Blog Dobre praktyki Employer Branding Kokurs EBEA Konkurs EB
Jak rozprawić się mitami i zachęcić prawdziwego geeka do złożenia aplikacji?

Jak rozprawić się mitami i zachęcić prawdziwego geeka do złożenia aplikacji?

Zostać wojownikiem w starożytnej Sparcie nie było wcale łatwo. Chłopcy już od siódmego roku życia rozpoczynali szkolenie wojskowe i przechodzili skomplikowany proces wychowania. I tak aż do pełnoletności… czyli do 30 roku życia! Czy równie trudno zostać pracownikiem firmy Spartez? Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym projektem wyróżnionym w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2015.

 

Metryczka projektu

Firma: Spartez

Co?: Dzień otwarty w Spartez

Grupa docelowa: doświadczeni ludzie z branży IT, z kilkuletnim stażem zawodowym

Cele kampanii:

  • zwiększenie ilości spływających aplikacji,
  • przekonanie tych osób, które do tej pory bały się do firmy aplikować, żeby spróbowały swoich sił w procesie rekrutacji,
  • rozprawienie się z mitami krążącymi na temat firmy i rekrutacji.

 

Założenia projektu

Spartez to firma stawiająca przyszłym pracownikom bardzo wysokie wymagania – zatrudnienie znajduje 0,5-3,0% kandydatów, biorących udział w procesie rekrutacji. Wokół firmy i procesu rekrutacji narosło wiele mitów, które powodowały, że kandydaci bali się do niej aplikować. O firmie krążyły różne mity począwszy od „strasznego”, nie do przejścia procesu rekrutacyjnego, poprzez niechęć firmy do zatrudniania kobiet do oferowania kandydatom podczas procesu niższych stawek niż wynikałoby to z ogłoszenia czy umiejętności kandydata. Jako że jedną z wartości firmy jest „Open Company. No Bullshit”, firma postanowiła zmierzyć się z krążącymi opowieściami i dać możliwość ich weryfikacji, a także pokazać od środka to mitologiczne miejsce pracy. Narzędziem do realizacji tego celu okazał się dzień otwarty, na który zostali zaproszeni ludzie z branży IT, z kilkuletnim stażem zawodowym, stanowiący grupę docelowych kandydatów.

Biorąc udział w evencie mogli zobaczyć, jak wygląda biuro, zobaczyć sprzęt na jakim pracują osoby zatrudnione, poznać bezpośrednio pracowników (i przekonać się, że to bardzo sympatyczne i ciekawe osoby), zapoznać się z produktami, które firma wytwarza, a także zweryfikować krążące o firmie mity.

 

Działania promocyjne

Już data wydarzenia – piątek 13. – została wybrana nieprzypadkowo. Miała być łatwa do zapamiętania, a poza tym pokazała rodzaj poczucia humoru reprezentowanego przez Spartez – w oprawie graficznej zostały wykorzystane skojarzenia ze znanym horrorem (skojarzenia filmowe stały również za nazwą Spartez, a skąd akurat takie skojarzenie, można znaleźć w sieci). Stworzono landing page wydarzenia oraz plakaty, które pokazywały, co będzie się działo w czasie dnia otwartego.

 

Kanały promocji:

  • firmowe social media,
  • meet-upy lokalne (JUG Tricity, Tech.3camp, TrójQA, meet.js Gdansk, JUG Toruń),
  • plakaty rozwieszone w miejscach, gdzie programiści jadają lunch (miejsca takie pomogli namierzyć pracownicy firm z branży IT),
  • landing page wydarzenia, zawierający formularz rejestracyjny na dzień otwarty,
  • poczta pantoflowa – sami pracownicy przekazywali znajomym informacje o evencie.

 

Przebieg imprezy:

W dniu otwartym wzięło udział 87 osób. Na początku imprezy uczestnicy zostali podzieleni na 3 grupy. Każda z grup otrzymała nazwę jednego z produktów firmy Spartez. Następnie uczestnicy wysłuchali prezentacji, podczas której jeden z założycieli firmy obecnie co-CEO przedstawił historię powstania firmy oraz jak obecnie wygląda praca w niej. Po prezentacji uczestnicy imprezy, pod przewodnictwem opiekunów swoich grup, wyruszyli na wycieczkę po biurze, w czasie której mogli dowiedzieć się poznać pracowników i zadania poszczególnych zespołów, a także zobaczyć na własne oczy biuro oraz całego jego wyposażenie. Kolejnym punktem imprezy było rozprawienie się z krążącymi mitami oraz udzieleni odpowiedzi na pytania uczestników. Nie zabrakło również niespodzianek dla odwiedzających – każdy z uczestników otrzymał tzw. „welcome pack” z firmowymi upominkami. Można było też wygrać nagrody – plecaki na laptopy, podczas quizu z pytaniami o firmie.

Każdy z uczestników został także poproszony o wypełnienie ankiety dotyczącej jego oceny wydarzenia, uwag, wskazówek do poprawy. Wzięło w niej udział 67% z osób, które wzięły udział w wydarzeniu.

 

Efekty:

  • do dnia imprezy landing page odwiedzilo 811 osób,
  • na wydarzenie zarejestrowało się 169 osób (wtedy rejestracja została zamknięta), ostatecznie udział wzięło w nim wzięło 87 osób (co zostało wcześniej potwierdzone),
  • ponad 86,21% ankietowanych było zadowolonych lub bardzo zadowolonych z udziału w wydarzeniu, prawie 95% poleciłoby takie wydarzenie innej osobie, a niemal 30% wzięło w nim udział, z uwagi na to, że są zainteresowani aplikowaniem do Spartez (dane na podstawie ankiety),
  • w ciągu pierwszych 2 tygodni aż siedmiu uczestników dnia otwartego zaaplikowało na wybrane stanowisko, z czego, do dnia zgłoszenia do konkursu, jedna osoba przeszła z sukcesem rekrutację,
  • duże zaangażowanie pracowników, którzy promowali wydarzenie wśród znajomych, a także włączyli się w organizację i przeprowadzenie dnia otwartego, poświęcając swój wolny czas.

 

Co doceniło jury konkursu w prezentowanym projekcie:

  • trafny dobór wydarzenia i kanałów dotarcia z informacją do grupy docelowej, czego skutkiem był brak przypadkowych osób w czasie dnia otwartego,
  • pokazanie kultury organizacyjnej firmy,
  • umożliwienie potencjalnym kandydatom poznania firmy od środka jeszcze zanim zdecydują się na aplikowanie.

 

Twoja firma również ma na koncie ciekawe działania employer brandingowe?
Pochwal się i  wyślij zgłoszenie do konkursu! Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie: http://employerbrandingsummit.pl/ebeawards/. Laureatów tegorocznej edycji poznamy już 7 czerwca 2018r. w czasie konferencji Employer Branding Summit 2018.

 

Materiał opracowano na podstawie zgłoszenia konkursowego firmy Spartez. Grafiki są autorstwa Spartez.