Docenianie Siła doceniania
Konferencja Siła Doceniania

Konferencja Siła Doceniania

Czy docenianie w pracy jest rzeczywiście ważne? Kiedy chcemy być doceniani? Jakich informacji zwrotnych nam brakuje? Czy radość w pracy to temat, którym warto się zajmować? Jak wygląda w praktyce firm docenianie, feedback i radość w pracy i czy przynosi to realne korzyści organizacjom? O tym wszystkim mogli się przekonać uczestnicy konferencji „Siła Doceniania” zorganizowanej 29 kwietnia 2021 r. przez HRM Institute. 

Temat doceniania w pracy jest nam bliski od kilku lat. W tym roku zainicjowaliśmy w HRM Institute projekt Siła Doceniania, którego częścią była konferencja online. Uczestnicy mogli poznać tematykę doceniania, feedbacku i radości w pracy od strony teoretycznej – zapoznając się m.in. z wynikami raportu Siła Doceniania, a także od strony praktycznej – na podstawie dobrych praktyk, którymi podzieliły się firmy, które te tematy wdrożyły już do kultury organizacyjnej. Wystąpienia prelegentów były pełne inspiracji – pokazali nie tylko, jakie działania wdrożone były w ich firmach, ale także podzielili się efektami tych działań. Wartością dodaną konferencji były sesje Q&A na żywo z prelegentami, którzy odpowiadali na pytania uczestników. Prelegenci odpowiadali również na pytania na czacie, a było ich naprawdę sporo – łącznie na czacie odnotowaliśmy ponad 550 wiadomości!

Konferencja rozpoczęła się od dwóch wystąpień Anny Macnar, CEO HRM Institute, która opowiedziała, jak i dlaczego pracodawcy powinni wdrażać elementy doceniania, feedbacku i radości w pracy w firmach. Ania omówiła również premierowe wyniki raportu „Siła Doceniania„.

Zawsze jest #CzasNaFeedback w PKO Banku Polskim

Katarzyna Motelska, Dyrektor Formacji Doświadczeń Pracownika i Kamil Forkasiewicz, Menedżer ds. Produktu w Formacji Doświadczeń Pracownika podzielili się historią tworzenia kultury feedbacku w PKO Banku Polskim. Opowiedzieli o tym, jak organizacja przeszła od kultury oceniania do kultury feedbacku. Wymagało to zmiany sposobu myślenia, zaangażowania i ciężkiej pracy. Efektem tego jest projekt #CzasNaFeedback, którego filarami są: wskazówki i wsparcie, wzajemne docenianie, feedback z wielu stron i roczne podsumowanie. Czy to działa? Tak! Mało tego – w firmie powstała cała konstelacja doceniania, w której każdy może docenić każdego i dać feedback każdemu. I co ciekawe – dawaniu feedbacku nie przeszkadza praca zdalna. Dzięki zastosowaniu technologii każdy każdemu może dać feedback i go docenić, pomimo braku codziennych spotkań.
PKO Bank Polski jest Partnerem całego projektu Siła Doceniania – konferencji, raportu i innych działań.

Docenianie ma moc! Jak to robi Orange?

Renata Steckiewicz, Kierownik Wydziału Kultury Organizacyjnej i Projektów Specjalnych oraz Wioletta Matuszkiewicz, Menedżer ds. Wynagrodzeń i Benefitów w Orange Polska opowiedziały o docenianiu w ich firmie, które jest częścią dużej zmiany kultury organizacyjnej. Bardzo ważnym aspektem doceniania jest to, żeby wiedzieć, czego w tej kwestii oczekują pracownicy. Orange sprawdza to korzystając z różnego rodzaju badań, zarówno wewnętrznych, jak i wewnętrznych. Prelegentki w swojej prezentacji pokazały, jak na różnych poziomach odbywa się docenianie w firmie, jakie są formy finansowe i niefinansowe doceniania, a także pochwaliły się efektami tych działań.  Na podstawie przeprowadzonych w tym roku badań widać wyraźny wzrost m.in. poczucia doceniania i motywacji pracowników. Bo #DocenianieMaMoc!

Pełna moc uśmiechu w Capgemini Polska

Dominika Nawrocka, Brand Communication & CSR Manager i Iwona Szramik, Internal Communication & Employer Branding Lead pokazały, jak w Capgemini Polska rozumie się docenianie. A jest to zarówno docenianie efektów pracy (system bonusów, premii itp.), jak „zauważenie człowieka” w pracowniku. Prelegentki pokazały wiele inicjatyw i narzędzi służących docenianiu w Capgemini. Ciekawe jest to, że wszystko zaczęło się w 2018 roku od Thank a colleague week. Ta inicjatywa pokazała, że docenianie ma sens i warto wdrażać elementy doceniania systemowo do kultury organizacyjnej firmy. Przekonały nas również, że docenianie można mierzyć, używając chociażby regularnie badań typu puls chceck. 

Kultura doceniania w McDonald’s

O kulturze doceniania w McDonald’s opowiedziała trójka prelegentów: Monika Szyperek, Employer Reputation and Engagement Lead w McDonald’s Polska oraz Anna Mikulska, Dyrektor EB w MJCC i Kacper Pierzchalski, Starszy Konsultant w MJCC. W McDonald’s przygoda z docenianiem zaczęła się ponad 4 lata temu i jak mówią prelegenci to droga, która się nie kończy – zawsze można zrobić więcej. Przyczynkiem do wdrożenia kultury doceniania były wyniki różnych badań, które jednoznacznie pokazały, że docenianie jest tym elementem, które powoduje, że ludziom lepiej się w danym miejscu pracuje, a to przekłada się na zyski firm. McDonald’s wdrażając kulturę doceniania musiał mierzyć się z takimi wyzwaniami, jak rozproszona struktura firmy, tempo biznesu, młodzi menedżerowie czy różnorodne zespoły. Ten trud się jednak opłacił, o czym świadczą efekty działań, jak chociażby: spadek rotacji pracowników, zwiększenie liczby aplikacji, poprawa wizerunku pracodawcy czy zwiększenie poczucia doceniania u pracowników. Czy trzeba lepszej rekomendacji do wdrażania elementów doceniania w organizacji?

Firma mojego życia. Czyli o docenianiu i przyjemności w pracy.

Anna Dzienis, Employer Branding & Recruitment Leader Decathlon Polska, przekonała nas w swojej prezentacji, że Decathlon Polska, to firma jej życia. Co więcej, „Decathlończyków”, którzy wiążą się z firmą na długie lata jest więcej, mimo że to branża, w której rotacja jest wysoka. Powodem tego, jak mówi Anna, jest docenianie, które jest jednym z kluczowych czynników, który sprawia, że ktoś chce w firmie pracować lub nie. W oparciu o strategię EB w Decathlon podejmuje się działania, które mają sprawić, żeby zespoły czuły się docenione. W pierwszej kolejności usuwane są demotywatory, które mogą zniechęcać do pracy. Kolejnym czynnikiem jest motywowanie (bycie jak najbliżej zespołów, wspieranie i docenianie ich). Trzecim elementem jest schemat managementu, który buduje zaangażowanie. Jakie są efekty tych działań? W ankiecie „Barometr” w 2020 r. 84% pracowników wskazało, że są dumni i szczęśliwi z pracy w Decathlon. I tego życzymy wszystkim pracodawcom!

Konferencja w liczbach

Konferencja Siła Doceniania odbyła się 29 kwietnia 2021 w formule online. Wystąpienia prelegentów były wcześniej nagrane, ale z prelegentami mogliśmy się spotkać na żywo podczas sesji Q&A, która odbywała się po każdym wystąpieniu.

Na konferencję zarejestrowało się ponad 400 osób, a w dniu konferencji oglądało nas ponad 300 osób z 7 krajów. Każdy zarejestrowany uczestnik otrzymał dostęp na trzy miesiące do nagrań.

Uczestnicy wymienili 552 wiadomości na czacie.

Organizatorem konferencji była firma HRM Institute

Partnerem konferencji i całego projektu Siła Doceniania jest PKO Bank Polski

Patroni medialni: GoldenLine.pl, employerbranding.pl, gojtowska.com

Jeśli chcesz, żeby Twoja firma wzięła udział w projekcie, zapraszamy do kontaktu i na stronę siładoceniania.pl, gdzie znajdziesz więcej szczegółów.