Case study Ten Square Games.
Choć większość osób w Ten Square Games to eksperci i pasjonaci gamingu, to w firmie pracuje także wiele osób, które na co dzień zajmują się czymś zupełnie innym. Stojąc przed wyzwaniem integracji tak bardzo różnorodnego zespołu, wpadliśmy na pomysł organizacji wykładów i game jam w jednym. Tydzień wydarzeń edukacyjnych i grywalizacyjnych nazwany został Boost Week. W ten sposób odbyła się pierwsza w firmie wewnętrzna konferencja ukoronowana dwudniowym maratonem tworzenia gier.
Idea
Pomysł na organizację wewnętrznego spotkania połączonego z game jam narodził się w listopadzie 2020 roku, kiedy opracowywaliśmy program zdalnej integracji i wsparcia pracowników w okresie lockdownu. W tym roku nasza firma obchodzi swoje dziesięciolecie, a ponieważ rozwinęliśmy się, opierając się na wartościach współpracy, ciągłego doskonalenia się i odważnego poszukiwania nowych rozwiązań, pomyśleliśmy, że warto to właśnie naukę i zabawę warto połączyć w globalny event.
Wszystkie pomysły ułożyły się w Boost Week, autorską konferencję Ten Square Games, która odbyła się pod koniec kwietnia br. Podzielona została na odbywające
się w tygodniu wykłady online i weekendowy, hybrydowy game jam.
Chcieliśmy zorganizować wydarzenie, które jednocześnie wzbogaci wiedzę naszego zespołu, a zarazem da ludziom dużo zabawy, zaangażuje ich i odda gamingowy charakter firmy. Ważne było dla nas to, aby Boost Week był równie atrakcyjny dla doświadczonych twórców gier, jak i dla osób, które nie zajmują się tym, a na co dzień pracują w np. w administracji – tłumaczy Mirka Bartmańska, EB Manager.
Wyzwanie za wyzwaniem
Organizacja trwającego tydzień wydarzenia dla ponad 300 osób była sporym wyzwaniem organizacyjnym. Pomogła nam obecność weteranów game jamów takich, którzy z nami pracują.
Ze względu na w pełni zdalną formułę konferencji i hybrydowy format game jam, musieliśmy wziąć pod uwagę specyficzne wymagania uczestników. Jak sprawić, aby wydarzenie było dla nich atrakcyjne? Co zrobić, aby ludzie tworzący razem grę w trybie online, offline i mieszanym, mieli takie samo doświadczenie pracy zespołowej i zabawy? Fajnie było zobaczyć, z jakim zaangażowaniem członkowie zespołu przygotowywali wykłady i tworzyli swoje produkty! – mówi Karolina Stryjek, jedna z pomysłodawczyń Boost Weeka.
Więcej dobrych emocji
Wiedząc o tym, że wydarzenia online mają inny charakter niż te tradycyjne, chcieliśmy dać naszym kolegom i koleżankom dodatkową motywację do systematycznego udziału w konferencji. Paweł Szpiczakowski, jeden z koordynatorów, wpadł na pomysł zgrywalizowania całego wydarzenia. Wprowadziliśmy zatem specjalną walutę, Boost Coins, którymi nagradzaliśmy nawet najmniejszą aktywność uczestnika.
Bazując na doświadczeniu w tworzeniu gier i organizacji game jamów, pomyślałem, że fajnie byłoby zrobić coś wyjątkowego i nie powielając utartych ścieżek znaleźć nasz własny sposób na zaangażowanie jak największej liczby osób. I tak pojawiła się grywalizacja, aby zachęcić tych, którzy mogliby się wahać czy warto wziąć udział w wydarzeniu. Dzięki różnym rodzajom wyzwań i zadań aktywnie zaangażowaliśmy zespół TSG do udziału w Boost Weeku. A najfajniejsze jest w tym to, że zgrywalizowany eventu świetnie oddaje ducha TSG – z szalonego pomysłu, który zrodził się w mojej głowie dostaliśmy swobodę działania, aby razem z ekipą Boost Week wprowadzić go w życie i uczynić, jak się okazało, jednym z największych atutów wydarzenia – mówi Paweł Szpiczakowski, główny pomysłodawca Boost Weeka.
Udział w wykładach, rozwiązywanie quizów, włączanie się w turnieje, tworzenie fan-art w grach TSG, postowanie w mediach społecznościowych – za te i inne aktywności przyznawaliśmy monety. Pula nagród, na które można je było zamienić, była szeroka. Znalazły się w niej, m.in. Play Station 5, Xbox One S, Nintendo Switch, iPhone 12, Apple Watch, słuchawki Bose, Kindle Paperwhite 4, akcesoria gamingowe – fotel, mysz lub klawiatura oraz szeroki wybór voucherów i gadżetów.
Wirtualna przestrzeń, realna komunikacja
W czasie, kiedy organizowaliśmy konferencję, większość zespołu Ten Square Games pracowała zdalnie. Postanowiliśmy więc zorganizować wykłady na uznanej przez graczy platformie Discord, gdzie wcześniej stworzyliśmy przestrzeń do integracji. Aby nie znużyć uczestników jednym wielogodzinnym wydarzeniem, rozplanowaliśmy je na 15 wykładów w godzinach pracy, oferując trzy ścieżki konferencyjne: General, Specialist i Case Study.
Pierwsze dwie były zadedykowane tworzeniu gier, także dzięki poradom doświadczonych uczestników game jam, jak zrobić dobry pitch, gdzie znaleźć zasoby, jak zaimplementować tryb multiplayer, a także gdzie szukać inspiracji do mechaniki gier. W ścieżce Case Study nasi najdojrzalsi eksperci opowiadali o swoich doświadczeniach zawodowych, a także kulisach swoich dziedzin. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, jak to jest pracować przy gigantycznych produkcjach, na czym polega lokalizacja oraz zaawansowane badanie rynku.
Nagraliśmy wszystkie prezentacje, aby każdy miał możliwość ich obejrzenia w dowolnym czasie, chociaż uczestnicy byli nagradzani Boost Coinami podczas udziału na żywo. Mogli również zadawać prelegentom dodatkowe pytania. Okazało się to szczególnie ważne dla tych pracowników, którzy na co dzień nie produkują gier. Dzięki poradom od bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek czuli się lepiej przygotowani do drugiej części Boost Week, czyli weekendowego game-jamu.
96 + 48 = 18
Bogatsi o solidną paczkę wiedzy i wyposażeni w cenne wskazówki, równo o 18:00 w piątek uczestnicy game jamu rozpoczęli swój 48-godzinny maraton tworzenia gier. Zaczęli od głosowania, w którym wyłoniony został motyw przewodni imprezy, czyli „Mały wszechświat”. Z niemal 100 osób, które zgłosiły się na game jam, stworzyliśmy 18 drużyn dobranych w taki sposób, aby w każdej z nich znalazły się mniej i bardziej doświadczone osoby. Dzięki temu członkowie zespołu nie tylko uczyli od siebie nawzajem, ale także poznali się lepiej, bo sparowaliśmy ich tak, że do wspólnego projektu przystąpiły osoby, które nie pracują ze sobą na co dzień. Aby dopełnić zabawy przekazaliśmy wszystkim wypakowane gadżetami welcome packi, a podczas samego maratonu zadbaliśmy o dobre samopoczucie uczestników zapewniając im catering lub vouchery na posiłki.
Mały wszechświat całkiem duży
Dwa dni intensywnej pracy, kilkaset kawałków pizzy i jedna przerwa w dostawie prądu doprowadziły do najbardziej ekscytującego (i stresującego) momentu Boost Weeka, czyli finałowej prezentacji gier. Temat game jamu, czyli „Mały wszechświat”, okazał się na tyle inspirujący, że zobaczyliśmy kilkanaście jego odsłon. Jedna z drużyn w swojej grze stworzyła prześmiewcze uniwersum typowego Polaka, Janusa, inna, również w zabawny sposób stworzyła grę o pracy zdalnej – Home Office Universe. W kolejnej aplikacji małym wszechświatem był dom widziany oczami mini postaci z LEGO. Jednym z oryginalniejszych pomysłów była perspektywa goblina, który żyje w specjalnym traktorze, a także dość niebezpieczny wszechświat Kitchen Clash, w którym rozgrywka toczyła się w bardzo realistycznie odwzorowanej wrocławskiej kuchni Ten Square Games. Ostatecznie, pierwsze miejsce na podium przypadło grze „God of Worm”, w której zadaniem gracza było uratowanie robaków przed gigantyczną żabą. Wykorzystanie technologii augmented reality (AR) zachwyciło najwięcej osób.
Nasze wnioski
- Grywalizacja podnosi zaangażowanie. Dzięki grywalizacji wszyscy, nie tylko uczestnicy game jamu, mogli zbierać Boost Coiny i wymieniać je na nagrody. Zauważyliśmy, że dało to naszym ludziom dużo frajdy! Widzieliśmy, jak przekazują sobie nawzajem punkty, aby pomóc znajomym w zdobyciu najfajniejszych nagród – okazało się więc, że nasz zespół potrafi dbać o siebie nawzajem!
- Różne punkty programu odkrywają różne talenty ludzi. Niektórzy z naszych kolegów okazali się świetnymi prezenterami, inni wykazali się umiejętnościami graficznymi, a wielu pokazało nam, jak można szybko się adaptować z pracownika administracyjnego w artystę dźwięku!
- Komunikacja, komunikacja, komunikacja. Od zapewnienia zaplecza technicznego, przez kanały i miejsca do rozmów online i offline, aż po zbieranie opinii od uczestników – tu odrobiliśmy wiele ważnych lekcji. Przydadzą się na przyszłość, bo sukces Boost Weeka sprawił, że konferencja będzie mieć za rok kolejną edycję – jeszcze lepszą i jeszcze bardziej zbliżającą nas do siebie.
Autorka: Aleksandra Wronecka, Communications Specialist w Ten Square Games
Projekt zdobył główną nagrodę w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2021 w kategorii Innowacja employer branding. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.