Badania Badanie Universum Employer Branding Student
Jakich pracodawców szukają studenci? Badanie Universum 2020.

Jakich pracodawców szukają studenci? Badanie Universum 2020.

Universum Most Attractive Employers Poland 2020

 W ciągu ostatnich kilku miesięcy sytuacja na rynku pracy i w różnych innych aspektach życia codziennego zmieniła się dość mocno. Słychać głosy o końcu rynku pracownika, nadciągającym kryzysie i rosnącym bezrobociu. Mogłoby się wydawać, że preferencje studentów wobec pracodawców ulegną w czasie pandemii diametralnej zmianie, jednak wyniki z krajów, w których badanie było prowadzone w trakcie pandemii nie potwierdzają takiej prawidłowości. Jakie kwestie są dla nich najważniejsze pokazali w badaniu Universum 2020.

 Universum Talent Survey, przeprowadzane przez Universum Global, to największe tego rodzaju badanie na świecie, w którym biorą udział studenci z ponad 60 krajów. W tegorocznej edycji badania wzięło udział ponad 16 000 polskich studentów. Jak co roku, na podstawie głosów uczestników badania, zostały stworzone rankingi Universum Most Attractive Employers Poland w siedmiu kategoriach: biznes, inżynieria, informatyka, nauki medyczne, nauki ścisłe, nauki humanistyczne oraz prawne.

Universum_dane

Atrybuty pracodawców ważne dla studentów

Co przyciąga uwagę kandydatów i sprawia, że uznają pracodawcę za atrakcyjnego? Najważniejszymi atrybutami marki pracodawcy dla studentów kierunków biznesowych, inżynieryjnych i IT są: dobre zarobki w przyszłości i praca dająca dobre perspektywy kariery. Następne w kolejności dla studentów kierunków biznesowych i przyszłych inżynierów są: szacunek dla pracowników, bezpieczeństwo zatrudnienia oraz szkolenia i rozwój. Studenci kierunków informatycznych wymieniają: szkolenia i rozwój, szacunek dla pracownika i przyjazne środowisko pracy.

Anna Macnar, CEO HRM Institute (partner Universum w Polsce) zwraca uwagę na to, że szacunek dla pracowników wkradł się do ścisłej czołówki najważniejszych atrybutów marki pracodawcy dość niedawno, ale wydaje się, że zagości tam na dłużej. Kandydaci chcą mieć pewność, że pracodawca będzie dbał o swoich ludzi i ich szanował, niezależnie od ich poglądów.

Zmiany preferencji

Pozornie może się wydawać, że w porównaniu do ubiegłego roku zmiany w preferencjach studentów nie są duże, bo TOP 5 najważniejszych atrybutów pracodawców kształtował się w 2019 r. podobnie. Warto jednak zwrócić uwagę na atrybuty, które zyskały najwięcej punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku.

Studenci kierunków informatycznych znacznie większą uwagę przywiązują do standardów etycznych pracodawcy (+9 p.p.), szacunku dla pracowników (+6 p.p.), jasnej ścieżki awansu oraz bezpieczeństwa zatrudnienia (po +5 p.p.). Wśród studentów kierunków inżynierskich największe przyrosty zanotowały takie atrybuty jak: bezpieczeństwo zatrudnienia (+6 p.p.) oraz praca dająca dobre perspektywy kariery (+5 p.p.). Wśród studentów kierunków biznesowych największy przyrost mają dobre perspektywy kariery (+6 p.p.).

Pracodawcy w dalszym ciągu często kuszą kandydatów w ogłoszeniach pracą w kreatywnym i dynamicznym środowisku, tymczasem jest to atrybut, który najbardziej stracił na znaczeniu (od -8 do -9 p.p., w zależności od kierunku studiów). Studenci w mniejszym stopniu patrzą również na sukces rynkowy pracodawcy (od -3 do -5 p.p.). Co ciekawe, wśród studentów IT straciło na znaczeniu wykorzystywanie przez pracodawców nowych technologii (spadek o 7 p.p.), a przyszli inżynierowie mniejszą wagę przykładają do możliwości szybkiego awansu (-7 p.p.).

Jak podkreśla Anna Macnar bezpieczeństwo zatrudnienia od lat ma duże znaczenie dla kandydatów. Ten atrybut marki pracodawcy zwykle znajduje się w czołówce najbardziej pożądanych cech, a w sytuacji, w której się teraz znajdujemy, zarówno kandydaci, jak i zatrudnieni pracownicy częściej myślą o bezpiecznym pracodawcy. W czasie pandemii do stabilności zatrudnienia dochodzi dodatkowy czynnik: fizyczne bezpieczeństwo w miejscu pracy, w tym skuteczna ochrona przed zakażeniem koronawirusem. Młodzi kandydaci, szukając pierwszej pracy, będą też szukać informacji, jak firma działa w czasie pandemii, jak komunikowała się z pracownikami i o nich dbała.

Branże marzeń

Wśród studentów kierunków biznesowych największą popularnością cieszą się branże: bankowość (41% wskazań), marketing, reklama i PR (39%) oraz audyt i księgowość (25%). Studenci kierunków inżynieryjnych wskazują na branżę przemysłową i mechaniczną (26%), budowlaną (21%) oraz architekturę i urbanistykę (20%). Studentów IT kuszą branże związane z oprogramowaniem i technologią komputerowa (73%) oraz grami komputerowymi (41%). Studenci medycyny stawiają najczęściej na: rozrywkę, kulturę i rekreację (38% wskazań), marketing, reklamę i PR (35%) oraz branżę edukacyjną (31%). Dla studentów nauk ścisłych najbardziej interesujące są branże: farmacja i biotechnologia (31%) oraz chemiczna (29%). Studenci kierunków medycznych chcieliby przede wszystkim pracować w szpitalach i ochronie zdrowia (66%), a dla studentów kierunków prawniczych najbardziej interesujący będą pracodawcy oferujący usługi prawnicze (65% wskazań).

Jakich informacji szukają studenci o pracodawcach w Internecie?

Najważniejszym typem informacji dla studentów jest wysokość wynagrodzenia i benefity (bardzo ważne lub ważne dla 95% uczestników badania). Na kolejnych miejscach znalazły się: szkolenia i rozwój (92% wskazań), możliwości awansu (91%), codzienne zadania wykonywane w pracy (86%) oraz samo miejsce pracy (82%). Warto pisać o tych tematach w mediach społecznościowych, bo one przyciągną uwagę potencjalnych kandydatów.

Zdobywanie informacji o pracodawcach

Studenci zanim zaaplikują do danego pracodawcy, sprawdzają informacje o nich w kilku kanałach. Najbardziej popularne są oczywiście kanały komunikacji online. Wśród nich na pierwszym miejscu znalazły się media społecznościowe, następnie portale z ogłoszeniami i strony karierowe pracodawcy. Wiedzę zdobytą online chętnie weryfikują w czasie realnych spotkań, takich jak targi pracy (które cieszą się większą popularnością wśród studentów kierunków inżynieryjnych i IT niż kierunków biznesowych) oraz spotkania z pracodawcami na uczelniach.

Wymarzone zarobki

Oczekiwania płacowe studentów różnią się nie tylko ze względu na kierunek studiów, ale także ze względu na płeć. Najwyższych zarobków po zakończeniu edukacji oczekują studenci kierunków informatycznych – średnio 5.167 zł brutto (mężczyźni – 5.450 zł, kobiety – 4.586 zł). Nieco mniejsze oczekiwania mają studenci kierunków inżynieryjnych, którzy deklarują, że chcieliby zarabiać średnio 4.602 zł brutto (mężczyźni – 5.242 zł, kobiety – 4.166 zł). Najmniejszych zarobków oczekują studenci kierunków biznesowych – 4.334 zł brutto (mężczyźni – 5.143 zł, kobiety – 4.084 zł).

Najbardziej atrakcyjni pracodawcy w Polsce w rankingu Universum 2020

Najlepsi pracodawcy zostali wybrani w siedmiu kategoriach: Biznes, Inżynieria, IT, Nauki ścisłe, Zdrowie / Medycyna, Prawo, Nauki humanistyczne / Edukacja / Sztuka.

W TOP10 w rankingach poszczególnych kategorii znaleźli się:

Ranking Biznes/ Commerce
  1. Google
  2. Microsoft
  3. Polskie Linie Lotnicze LOT
  4. Facebook
  5. NBP Narodowy Bank Polski
  6. TVN
  7. PKO Bank Polski
  8. Amazon
  9. Volkswagen Group
  10. Deloitte
Ranking Inżynieria
  1. Mercedes-Benz Manufacturing Polska
  2. Google
  3. Volkswagen Group
  4. Budimex
  5. Microsoft
  6. Polskie Linie Lotnicze LOT
  7. Volvo Group
  8. Toyota
  9. Grupa Skanska
  10. PGE (Polska Grupa Energetyczna)
Ranking IT
  1. Google
  2. Microsoft
  3. Facebook
  4. Intel
  5. Ubisoft
  6. Amazon
  7. Grupa Kapitałowa CD PROJEKT RED
  8. Samsung Electronics Polska
  9. IBM Polska
  10. Techland
Ranking Nauki Ścisłe
  1. Google
  2. Polpharma
  3. Ziaja
  4. L’Oréal Polska
  5. Dr Irena Eris
  6. Microsoft
  7. Bayer
  8. Wedel
  9. Nestlé Polska
  10. Nivea Polska
Ranking Nauki humanistyczne / Sztuka / Edukacja
  1. Google
  2. TVN
  3. Polskie Linie Lotnicze LOT
  4. Grupa Empik
  5. Facebook
  6. Microsoft
  7. Polskie Radio
  8. Telewizja Polsat
  9. IKEA
  10. Sephora
Ranking Prawo
  1. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  2. Kancelaria Wardyński i Wspólnicy
  3. Google
  4. Polskie Linie Lotnicze LOT
  5. Microsoft
  6. PKO Bank Polski
  7. TVN
  8. SMM LEGAL Maciak Mataczyński Adwokaci
  9. Deloitte
  10. Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
Ranking Zdrowie / Medycyna
  1. Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie
  2. Ministerstwo Zdrowia
  3. Grupa Lux Med
  4. Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”
  5. Medicover
  6. Centrum Medycyny Sportowej
  7. Centrum Medyczne ENEL-MED
  8. Polpharma
  9. Bayer
  10. EMC Instytut Medyczny

Pobierz TOP100 Ranking_Universum_2020

Pobierz informację w formie PDF  Student Universum Snapshot 2020 – Poland

UNIVERSUM to Globalny Lider Employer Brandingu. Przeprowadza największe na świecie badanie dotyczące oczekiwań studentów dotyczących kariery – Universum Talent Survey. Zaufany partner dla ponad 1200 klientów i 1500 uniwersytetów na całym świecie, w tym wielu firm z listy Fortune 500 i instytucji akademickich o międzynarodowej renomie. Pomaga pracodawcom zrozumieć, przyciągnąć i zatrzymać obecnych i przyszłych idealnych pracowników, wykorzystujących doświadczenie, wiedzę i usługi w zakresie badań, doradztwa strategicznego i rozwiązań w zakresie komunikacji. universumglobal.com 

Na polskim rynku Universum reprezentowane jest przez HRM Institute

HRM Institute posiada bogate doświadczenie w kształtowaniu wizerunku pracodawcy zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Gwarantujemy profesjonalne wsparcie w pozyskiwaniu kandydatów do firmy, a  także budowaniu lojalności pracowników. Łączymy wiedzę z zakresu badań, doradztwa, szkoleń i narzędzi (wdrażanie działań) w kształtowaniu marki pracodawcy. Oferujemy kompleksowe usługi: od badania rynku i przygotowania strategii, przez wdrożenie, aż po produkcję wybranych materiałów. Od wielu lat współpracujemy z wiodącymi pracodawcami w Polsce w zakresie projektów badawczych (wewnętrznych i zewnętrznych), strategii EB i działań komunikacyjnych. Dzielimy się wiedzą w czasie konferencji i warsztatów. www.hrminstitute.pl

 

Interesuje Cię raport dla Twojej firmy? Zapraszamy do kontaktu:

Anna Macnar, CEO HRM Institute, anna.macnar@hrminstitute.pl | tel. +48 500 041 562