Jak sprawić, żeby rekrutacja na staż była również okazją do pokazania firmy od tej bardziej innowacyjnej strony? Jak podczas takiej rekrutacji dać kandydatom możliwość poznania produktów firmy a jednocześnie sprawdzić motywację kandydatów i ich zainteresowanie firmą? Firma BASF postawiła na grę rekrutacyjną Eco Town, która usprawniła pierwszy etap rekrutacji, a także pozwoliła uczestnikom na lepsze poznanie firmy i jej produktów. Zapraszamy do lektury kolejnego case study. Dziękujemy BASF Polska za podzielenie się efektami projektu i jeszcze raz gratulujemy wyróżnienia w konkursie EBEA 2021!
Graj o Staż w BASF! Właśnie takie hasło towarzyszyło naszej akcji rekrutacyjnej na Staż Letni 2021. Głównym celem wdrożenia akcji było usprawnienie procesu rekrutacji kandydatów na Staż Letni w BASF. Dodatkowo, zależało nam na wzmocnieniu wizerunku naszej firmy jako pracodawcy nastawionego na innowacje, potrafiącego komunikować się z młodymi osobami oraz poszerzenie wiedzy na temat produktów, wartości oraz historii firmy.
Jak działaliśmy dotychczas?
Do tej pory pierwszym etapem rekrutacji na Staż Letni było wypełnienie formularza online, w którym zawarto 10 pytań quizowych dotyczących BASF. Mieliśmy poczucie, że taka formuła robi się anachroniczna, zwłaszcza gdy digitalny świat daje nam możliwość wdrożenia rozwiązań ciekawszych, bardziej atrakcyjnych wizualnie i angażujących użytkowników. Dodatkowo określiliśmy, że tylko ok. 3-4% kandydatów otrzymuje realnie staż i może poznać nasze produkty od środka, a ważne jest dla nas zbudowanie wizerunku innowacyjnego pracodawcy wśród szerszej grupy studentów i być może potencjalnych kandydatów czy klientów w przyszłości.
Kto mógł zagrać w grę Eco Town?
Grupą docelową byli studenci studiów licencjackich oraz magisterskich. Osoby, które zaaplikowały na Staż Letni w BASF dostawały link do gry.
Jak wygląda gra?
Każdy kandydat, który aplikował na Staż Letni oraz spełniał podstawowe wymagania, dostawał link do rejestracji w grze. Gracz wcielał się w rolę burmistrza Eco Town, wirtualnego miasta przypominającego nieco SimCity. W dniu, w którym gracz obejmuje swoje nowe stanowisko, miasto znajduje się na skraju kryzysu energetycznego i klimatycznego. Zadaniem gracza jest zmierzyć się z tymi wyzwaniami. Aby tego dokonać, burmistrz-gracz musi zmodernizować miasto przy pomocy produktów i rozwiązań BASF, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W toku gry buduje między innymi fabrykę nowoczesnych katalizatorów, która jest wiernym odbiciem naszego Zakładu Produkcji Katalizatorów zlokalizowanego w Środzie Śląskiej koło Wrocławia. Fabularne przejście gry nie jest jednak możliwe bez uzyskania odpowiedniej ilości podstawowego budulca, czyli cegieł. Gracz uzyskuje je odpowiadając na pytania w quizach, sprawdzające znajomość produktów, historii oraz wartości BASF. Gra ma 15 poziomów, a dotarcie do najwyższego z nich trwa ok. 2 godzin aktywnej rozgrywki. Osoby, które uzyskały najlepsze wyniki, zostały zapraszane na sesję Assessment Center do wybranego przez siebie działu (także realizowaną głównie online, ale to już zupełnie inna historia).
Efekty naszej Akcji
Jesteśmy bardzo zadowoleni z przebiegu tegorocznego procesu rekrutacji na Staż Letni. Otrzymaliśmy rekordową ilość zgłoszeń (ponad 900 aplikacji na 21 miejsc), a gra online umożliwiła nam sprawną wstępną selekcję aplikacji. Dodatkowo na dalszych etapach procesu rekrutacji otrzymaliśmy informację, że to właśnie innowacyjna formuła rekrutacji online skłoniła kandydatów do aplikowania. Gra Eco Town sama w sobie badała głównie motywację oraz zainteresowanie firmą, nie analizowaliśmy na tym etapie kompetencji kandydatów. Pełniła zatem także rolę selekcyjną pod tym względem, mniej zmotywowani kandydaci rezygnowali z rekrutacji już na tym etapie. Widzimy, że pozwoliło nam to zrealizować zupełnie poboczny cel – znaczne zmniejszenie ilości „no show” na sesjach Assessment Center.
Warto też przytoczyć kilka wskaźników dotyczących samej gry Eco Town:
- 61% kandydatów, którzy otrzymali zaproszenie zalogowała się i zagrała w grę.
- 84% graczy po zarejestrowaniu przystąpiło do gry i osiągnęło co najmniej drugi poziom (z 15 dostępnych).
Kandydaci, którzy zagrali w grę, po zamknięciu procesu rekrutacji dostawali od nas ankiety. 88% odpowiedziało, że dzięki grze dowiedzieli się nowych rzeczy o BASF. Wśród słów, którymi kandydaci opisywali rekrutację na Staż Letni dominowały: Angażująca, Innowacyjna, Wymagająca.
Finalnie z 915 aplikacji, mieliśmy 510 graczy Eco Town, 82 uczestników sesji Assessment Center i wybraliśmy 23 stażystów (o 2 więcej niż pierwotnie zakładaliśmy). Co więcej, dziś już możemy powiedzieć, że po stażu współpracę będzie kontynuowało z nami rekordowe 55% studentów i studentek. Udało się nam zatem wyłowić osoby, które dobrze wpisały się w nasze długofalowe potrzeby. Z niecierpliwością czekamy na rekrutację na program stażowy w przyszłym roku!
Autorka: Aleksandra Borczyk
HR Department BASF Polska Sp. z o.o.
—
Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2021 w kategorii Innowacja employer branding. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.
Zapraszamy również do lektury pozostałych artykułów na temat innych projektów nagrodzonych lub wyróżnionych w konkursie EBEA.