Dobre praktyki feedback Kampania wewnętrzna Kokurs EBEA
Mr Feed – ekspert ds. udzielania informacji zwrotnej – Orbico Poland

Mr Feed – ekspert ds. udzielania informacji zwrotnej – Orbico Poland

Hasło feedback nigdy nie było tak popularne w Polsce, jak w ciągu ostatnich dwóch lat. Doskonale obrazuje nam to Google Trends, gdzie krzywa dotycząca feedbacku stale rośnie. Duży wpływ mogła mieć na to pandemia i wprowadzony lockdown, w czasie którego sporo firm musiało się dopiero uczyć pracy na odległość i prawidłowej komunikacji. Zaczęto zdawać sobie sprawę jak ważną i potrzebną kompetencją jest umiejętność udzielania informacji zwrotnej – konkretnej, ale z szacunkiem dla odbiorcy.

Feedback kompetencją przyszłości? 

W Orbico feedback zawsze pełnił kluczową rolę. Dlaczego? Elementem rocznej oceny okresowej każdego pracownika jest informacja zwrotna od kolegów i koleżanek, z którymi pracuje. Każdy pracownik udziela feedbacku i otrzymuje go od innych – dlatego doskonale wie, jak ważny jest odpowiedni dobór słów i sformułowanie opinii rzetelnej, ale motywującej do rozwoju i poprawy tych aspektów, które czasami zawodzą.
Ważne jest, aby trenować udzielanie feedbacku nie tylko raz w roku, ale żeby ta umiejętność weszła nam w krew i żeby używać jej w codziennym życiu, w prostych domowych sytuacjach. Tylko wtedy będzie prawdziwy, jeśli będzie naturalny.

Mr Feed – specjalista od feedbacku

W Orbico Poland mamy swojego prywatnego nauczyciela feedbacku – Mr Feeda. To wymyślona postać, która uczy naszych Pracowników jak komunikować się w codziennych, biurowych sytuacjach. Współpracownik po raz kolejny spóźnił się na ważne spotkanie? Kolega nie wywiązuje się ze swojej części projektu? Koleżanka rozpoczyna każdą burzę mózgów od narzekania na projekt? Mr Feed radzi jak zachować się w takich sytuacjach oraz podpowiada jak rozpocząć rozmowę, jak przekazać uwagę i poprosić o zmianę nastawienia.

Feedback spotkanie

Maile informacja zwrotnaFeedback burza mózgów

 

Feedbacku można się nauczyć

Regularnie, w co drugą środę Pan Feed „spotyka” się wirtualnie z pracownikami i radzi jak się zachować w problematycznej sytuacji. Pracownicy mogą sami zwrócić się do Pana Feeda o pomoc – przytaczając jakąś sytuację – i poprosić o przykład jej rozwiązania. Ważne jest to, żeby poprzez powtarzalne schematy nauczyć pracowników odpowiednich technik udzielania feedbacku! Po przeczytaniu x przykładów w obliczu konkretnej sytuacji podświadomie już wiemy jak się zachować.

Jak przekazać uśmiech przez telefonInformacja zwrotna w oparciu o obserwację

Przygotowania do feedbacku

Sukcesy Pana Feeda

Każdy Pracownik ma wyznaczone cele, które powinien zrealizować. Czy Pan Feed jako ekspert ma KPI do wykonania? Feedback jest rzeczą, którą bardzo trudno zmierzyć. Nie można bazować na ilości, ale na jakości informacji zwrotnej. Jak w takim przypadku sprawdzić jakość pracy Pana Feeda, poza badaniem wyświetleń jego porad? Obserwować jego uczniów, czyli Pracowników!

A jakie są wyniki?

Ponad 3/4 Pracowników udziela jawnej oceny swoim kolegom i koleżankom, dzięki temu ocena okresowa pozwala właściwie wyznaczyć ścieżki rozwoju Pracowników – Pracownicy wykorzystują szansę, aby otwarcie przekazać swoje uwagi dotyczące pracy Kolegi czy Koleżanki zachowując jednocześnie kulturę wypowiedzi i odnosząc się do konkretnych sytuacji, a nie oceniając osobę. Według wewnętrznego Badania Satysfakcji (w którym wzięło udział 94% Pracowników) ponad 80% Pracowników udziela właściwego feedbacku swoim Współpracownikom. Co więcej 93,86% Pracowników uważa, że Orbico to miłe i przyjazne miejsce pracy – doceniając kulturę organizacyjną oraz kulturę feedbacku. W tym samym badaniu wymiana informacji zwrotnych w sposób profesjonalny, pomocny i z szacunkiem oceniona została na powyżej oczekiwań (średnia 3,13 w skali 1-4).

Jak przyjmować feedback

A co jest największym sukcesem Pana Feeda? To, że jest jedyny!

Chcesz się dowiedzieć więcej o Panu Feedzie? Zapraszamy na LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/orbicopoland

Autorka

Beata Panek, Specjalistka ds. zaangażowania pracowników w Orbico

Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2021 w kategorii Kampania wewnętrzna. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.

 

 

Projekt siła doceniania 2022