Employer Branding Ogłoszenie o pracę Rewizja strategicznych elementów EB
Ogłoszenie o pracę pod lupą

Ogłoszenie o pracę pod lupą

Jeśli czas kwarantanny można wykorzystać na rewizję strategicznych elementów, które mają wpływ na employer branding organizacji, to warto zacząć od ogłoszeń o pracę. Jak zbudować ogłoszenie o pracę, które przyciągnie kandydatów? Czym zastąpić standardowe slogany, typu: możliwości rozwojowe, atrakcyjne wynagrodzenie, przyjazna atmosfera, ciekawe benefity itp.?

Ogłoszenie o pracę jest dla kandydata często pierwszym kontaktem z firmą, która go zainteresowała. To pierwsze wrażenie, jakie robi pracodawca, ma znaczenie i często decyduje to tym, czy kandydat ostatecznie zaaplikuje na stanowisko czy nie.  Dlatego warto zadbać o to, by to pierwsze spotkanie było dobre i zachęcające do współpracy.

Na początku chciałam podkreślić, że moim zdaniem, nie ma jednego uniwersalnego ogłoszenia, które pasowałoby do wszystkich firm i odpowiadało wszystkim kandydatom. Kandydaci są różni i mają swoje oczekiwania, a i pracodawcy coraz częściej podkreślają swoje preferencje i wartości firmy. Dlatego powinni wykazać się kreatywnością i zadbać o odpowiednią formę i treść ogłoszenia o pracę.

Skojarzenie stworzone wewnątrz firmy mają większą moc niż typowa copywriterska praca.

Ogłoszenie o pracę z mocą przyciągania

Tworząc atrakcyjne ogłoszenie o pracę można i warto zwrócić uwagę na kilka elementów.

  1. Nazwa stanowiska

    Im bardziej nazwa stanowiska jest skomplikowana albo fantazyjna (ninja, evangelist, król, ogarniacz…), tym trudniej będzie kandydatowi odnaleźć takie ogłoszenie. Prosta i jasna nazwa stanowiska ułatwia komunikację z kandydatem.

  2. Lead ogłoszenia

    W tym miejscu, zamiast opisu firmy warto stworzyć krótkie, dwu-trzy zdaniowe wyjaśnienie: dlaczego warto dla nas pracować? Dlaczego ta firma a nie inna? Nie piszmy powstaliśmy w 1925…, jesteśmy największym dostawcą produktu… mamy tylu pracowników, tyle oddziałów itp. To jest miejsce na zainteresowanie kandydata naszą firmą. Jeśli chcemy opowiedzieć o firmie więcej, to niech to będzie dodane na końcu ogłoszenia albo na stronie pracodawcy.

  3. Grupa targetowa

    Ogłoszenie powinno być dopasowane do kandydata, którego chcemy zachęcić do aplikowania, dlatego znajomość jego oczekiwań jest ważna. Na przykład specjaliści IT i inżynierowie chcą poznać konkrety już w ogłoszeniu (w jakich technologiach będą pracować, jakie systemy, jaki sprzęt itp.). Pracownicy fizyczni chcą znać stawki, system zmian w pracy, warunki pracy itp.

  4. Długość ogłoszenia

    Ogłoszenie powinno być zwięzłe i niezbyt długie. 3-4 strony A4 tekstu to zdecydowanie zbyt długi materiał i jest ryzyko, że kandydat go nie przeczyta. W ogłoszeniu powinny znaleźć się najważniejsze elementy, a więcej o firmie i ofercie będzie można opowiedzieć podczas spotkania rekrutacyjnego.

  5. Język ogłoszenia

    Informacja o atrakcyjnym wynagrodzeniu i przyjaznej atmosferze jest ważna dla większości polskich kandydatów, ale musimy pamiętać, że wiele firmy oferuje te atrybuty marki w ogłoszeniach. Jak więc się wyróżnić? Warto poszukać zamienników tych sformułowań, identyfikując w firmie wewnętrznie, co dla pracowników oznacza np. dobra atmosfera albo oferta rozwojowa. Skojarzenie stworzone wewnątrz firmy mają większą moc niż typowa copywriterska praca i stają się wyróżnikami firmy.

  6. Benefity/wyróżniki firmy

    Choć karta multisport, czy opieka medyczna najczęściej nie są głównym czynnikiem decydującym o złożeniu aplikacji do firmy, to benefity wciąż są dla kandydatów ważne. W ogłoszeniu można stworzyć z nich osobną sekcję i przedstawić je ikonograficznie. Takie ogłoszenia są dla kandydatów bardziej atrakcyjne i chętniej na nie aplikują. Można pomyśleć o benefitach szerzej, nie tylko o tych standardowych. Dla kandydata mogą być atrakcyjne takie benefity, jak dobra kawa, atrakcyjne biuro z widokiem, niskooprocentowana pożyczka czy dzień na wolontariat. Nie jest prawdą, że wszyscy pracodawcy oferują nawet podstawowe benefity, więc warto je umieścić w ogłoszeniu.

  7. Proces rekrutacji

    Jeśli wiemy, jak będzie przebiegał proces rekrutacji na dane stanowisko, to przedstawienie etapów takiego procesu będzie ważne dla kandydata. Dzięki temu może się uzbroić w cierpliwość, jeśli proces jest długi, ale stanowisko i firma na tyle atrakcyjne, że uzna, iż warto poczekać. Brak informacji o procesie rekrutacji może spowodować, że ucieknie nam wartościowy kandydat. Można przecież założyć, że szuka pracy w więcej niż jednym miejscu, a może konkurencja ma krótszy proces rekrutacji?

  8. Dowody wspierające

    Warto dołączyć na końcu ogłoszenia dowody, które mogą potwierdzić, że nasza oferta jest prawdziwa. Takim dowodem może być wypowiedź pracownika ze zdjęciem, video pokazujące biuro, nasze EVP czy dział, do którego osoba dołączy. Dodatkowo można pokazać tutaj certyfikaty jeśli firma je posiada, dobre pozycje w rankingach atrakcyjnych pracodawców, etycznej firmy itp.

Weryfikacja obietnic złożonych przez potencjalnych pracodawców

Młodzi kandydaci – studenci, według badania Universum, sprawdzają pracodawcę średnio w 5 kanałach komunikacji. Najczęściej pytają o opinię kolegów, rodzinę, sprawdzają stronę www firmy, zakładkę pracodawcy, czytają przewodniki drukowane itp. Nie inaczej jest w przypadku osób z doświadczeniem zawodowym. Według badania Wymarzony pracodawca dla profesjonalisty, informacje poszukiwane są w liku kanałach, a najbardziej wiarygodnym źródłem informacji są pracownicy firmy. Ogłoszenie o pracę to jedno z pierwszych punktów styku pracodawcy z kandydatem. Bardzo ważne jest, aby to spotkanie zachęciło osobę poszukującej pracy do zgłębienia oferty i zaaplikowania.

Anna Macnar

CEO HRM Institute | anna.macnar@hrminstitute.pl