Badanie Universum EB Book Student
Harmonia i wiedza ekspercka, czego jeszcze poszukują studenci?

Harmonia i wiedza ekspercka, czego jeszcze poszukują studenci?

Jak zmieniają się oczekiwania młodych ludzi wchodzących na rynek pracy? Jakich cech szukają oni u przyszłych pracodawców? Ile chcieliby zarabiać? Których pracodawców uważają za najbardziej pożądanych? Studenci biorący udział w badaniu Universum Student Survey 2019 podzielili się swoimi spostrzeżeniami. Odpowiedzieli na pytania m.in. o atrybuty idealnego pracodawcy, percepcji poszczególnych marek czy preferowanych kanałów komunikacji.

Młodzi chcą się rozwijać

Co przyciąga młodych kandydatów do pracy? Za najbardziej atrakcyjne atrybuty pracodawcy studenci uznali przyszłe wysokie wynagrodzenie, dobre perspektywy rozwoju kariery oraz szkolenia i rozwój zawodowy. Dla studentów kierunków biznesowych i przyszłych inżynierów następnym w kolejności atrybutem jest szacunek współpracowników. Dla studentów kierunków informatycznych – przyjazna atmosfera pracy. Na piątym miejscu studenci wszystkich kierunków wskazują pewność zatrudnienia. Innowacyjność firmy to kolejny atrybut, na który zwracają uwagę przyszli informatycy. Z kolei dla studentów kierunków biznesowych i inżynieryjnych ważniejszy jest sukces rynkowy pracodawcy i szybki rozwój firmy.

Warto zwrócić uwagę na to, że pracodawcy w swojej komunikacji (szczególnie w ogłoszeniach o pracę) często podkreślają, iż firmę wyróżnia kreatywne i dynamiczne środowisko pracy, podczas gdy dla studentów nie jest to aż tak ważne (9. miejsce wśród wskazań studentów kierunków inżynierskich i biznesowych oraz 8. – studentów IT).

Ekspert, nie menedżer

Bezpieczeństwo i stabilność zatrudnienia, bycie ekspertem w swojej dziedzinie i work-life balance to najważniejsze cele zawodowe dla studentów. Jest to zgodne z zauważanym od kilku lat trendem, który wskazuje, że większość młodych ludzi woli rozwijać się w kierunku eksperckim niż menedżerskim. Ścieżka liderska jako cel rozwoju kariery wśród młodych ludzi od 2012 r. znajduje się na ostatnim miejscu wśród wymienianych celów zawodowych. Najwyraźniej potwierdzają to deklaracje studentów kierunków IT – aż 53% z nich chce być ekspertami w swojej dziedzinie, a tylko 16% chce rozwijać swoje kompetencje w kierunku zarządzania ludźmi. Naturalnie najwięcej przyszłych menedżerów możemy znaleźć wśród studentów kierunków biznesowych – 29% z nich planuje zostać menedżerem.

Student dąży do harmonii

Zorientowany na karierę czy żyjący w harmonii, idealista czy łowca, lider, kosmopolita czy przedsiębiorca? Każdy ma swoją drogę i preferencje dotyczące rozwoju kariery, w zależności od osobowości, temperamentu i nastawienia. Universum w swoim badaniu wspiera młode talenty w określeniu swojego profilu na rynku pracy, używając metodologii podziału na profile kariery. Pomaga to również pracodawcom w budowaniu efektywnych i komplementarnych zespołów, a jednocześnie w zdefiniowaniu najważniejszych grup targetowych i sprostaniu ich oczekiwaniom. Od tego, do kogo kierujemy komunikaty, zależą ich treści. Każdemu z profili możemy przypisać różne oczekiwania, a ich przedstawiciele będą mieli inne motywacje do podjęcia pracy u danego pracodawcy.

Jak pokazują wyniki badania, w Polsce wśród młodych ludzi przeważają osoby dążące do życia w harmonii. Są to lojalni pracownicy, którzy traktują swoich współpracowników jak rodzinę i są gotowi podjąć się dodatkowych obowiązków. Drugim najczęściej występującym profilem, szczególnie u studentów w branży IT, są łowcy. To osoby pełne pasji, silne, znane ze swojego indywidualnego podejścia i dostarczania kreatywnych rozwiązań najbardziej złożonych problemów. Spory odsetek studentów, szczególnie kierunków biznesowych, reprezentuje profil kosmopolity. Ci indywidualiści chętnie podejmują się podróży służbowych, a najszczęśliwsi są
w pracy, która pozwala im być w ruchu.

Gdzie student szuka informacji o pracodawcy?

Młodzi ludzie sprawdzają informacje o potencjalnym pracodawcy w kilku różnych kanałach (średnio 5,3). Wśród nich dominują kanały online, które są używane przez 95% ankietowanych. Są to głównie media społecznościowe, firmowe strony kariery, tablice ogłoszeń oraz strony dotyczące rozwoju kariery. Wzrasta również popularność kanałów pozwalających na bezpośredni kontakt z pracodawcą, takich jak targi pracy czy spotkania na uczelniach, które ceni 69% młodych talentów. 56% studentów korzysta z materiałów drukowanych, takich jak magazyny uniwersyteckie, przewodniki dotyczące rozwoju kariery czy publikacje organizacji studenckich.

Kanały online

Wśród kanałów online najpopularniejsze do szukania informacji o pracodawcach są: Facebook (75%), Instagram (41%), YouTube (43%) oraz LinkedIn (32%). Ciekawe różnice można zauważyć w deklaracjach studentów poszczególnych kierunków. Studenci kierunków IT znacznie częściej korzystają z YouTube’a niż studenci kierunków inżynierskich i biznesowych. Największą różnicę jednak możemy zauważyć w przypadku platformy LinkedIn. Korzystanie z niej deklaruje 46% studentów obszaru IT i tylko 22% przyszłych inżynierów.

Strona kariery wizytówką pracodawcy

Kanały online to nie tylko media społecznościowe. Bardzo ważne dla pracodawców jest posiadanie strony karierowej, która stanowi wizytówkę firmy. Potencjalni kandydaci powinni tam znaleźć wszystkie najważniejsze informacje na temat pracodawcy i pracy w firmie. Na podstawie wyników badania widać, że studenci chętniej szukają informacji o pracodawcach na portalach ogłoszeniowych niż na stronie pracodawcy. Z dużą dozą prawdopodobieństwa jest to związane z tym, że najczęściej profile pracodawców na portalach z ogłoszeniami zawierają bardziej aktualne i kompleksowe informacje niż strony lub zakładki kariery pracodawców. Powinno to dać do myślenia pracodawcom, bo odsyłając potencjalnych kandydatów do portali ogłoszeniowych, ryzykują, że profil innego pracodawcy bardziej przyciągnie ich uwagę. Zdecydowanie warto wzbogacić swoją stronę czy zakładkę kariery o komunikaty dotyczące kultury firmowej, zasad rekrutacji i tych atrybutów, które firma ma i które są ważne dla kandydatów, tak by nie musieli szukać informacji gdzie indziej.

Offline także w cenie

Studenci szukają kontaktu z pracodawcą nie tylko online, ale także offline. Targi pracy to dla nich nadal ważne źródło informacji o pracodawcach (4. miejsce wśród wskazań studentów IT i kierunków inżynieryjnych oraz 5. w przypadku kierunków biznesowych). Jest to też najczęściej używany kanał z grupy bezpośredniej komunikacji z pracodawcą (wskazuje tak 39% badanych). Kolejną pozycję zajmują targi branżowe (25%).

W 2019 roku częstotliwość korzystania przez studentów z kanałów bezpośredniego dotarcia wzrosła o 12% w stosunku do zeszłego roku. Dla porównania, popularność kanałów cyfrowych wzrosła jedynie o 5%. Być może młode talenty chcą sprawdzić, czy komunikaty publikowane przez pracodawcę w mediach społecznościowych są zgodne z rzeczywistością?

Marta Machnik

HRM Institute jest partnerem Universum w Polsce.  Interesuje Cię raport dla Twojej organizacji?
Skontaktuj się z nami: biuro@hrminstitute.pl lub tel. +48 500 041 562

 

Tekst został opublikowany w publikacji EB Book 2020, dodatku do miesięcznika Forbes z lutego 2020 r. Pobierz bezpłatną wersję EB Booka 2020 w wersji online.