We wrześniu 2022 r. w firmie Atos Poland Global Services wystartował projekt wewnętrznej grywalizacji pod hasłem „Hi-5”, promującej wartości firmowe. Głównym celem było zwiększenie świadomości i rozpoznawalności wartości wśród pracowników firmy. Dodatkowo, zabawa miała na celu zachęcenie pracowników do częstszego korzystania z biura, a także wzajemną integrację.
Skąd pomysł na inicjatywę Hi-5?
Na początku 2022 r. zostały ogłoszone nowe, globalne wartości firmy tzw. Brand Values: Audacious, Curious, Inclusive, United i Responsible, a my stanęliśmy przed wyzwaniem, jak je wdrożyć w organizacji, która działa w większości przypadków zdalnie. W jaki sposób uświadomić pracownikom istnienie tych wartości i jak sprawić, żeby się z nimi utożsamiali. Chcieliśmy wyjść poza schemat standardowych działań, szukając nowego kanału dotarcia do naszych zespołów.
Dodatkowo po okresie pandemii chcieliśmy pozytywnie wpłynąć na atmosferę i integrację w zespołach, które rzadziej niż wcześniej miały ze sobą kontakt osobisty.
Z czego składał się projekt Hi-5?
Kluczowych było tu kilka etapów. Do pierwszego z nich można zaliczyć otwierającą promocję wewnętrzną. Poza standardowymi formami komunikacji (takimi jak maile czy posty w intranecie), postanowiliśmy wykorzystać również inne środki przekazu. Jednym z nich były paczki wielkanocne. Wśród prezentów znajdowały się magnesy na lodówkę w kształcie dyskietek komputerowych (popularnych w latach 90.) z kolorami i nazwami nowych wartości. Dodatkowo, przygotowaliśmy filmik z udziałem Krzysztofa Ibisza z zaproszeniem do konkursu, w którym pracownicy mieli za zadanie nakręcić krótkie video pokazujące, jak w swojej codziennej pracy stosują jedną z naszych firmowych wartości.
Następnym etapem było przygotowanie koncepcji samej grywalizacji. Zdecydowaliśmy się na ideę nawiązującą do przybijania piątki „Hi-5”, które umacniało przekaz. Powiązaliśmy moc tego gestu z naszymi wartościami, których jest właśnie pięć.
“Warmup do grywalizacji”
Równolegle do działań związanych z przygotowaniem projektu, wdrożyliśmy „warmup do grywalizacji”, który zaczął się 5 tygodni przed oficjalnym rozpoczęciem grywalizacji. Koncentrował się na 5. zadaniach, publikowanych w tygodniowym odstępie czasowym. Każde z nich polegało na przesłaniu zespołowego zdjęcia zrobionego z przestrzeni dowolnego biura Atos. Miało ono nawiązywać do wspólnego spędzania czasu zgodnego z zadaniem konkursowym. Na tym etapie w biurach pojawiły się też np. specjalne plakaty z wobblerem. Ich formuła nawiązywała do idei Hi-5, a dzięki wobblerowi każdy mógł „przybić piątkę” z postacią z plakatu.
Końcowym etapem było uruchomienie trwającej od 26.09.2022 do 17.02.2023 grywalizacji, której zadania promowały nowe wartości firmy i zachęcały do spotykania się w biurach. Do stworzenia grywalizacji pt. „Hi-5! Gamification 2.0.” wykorzystaliśmy platformę click4values.pl.
5 zadań
Gra składała się z 5. zadań, których każde koncentrowało się na jednej z nowych wartości.
- Zadanie – reprezentujące wartość Inclusive, polegało na przygotowaniu 1-minutowego filmu przedstawiającego swój zespół.
- Zadanie – związane było z wartością Audacious. Uczestnicy mieli przygotować infografikę pokazująca ich przepis na sukces.
- Zadanie – nawiązywało do wartości Curious. Tym razem uczestnicy grywalizacji zmierzyli się z quizem wiedzy o firmie.
- Zadanie – Responsible, polegało na czynieniu dobra. Każda drużyna miała pokazać nam – za pomocą zdjęć, co dobrego zrobiła dla innych (np. wsparcie planety, schroniska dla zwierząt, czy lokalnej społeczności).
- Zadanie – pokazujące wartość United, nawiązywało do Escape Roomów. Uczestnicy mieli rozwiązać łamigłówki schowane w różnych częściach biura.
Dodatkowo każdy z zarejestrowanych na platformie grywalizacyjnej pracowników mógł dodawać komentarze i brać udział w głosowaniu na najlepsze prace konkursowe w poszczególnych zadaniach. Na trzy zwycięskie drużyny czekały nagrody pieniężne do wykorzystania na integrację zespołową.
Finał grywalizacji odbył się podczas imprezy karnawałowej w Bydgoszczy 17.02.2023. Wzięły w nim udział trzy zespoły, które zdobyły największą liczbę punktów w realizowanych zadaniach. Na scenie, przed prawie 2000. widownią, składającą się z pracowników Atos, 3 najlepsze drużyny zmierzyły się z 5. finałowymi zadaniami, nawiązującymi do popularnych gier, takich jak: głuchy telefon, tabu, czy 5 sekund.
Jakie były efekty?
Na przestrzeni 5. miesięcy, 32. drużyny wzięły udział w 5. zadaniach nawiązujących do wartości Atos. W wyzwaniach rywalizowało aż 571 uczestników. Natomiast ogólnie w grywalizację zaangażowało się ponad 2000 pracowników, którzy zarejestrowali się na platformie, by wspierać swoich faworytów.
Kluczowe są jednak nie tylko wyniki ilościowe, ale też perspektywa pracowników. Wśród uczestników przeprowadzono ankietę, w której osiągnęliśmy poziom satysfakcji na poziomie 73%. Dodatkowo poziom przygotowania zadań został oceniony równo przy każdym z 5. zadań. Oznacza to, że każda drużyna znalazła coś dla siebie.
Autorki:
Agnieszka Haszcz, Employer Branding Specialist w Atos
Karolina Biesek, Employer Branding Team Leader w Atos
atos.net/pl/polska/atospolandglobalservices/kariera
Projekt zdobył wyróźnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2023 w kampania wewnętrzna. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.