Dobre praktyki EB Book
Lidl Polska od 20 lat wyznacza trendy w branży retail

Lidl Polska od 20 lat wyznacza trendy w branży retail

Lidl jest obecny na rynku polskim już od 20 lat. W tym czasie spółka oferująca wysokiej jakości produkty w niskich cenach odniosła nie tylko spektakularny sukces sprzedażowy, który zapewnił jej pozycję jednego z liderów branży retail. Sieć przewodzi także w kształtowaniu atrakcyjnych warunków zatrudnienia oraz kierowaniu się w codziennym działaniu dobrymi praktykami w zakresie zarządzania różnorodnością. Lidl Polska jest również rozpoznawalnym podmiotem konsekwentnie realizującym strategię społecznej odpowiedzialności biznesu.

zespół Lidl

Pierwsze sklepy Lidla zostały otwarte w kwietniu 2002 r.

Lidl Marta FlorczakOd tego czasu nieustannym powodem do dumy jest dla nas ogromne tempo ekspansji i dynamika wprowadzanych zmian i innowacji. Praktycznie w każdym roku działalności, nawet w najtrudniejszym czasie pandemii, osiągaliśmy satysfakcjonujące wyniki finansowe. Wprowadzaliśmy też w polityce zatrudnienia rozwiązania czyniące z naszej firmy solidnego i cenionego pracodawcę, z którym warto związać się na lata – mówi Marta Florczak, Członek Zarządu ds. Personalnych Lidl Polska.

Liczby sukcesu

Już po trzech latach od rozpoczęcia działalności Lidl Polska zatrudniał ponad 10 tys. osób. Towarzyszył temu szybki rozwój sieci sklepów. W 2013 r. polska sieć sklepów otworzyła swój 500. obiekt, trzy lata później było ich 600, a obecnie jest już ponad 800.  Dziś Lidl Polska zatrudnia ogółem ponad 27 tys. osób. Oprócz konkurencyjnej oferty i dobrych warunków zatrudnienia z licznymi i atrakcyjnymi benefitami firma nieustannie prowadzi działania, które są zgodne z ideą „Troski o lepsze jutro”. W 2009 r. spółka uruchomiła centrum dystrybucji w Legnicy, pierwsze z ekologicznymi rozwiązaniami. I ta polityka jest realizowana także w innych centrach (obecnie jest ich już 12). W najnowszym z nich, w Dobroszycach, zainstalowano m.in. fotowoltaikę i wprowadzono odzysk ciepła z instalacji chłodniczych. Wykorzystano również systemy ograniczające zużycie energii elektrycznej, a w instalacjach sanitarnych używa się deszczówki. To jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w portfolio Lidla.

Niesłabnąca dynamika wzrostu płac

Lidl Polska stale podejmuje działania, aby być liderem wśród pracodawców. Sieć w dalszym ciągu planuje systematycznie zwiększać zatrudnienie, tym razem o blisko 1400 nowych etatów w sklepach, centrach dystrybucji oraz centrali Lidl Polska. Na ten cel przeznaczono ponad 230 mln zł. W styczniu 2023 r. ponownie wzrosły w firmie wynagrodzenia. I tak osoby zatrudnione w sklepach będą zarabiać od 4200 do 5150 zł brutto na początku zatrudnienia. Już po roku pracy pracodawca gwarantuje wzrost płacy do poziomu 4400– 5350 zł brutto. Po dwóch latach stażu pracy wynagrodzenie wynosi od 4600 do 5600 zł brutto. Każdy poziom wynagrodzenia po roku i dwóch latach jest z góry ustalony w umowie o pracę.

Pensje załóg centrum dystrybucji po podwyżkach wynoszą od 4800 do 5250 zł brutto na początku zatrudnienia. Po 12 miesiącach wzrosną do poziomu 5050–5500 zł brutto. Po dwóch latach zatrudnienia będą wynosić od 5300 do 5800 zł brutto, a po trzech latach pracy – od 5650 do 6050 zł brutto. Menedżerki i menedżerowie sklepów rozpoczynający pracę na tym stanowisku otrzymują wynagrodzenie w wysokości od 6700 do 7000 zł brutto. Po roku płaca wzrośnie do poziomu od 7000 do 7400 zł brutto. Po dwóch latach płaca wyniesie od 7800 do 8300 zł brutto. W Lidl Polska wszystkim menedżerom/menedżerkom sklepów przysługuje samochód służbowy.

Zwiększający się zakres benefitów pozapłacowych

Poza wyższymi niż średnie płace w handlu sieć gwarantuje także szeroki pakiet benefitów pozapłacowych. Wśród nich są prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie grupowe, karta Multisport, wyprawka „dla maluszka” oraz pierwszoklasisty/-ki. Działa także bezpłatny Program Wsparcia Pracowników/-czek, w ramach którego można skorzystać z pomocy psychologicznej, prawniczej i doradztwa finansowego. Od 2022 r. nowym udogodnieniem są darmowe obiady dla pracujących w centrach dystrybucji. Osoby zatrudnione w Lidl Polska oraz ich bliscy mogą poszerzać swoje kompetencje dzięki bezpłatnemu dostępowi do eTutor, platformy do samodzielnej nauki języków obcych online. W ramach świątecznej niespodzianki każda osoba w firmie otrzymała dodatkowo 1000 zł w formie kuponów zakupowych. Do rąk dzieci pracowników trafiło też ponad 23,5 tys. świątecznych paczek pełnych smakołyków i zabawek.

Firma konsekwentnie stawia przy tym na rozwój wszystkich grup zatrudnionych, promując równość płacową kobiet i mężczyzn oraz awanse wewnętrzne. „W Lidlu wychodzimy z założenia, że firma rozwija się tak szybko, jak osoby w niej zatrudnione. Właśnie dlatego oferujemy programy rozwojowe i szkolenia na każdym etapie zatrudnienia. Obecnie 17 osób bierze udział w międzynarodowych programach rozwojowych. Ponad 1600 pracowników zmieniło swoje obecne stanowisko w ramach awansów wewnętrznych. W jubileuszowym roku, wspólnie z Akademią Leona Koźmińskiego, zaprojektowaliśmy unikalny program rozwojowy dla grupy wyższych menedżerów/-ek, którzy na co dzień koncentrują się na rozwoju członków swoich zespołów. Mamy nadzieję, że pozwoli im to na nowe spojrzenie na podejmowane działania” – wyjaśnia M. Florczak.

Umacnianie polityki różnorodności

Jako firma społecznie odpowiedzialna Lidl Polska od lat prowadzi działania w obszarze różnorodności. W ich ramach spółka podpisała Kartę Różnorodności, inicjatywę Forum Odpowiedzialnego Biznesu pod patronatem Komisji Europejskiej. Zobowiązuje ona pracodawców do dzielenia się dobrymi praktykami w zakresie polityki równego traktowania oraz zarządzania różnorodnością. Jako Sygnatariusz Karty Różnorodności, Lidl Polska będzie brał udział w badaniu Diversity IN Check, umożliwiającym diagnozę stopnia dojrzałości pracodawców w zakresie zarządzania różnorodnością i budowania włączających (inkluzywnych) organizacji.

W Lidlu wszystkie zatrudnione osoby otrzymują jednakowe wynagrodzenia na tych samych stanowiskach. Kobiety stanowią aż 70% kierowników średniego szczebla oraz menedżerów sklepów. Takie podejście firmy potwierdzają wyróżnienia, w tym m.in. nagroda Top Employer 2023 oraz nagroda specjalna w konkursie „Pracodawca Godny Zaufania”. Aby jeszcze bardziej zwiększyć swoje zaangażowanie w tym obszarze, firma organizuje m.in. wewnętrzne szkolenia w zakresie różnorodności i stawia na inkluzywny język w komunikacji.

Tu wszystko zaczyna się od ludzi

Znakiem rozpoznawczym spółki, w której „Wszystko zaczyna się od ludzi”, są kolejne kampanie wyłaniające ambasadorów/-ki Lidla spośród osób zatrudnionych w firmie. W wyniku castingów powstało ponad 20 tys. zdjęć i 33 godziny nagrań wideo, z których wybrano kilkadziesiąt finalnych ujęć i wywiadów.

Dla wielu z tych osób profesjonalny makijaż, wypowiedź przed kamerą i sesja zdjęciowa były zupełnie nowym doświadczeniem. Wiele z nich mówiło, że przyszły do Lidla „na chwilę”, a zostały na 10, 15, a nawet na 20 lat. W anonimowym badaniu wizerunku pracodawcy osoby zatrudnione w Lidl Polska podkreślały, że cenią przede wszystkim stabilność zatrudnienia w dużej, rozpoznawalnej firmie.

Więcej:

kariera.lidl.pl

Lidl członekMarta Florczak,

Członek Zarządu ds. Personalnych Lidl Polska.

 

 

 


Artykuł został opublikowany w publikacji EB Book 2023. Cały przewodnik w formacie PDF pobierzesz tutaj