Ile energii masz w pracy? Jesteś pełen zapału i chce ci się działać? A może czujesz się pozbawiony energii i wyczerpany? Albo coś pomiędzy? W pracy często opisujemy nasze samopoczucie w kategoriach posiadanego poziomu energii. Koledzy w pracy, środowisko, atmosfera czy szef zarażają nas energią, zarówno pozytywną, jak i negatywną. Jak to jest, że w niektórych firmach aż buzuje od dobrej energii, podczas gdy w innych króluje stagnacja?
W dzisiejszych czasach, kiedy na pracę poświęcamy większą część dnia, kiedy żonglujemy zadaniami, a oczekiwania co do tempa pracy są coraz większe, znaczenie energii życiowej rośnie. Zmęczenie w pracy może spowodować nie tylko niższą efektywność, ale i błędy w wykonywanych zadaniach, które mogą nas i pracodawcę słono kosztować. Wyczerpani pracą, mamy niewiele siły na życie rodzinne i osobiste. Energia jest bardzo ważna i potrzebna zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Te dwa obszary coraz bardziej się przenikają, dlatego kluczowe jest znalezienie balansu energetycznego w integrowaniu pracy i życia po pracy (ang. work-life integration). Potrzebujemy dobrej energii, która nas napędzi do działania w pracy i zostawi „co nieco” na życie po pracy.
Czym właściwie jest energia? To coś więcej niż tylko koncepcja określona w ruchu New Age. Ma znaczny i przewidywalny wpływ na podejmowane przez nas działania. Istnieją różnego rodzaju przyczyny i źródła energii. Ich identyfikacja może pomóc zrozumieć każdemu człowiekowi, ale i każdej firmie, jakie warunki organizacyjne dodają pracownikowi energii i satysfakcji w pracy, jakie warunki mogą prowadzić do bardziej wydajnej pracy i tworzenia zaangażowanych oraz energetycznych zespołów.
Energia osobista
Energia życiowa czy osobista jest dla każdego bardzo ważna. Jest częścią codziennych rozmów i doświadczeń w życiu osobistym i w pracy. Wyraźnie kojarzy się z motywacją ludzi i gotowością do wysiłku podejmowanego w pracy, na treningu, na studiach itp. Obserwujemy też poziom energii u innych i jej wpływ na nas samych. Są osoby, które chętnie spotykamy, bo dodają nam energii na kolejne dni, inni zaś wysysają ją z nas i musimy szukać sposobów na ponowne naładowanie akumulatorów. Niemal każdy szuka sposobów na podniesienie codziennego poziomu energii własnej i efektywne jej zarządzanie.
Model zarządzania energią własną opracowany przez Tony’ego Schwartza, założyciela Energy Project[1], obejmuje cztery obszary:
- energię fizyczną: wszystko, co dotyczy naszej fizyczności, m.in. zdrowie, sposób odżywiania się, aktywność fizyczną, odpoczynek, sen;
- energię emocjonalną: wszystko, co dotyczy odczuć i emocji, które przeżywamy, skupiając się oczywiście na pozytywnych emocjach;
- energię umysłową: obszar dotyczący siły woli i umiejętności koncentracji na wykonywanych czynnościach;
- energię duchową: nasz system wartości, poglądów, poczucia celu i misji naszych działań.
Chcąc skutecznie zarządzać poziomem własnej energii, warto przeanalizować cztery obszary naszej energii i je zoptymalizować.
Energia organizacyjna
Energia jest istotnym zasobem nie tylko osobistym, ale i organizacyjnym. Energię organizacyjną definiujemy jako stopień, w jakim organizacja (lub dział czy zespół) zmobilizowała swój potencjał emocjonalny, poznawczy i behawioralny do realizacji swoich celów[2]. Coraz więcej organizacji zauważa synergię między poziomem energii organizacyjnej a zaangażowaniem i wydajnością w pracy. Rośnie również liczba firm, które przeprowadzają badania analizujące poziom energii w organizacjach.
Bardzo ważna w organizacjach okazuje się tzw. energia relacyjna, czyli taka, która tworzy się poprzez interakcje z kolegami i szefami w pracy. Gdy posiadamy energetycznego szefa, są duże szanse, że czujemy się zaangażowani w pracę. Gdy relacje między członkami naszego działu czy grupy projektowej są dobre, przekłada się to na większą motywację i wyższą wydajność w pracy. Każdy z nas może być odbiorcą energii, ale także jej źródłem. Kiedy tworzymy energię relacyjną w miejscu pracy, rośnie nasza wydajność. Ludzie chcą pracować z osobami, które dodają im werwy, dlatego chętnie do nich przyjdą z nowymi pomysłami czy informacjami.
Synergia między energią osobistą a organizacyjną
W pracy powinno się nie tylko wykorzystywać energię pracowników do wykonywania pracy, ale także ją wytwarzać i podtrzymywać. Zrozumienie kluczowych elementów energii osobistej (fizycznej, emocjonalnej, umysłowej, duchowej) może pomóc liderom organizacji zrozumieć, gdzie szukać jej potencjalnych źródeł, a gdzie energia zwyczajnie „ucieka”. Znalezienie synergii między energią osobistą a organizacyjną przynosi korzyści i nam, pracownikom (chcemy czuć energię w pracy), i organizacji (zwiększa się zaangażowanie i wydajność).
Podtrzymać energię w pracy
Jakie praktyczne kroki można podjąć w celu pobudzenia energii w miejscu pracy?
- Zachęcać pracowników do robienia przerw w pracy – kilkuminutowe oderwanie się od zadań pozwoli na przypływ sił witalnych.
- Ograniczać rozpraszacze uwagi (powiadomienia na telefonie, komunikatory itp.).
- Pomagać pracownikom w znalezieniu takich zadań w pracy, które mają dla nich znaczenie i są zgodne z ich osobistymi preferencjami.
- Zaspokajać potrzeby pracowników w zakresie autonomii w pracy.
- Zapewnić możliwość ćwiczeń fizycznych w pracy, zarządzania stresem (techniki relaksacyjne) i interakcji między pracownikami, aby zwiększyć energię relacyjną pracowników.
- Zadbać o to, żeby spotkania firmowe, projektowe pozostawiały uczestników z poczuciem energii.
- Monitorować poziom obciążenia pracą i sprawdzać, czy pracownicy mają wystarczające zasoby do jej wykonywania.
- Przedstawiać pracownikom znaczenie i wyższy cel wykonywanej pracy (nie tylko zarabianie pieniędzy).
- Szukać sposobów zarażania pozytywnymi wibracjami wśród pracowników.
Podsumowanie
Aby podtrzymywać i dbać o energię w miejscu pracy, liderzy muszą najpierw zrozumieć typy i źródła ludzkiej energii. Energia w pracy jest ważna, ponieważ jest podstawowym paliwem do działania każdego pracownika. Organizacje powinny podjąć praktyczne kroki pomagające pracownikom rozwijać i regulować swoją energię w pracy i poza nią. Pozytywna energia jest zaraźliwa!
Jeśli bliski jest Ci temat energii w organizacji, i chciałbyś zgłębić tajniki budowania i utrzymania jej na odpowiednim poziomie w Twojej firmie, zapraszamy do uczestnictwa w konferencji EB Summit 2019! Podczas tegorocznej edycji konferencji porozmawiamy o tym, jak dobry employer branding wpływa na energię organizacji, jak zadbać o kulturę organizacyjną i zaangażowanie w firmie oraz o pracowników podczas całego cyklu ich życia w organizacji.
Więcej szczegółów na www.employerbrandingsummit.pl
Do zobaczenia 5 czerwca 2019, w Warszawie!
Anna Macnar, CEO HRM Institute
[1] theenergyproject.com
[2] H. Bruch, B. Vogel, Fully charged: how great leaders boost their organisation’s energy and ignite high performance, 2011.