EB Book 2025 Employee Advocacy
Łączy nas coś więcej niż praca. Jak czerpać z employee advocacy w komunikacji skierowanej do młodych?

Łączy nas coś więcej niż praca. Jak czerpać z employee advocacy w komunikacji skierowanej do młodych?

W McDonald’s Polska stawiamy na rozwijanie i zatrzymywanie talentów wewnątrz organizacji oraz stale szukamy kolejnych. Wiemy, że aby robić to skutecznie, potrzebujemy angażować pracowników we wspólne inicjatywy i pokazywać, jak wygląda świat McDonald’s oraz praca w naszych restauracjach, ich głosem i oczami.

Badania pokazują, że 89% osób bardziej ufa rekomendacjom znajomych niż komunikatom z reklam¹. Co więcej, coraz mocniej widoczna jest potrzeba autentyczności w komunikacji marek – szczególnie dotyczy to młodszych pokoleń. Wprowadzając wewnętrzny program ambasadorski, zachęcaliśmy pracowników do tego, aby w autentyczny sposób dzielili się swoimi doświadczeniami z pracy w McDonald’s – zarówno pomagając nam dotrzeć do potencjalnych kandydatów, jak i wzmacniając razem z nami zaangażowanie zespołów.

Pierwsza edycja programu

Do pierwszej edycji programu zgłosiło się ponad 200 osób. Spośród nich wybraliśmy ponad 100 pracowników z restauracji w 52 miastach. Ambasadorzy zostali starannie dobrani, tak aby reprezentowali różne grupy pracowników i ich perspektywy. To podejście odzwierciedla jedną z głównych wartości McDonald’s, czyli otwartość – nasze drzwi są otwarte dla wszystkich.

Wiemy, że przygotowanie ciekawych treści do mediów społecznościowych nie jest łatwe, a bycie twarzą konkretnej firmy może wiązać się z ryzykiem. Chcieliśmy, aby nasi Ambasadorzy czuli się bezpiecznie, dlatego w pierwszym kroku postawiliśmy na szereg szkoleń, w tym z autoprezentacji i prawnych aspektów tworzenia treści. Ważne dla nas było również to, aby wszyscy Ambasadorzy dobrze znali McDonald’s i mieli tę samą wiedzę. Postawiliśmy na przedstawienie im firmy od podszewki, np. przez odwiedziny u naszych dostawców (takich jak producent frytek, firma Farm Frites z Lęborka) czy chociażby w Fundacji Ronalda McDonalda. Zależało nam, aby bycie Ambasadorem/Ambasadorką firmy było dla uczestników również dobrą zabawą. Zadbaliśmy o uroczystą inaugurację programu, regularne spotkania integracyjne oraz fajne gadżety (wyjątkowe ambasadorskie stroje czy sprzęt wspierający tworzenie wideo).

W jakie działania angażowaliśmy Ambasadorów?

Uczestnicy wspierali promocję nowych produktów (np. zestaw raperki Bambi), brali udział w działaniach rekrutacyjnych oraz pokazywali inicjatywy firmy w mediach społecznościowych (np. strefa Maka na festiwalu Open’er). Jedna z ambasadorek, Ewelina Pajda, tak wspomina udział w programie:

W programie Ambasadorzy McDonald’s szczerze… podobało mi się wszystko! Był to program, który dał mi masę motywacji do działania, pozwolił się rozwijać, poznać wspaniałych i wartościowych ludzi. Zdecydowałam się na udział, bo uwielbiam działać w social mediach, a ten program dawał mi możliwość działania w inny sposób niż do tej pory.

Jesteśmy niezwykle dumni z naszych Ambasadorów.

Ich działania zaowocowały ponad 1500 publikacjami w mediach społecznościowych, które wygenerowały ponad 500 000 reakcji i 9500 komentarzy. Wpłynęło to pozytywnie na liczbę aplikacji na oferty pracy i wizerunek McDonald’s wśród największej grupy docelowej, czyli pokolenia Z. Sam program ambasadorski został wysoko oceniony – 78% uczestników zadeklarowało, że z chęcią zostałoby Ambasadorami McDonald’s kolejny raz. Obecnie trwają przygotowania do startu II edycji programu. Z radością czekamy na to, jakie rezultaty osiągniemy z naszymi pracownikami w kolejnej odsłonie wspólnej przygody.

Źródło: Under the Influence: Consumer Trust In Advertising, 2022.

Autor:

McDonald’s Polska


Artykuł znajdziesz w EB Booku 2025 (dodatku do magazynu Forbes). Bezpłatnie możesz go pobrać Pobierz EB Book 2025