Bez kategorii
Kandydaci z branży farmaceutycznej chcą dobrych zarobków i doceniania

Kandydaci z branży farmaceutycznej chcą dobrych zarobków i doceniania

Rynek farmaceutyczny jest jednym z ważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Firmy farmaceutyczne są postrzegane jako pracodawcy, którzy gwarantują wysokie zarobki. Czy to wystarczy, żeby przyciągnąć kandydatów i zatrzymać utalentowanych pracowników w firmie na długie lata? Jak wynika z raportu „Idealny pracodawca w branży farmaceutycznej 2021”, w którym zebrano opinie ponad 900 pracowników branży pharma, atrakcyjne zarobki nie wystarczą, żeby zasłużyć na miano idealnego pracodawcy. Ważne są chociażby takie atrybuty, jak docenianie, dobra atmosfera czy poczucie sensu wykonywanej pracy.   

Cechy idealnego pracodawcy z branży farmaceutycznej

Pracodawca, który chce być pracodawcą pierwszego wyboru powinien wiedzieć, na co zwracają uwagę kandydaci, a co jest dla nich mniej istotne. Dzięki temu będzie mógł wyeksponować odpowiednie elementy swojej oferty w komunikacji z kandydatami i przyciągnąć ich uwagę. Pracownicy branży farmaceutycznej wskazali, że pracodawca, dla którego chcieliby pracować powinien przede wszystkim oferować atrakcyjne zarobki (97% wskazań). Niemal tak samo ważne jest jednak docenianie w pracy (96%), dobra atmosfera (94%) i poczucie sensu wykonywanej pracy (93%).  Pierwszą piątkę atrybutów ważnych dla ankietowanych zamyka stabilność zatrudnienia, którą wskazało 92% badanych.

Marka pracodawcy ma znaczenie

Dobra marka pracodawcy, rozpoznawalna przez osoby należące do grupy docelowej, daje pracodawcom przewagę konkurencyjną w walce o talenty. Atrakcyjna marka pracodawcy oznacza m.in. mniejsze wydatki na kampanie rekrutacyjne, łatwiejsze dotarcie z ofertą do top talentów, niższe koszty zatrudnienia pracowników i krótszy czas ich znalezienia, a nawet… możliwość płacenia niższego wynagrodzenia. Kandydaci chcą pracować dla firm o dobrej reputacji i zanim odpowiedzą na ofertę pracy, sprawdzają informacje na temat pracodawcy. Aż 83% uczestników badania potwierdza, że uzależnia przystąpienie do rekrutacji od wizerunku pracodawcy i opinii pracodawcy na rynku.

Jakich pracodawców ankietowani uznali za najbardziej atrakcyjnych? Na to miano zasłużyły firmy: Novartis, Pfizer, Roche, Bayer i Adamed (ankietowani wybierali spośród 16 firm z branży farmaceutycznej o największych dochodach na rynku polskim, wg danych firmy analitycznej IQVIA z listopada 2020 roku). Wśród firm z kapitałem polskim pierwsze miejsce zajęła firma Adamed.

Pracownik najlepszym ambasadorem marki pracodawcy

74% uczestników badania uważa się za ambasadorów marki swojego pracodawcy, a 63% ankietowanych jest dumnych z pracy w firmie. Pracę u swojego pracodawcy poleciłoby znajomym 66% badanych. To dobra informacja dla firm z branży farmaceutycznej, ponieważ pracownicy firmy to naturalni ambasadorzy marki pracodawcy. Są również najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o pracy w firmie.

Pracodawcy powinni być odpowiedzialni społecznie

Pandemia odsunęła w publicznej dyskusji na dalszy plan tematy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, co jednak nie oznacza, że dla pracowników te tematy są obojętne. Aż 87% ankietowanych uważa, że pracodawcy powinni być odpowiedzialni społecznie. Oczekują, że firmy będą prowadziły biznes w sposób zrównoważony (54% wskazań), ważna jest też dla nich współpraca z organizacjami charytatywnymi (50%) i działania na rzecz lokalnych społeczności (42%). Ankietowani chcieliby również, żeby pracodawcy promowali ekologiczne zachowania w firmach i wspierali działalność edukacyjną.

Co motywuje pracowników z branży farmaceutycznej?

Wśród czynników, które najlepiej motywują do pracy na pierwszym miejscu znalazły się atrakcyjne zarobki (43% wskazań), które częściej motywują mężczyzn niż kobiety (48% vs. 39%). Warto jednak pamiętać o tym, że zarobki jako motywator starczają na krótki czas. Potrzebne są jeszcze inne elementy (np. relacyjne), żeby pracownicy czuli się zmotywowani w dłuższej perspektywie. Potwierdzają to wyniki badania – oprócz pieniędzy ankietowanych motywują współpracownicy (28% wskazań) oraz atmosfera w pracy (26%). Ważnymi motywatorami są również: niezależność, poczucie doceniania, możliwości rozwoju zawodowego oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 15% wskazań).

Opieka medyczna najbardziej pożądanym benefitem

Najbardziej atrakcyjnym benefitem jest opieka medyczna (77% wskazań), niezależnie od wieku i płci ankietowanych. W sytuacji utrudnionego dostępu do służby zdrowia i panującej na świecie pandemii nie jest to pewnie zaskoczeniem. Na drugim miejscu znalazła się możliwość używania samochodu służbowego do celów prywatnych (57%). Cenią to zdecydowanie bardziej ankietowani w wieku 40-49 lat (65% wskazań) niż młodsi (37% wskazań osób w wieku 25-29 lat). Ankietowani cenią również dopłaty do nauki (51% odpowiedzi) i szkolenia językowe (39%).

Komunikacja z kandydatami z branży farmaceutycznej

Pracodawca, który chce dotrzeć do swojej grupy docelowej powinien skierować komunikację do tych kanałów, z których korzystają potencjalni kandydaci. Pracownicy z branży farmaceutycznej najczęściej korzystają LinkedIn (89% wskazań), Facebook (80%) i YouTube (60%). Pracodawcy poszukujący młodszych kandydatów powinni zastanowić się nad obecnością na Instagramie, bo korzystanie z niego deklaruje aż 73% ankietowanych w wieku 25-29 lat.

Pracownicy myślą o zmianie pracy

Pracodawcy z branży farmaceutycznej, którzy chcą zatrzymać pracowników w firmie, będą musieli się o to mocno postarać. Aż połowa ankietowanych planuje w ciągu najbliższego roku zmienić pracę. 27% badanych rozważa również zmianę branży w ciągu najbliższych 3 lat. Trudno będzie zachęcić profesjonalistów z branży pharma do zmiany miejsca zamieszkania ze względu na pracę – tylko 35% ankietowanych dopuszcza przeprowadzkę do innego miasta w Polsce, a 39% za granicę.

Pełny raport można pobrać bezpłatnie ze strony: hrminstitute.pl/raport_pharma

Raport_Pharma_infografika

Pobierz infografikę w PDF

Badanie „Idealny pracodawca w branży farmaceutycznej” zostało przeprowadzone w marcu 2021 roku i wzięło w nim udział 910 osób. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI.

Organizator badania: HRM Institute

Partner Strategiczny: Adamed

Partnerzy: Hays, Praca.pl

  

Julia Bojanowska, Specjalistka ds. Komunikacji i EB