne do rozwoju, np. webinary, one pagery, instrukcje czy manuale. Pracownicy biorą także udział w szkoleniach stacjonarnych oraz webinarach.
W Leroy Merlin funkcjonuje również program rozwojowo-szkoleniowy Leader Business Academy (LBA), którego celem jest wsparcie procesu rozwoju kompetencji liderskich. Program ma trzy poziomy: brązowy, srebrny i złoty; od 2016 r. wzięło w nim udział już ponad 1500 pracowników. Oprócz szkoleń teoretycznych mamy szkolenia praktyczne, tzw. szkolenia przy półce, w czasie których nasi dostawcy szkolą pracowników naszych sklepów. W każdym sklepie działa również Szkoła Remontu, w której nasi pracownicy (zwani Pasjonatami) uczą swoich kolegów praktycznego zastosowania oferowanych klientom produktów.
Grywalizacja buduje dobre nawyki
Bardzo ważnym elementem dbania o pracowników jest motywowanie ich do budowania dobrych nawyków i wspierania własnej kondycji psychofizycznej. Jednym z takich programów jest rywalizacja na rzecz zdrowia. W każdym miesiącu ogłaszamy nowe wyzwanie, w ramach którego nasi pracownicy mogą rywalizować i zdobywać nagrody. Przykładowe wyzwania: „Rowerowy maj”, „Filozofia chodzenia”, „Odliczanie kalorii do wakacji”, „87 twarzy sportu”, „Bystra woda”, „Aktywne zwiedzanie”. O zwycięstwie decydują różne parametry, takie jak największa ilość zaoszczędzonego CO2 czy liczba przespacerowanych lub przejechanych kilometrów. Każdorazowo w wyzwaniach bierze udział po kilkaset osób, które chcą wspólnie działać na rzecz swojego zdrowia, spośród nich zaś wyłaniamy zwycięzców – trzy kobiety i trzech mężczyzn.
Silni razem
Pandemia pokazała, jak bardzo potrzebne są działania wellbeingowe skierowane do pracowników. Jednym z takich działań w Leroy Merlin jest program „Silni razem”, który obejmuje różne aktywności związane z dobrostanem. W jego ramach zorganizowaliśmy dla pracowników m.in. wsparcie psychologiczne, z którego można było korzystać anonimowo. W październiku 2021 r. powstał program „Środa równowagi”, skierowany do pracowników centrali, pracujących w tym czasie zdalnie. Podczas cyklicznych webinarów poruszane są różne tematy, takie jak zarządzanie stresem, odporność psychiczna, świadoma moda czy cyberbezpieczeństwo. Z każdego spotkania tworzone jest 10-, 12-minutowe podsumowanie (tzw. pigułka równowagi), które jest umieszczane na platformie e-learningowej, skąd może je pobrać każdy pracownik.
Opinia każdego pracownika jest dla nas ważna
Co kwartał przeprowadzamy badania satysfakcji i zaangażowania pracowników. Jest to dla nas cenne źródło informacji na temat tego, co warto usprawnić lub wprowadzić, żeby się nam wszystkim dobrze pracowało. Pytamy również o to, co nasi pracownicy cenią najbardziej w pracy. Z badań wynika, że w Leroy Merlin szczególnie doceniana jest przestrzeń do rozwoju dla każdego oraz różnorodność ścieżek kariery. Pracownicy cenią również bezpieczeństwo pracy w obu wymiarach tego słowa: zarówno stabilności firmy, za którą stoi silna marka, jak i przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie pracy w magazynie czy sklepie.
W Leroy Merlin każdy może mieć wpływ
Tym, co sprawia, że w Leroy Merlin dobrze się pracuje, są wyjątkowi ludzie. Są wobec siebie życzliwi i naprawdę się wspierają, ale też mają mnóstwo pomysłów na usprawnienia, co realnie wpływa na coraz lepsze funkcjonowanie naszej firmy. Każdy pracownik sklepu i centrali może zgłaszać swoje pomysły do programu „Zmień na plus”. Mają one na celu poprawę komfortu pracy lub robienia zakupów przez klientów. Wszystkie te propozycje są analizowane, najlepsze są nagradzane, a większość – wdrażana. Tylko w pierwszym półroczu 2022 r. zgłoszono 197 pomysłów, z których 139 wdrożono w poszczególnych sklepach, 11 – w regionach, a 3 zostały wdrożone we wszystkich sklepach sieci oraz nagrodzone.
W Leroy Merlin czuć, że tę firmę tworzą ludzie. Słowo „ekipa”, którego używamy zamiast „zespół” czy „team”, odzwierciedla prawdziwego ducha i atmosferę panującą w naszej firmie. Dołącz do ekipy, której możesz ufać i która wspiera! Zapraszamy do sprawdzenia naszych ofert pracy i śledzenia nas w mediach społecznościowych.
Sprawdź możliwości kariery w LM
Artykuł został opublikowany w publikacji EB Book 2023, którego Partnerem jest Leroy Merlin. Cały przewodnik w formacie PDF pobierzesz tutaj