Dobre praktyki Kampania wewnętrzna Kokurs EBEA
Jak wesprzeć seniorów i zaangażować pracowników – case study ValueLogic

Jak wesprzeć seniorów i zaangażować pracowników – case study ValueLogic

Bogata opcja świadczeń socjalnych, szanse dynamicznego rozwoju, owoce, piłkarzyki, pokoje relaksu czy jasne ścieżki awansu… Wszystkie te elementy są narzędziami employer brandingu dbającego o nienaganny wizerunek pracodawcy i zaangażowanie pracowników. Na rynku pracy trwa wyścig o najwymyślniejsze benefity, a najlepsi kandydaci mogą dosłownie przebierać w korzyściach i udogodnieniach czekających na nich u pracodawców.

Sztaby specjalistów planują i realizują zewnętrzne działania promocyjno-marketingowe, często zapominając o tym, że to, jak firma jest postrzegana na zewnątrz, zależy od tego, co dzieje się w jej wnętrzu. Dlatego w ValueLogic istotnym etapem budowania marki pracodawcy jest monitorowanie wewnątrzfirmowych nastrojów i słuchanie opinii osób już zatrudnionych. Kluczowe jest tu, by nie pomijać ich zaangażowania i satysfakcji ze wspólnego podejmowania decyzji. Właśnie tymi czynnikami kierowaliśmy się przy planowaniu działań charytatywnych, których chęć realizacji obudziliśmy w Firmie naszą kampanią wewnętrzną. Nie chcieliśmy sztucznie obierać kierunku działań, bo wtedy niemożliwe byłoby pokazanie ich efektu w sposób prawdziwy i naturalny.

Stabilny pracodawca, który chce czegoś więcej

Przed rozpoczęciem projektu Firma była postrzegana jako pracodawca o stabilnej pozycji, zatrudniający programistów i oferujący możliwość ciekawej pracy oraz rozwoju zawodowego. Nie istniały w niej jednak własne, indywidualnie przygotowywane projekty społeczne, które zbudowały naszą silną markę. Nie było też opcji wolontariatu, w który mogliby włączyć się pracownicy. Zaczęliśmy więc małymi krokami od wniosków wspólnie wypracowanych na warsztatach. Zgodnie zauważyliśmy, że w pogoni za innowacją, rozwojem technologii, zapomnieliśmy o tych, których czasy pozbawione były nowatorskich udogodnień. Szybko padła wśród nas definicja grupy znacząco wykluczonej. Seniorzy to znaczna część społeczeństwa, która codziennie mierzy się ze współczesnością i której nie poświęca się czasu na edukację. A przecież to my, przedstawiciele branży IT, jako producenci innowacji, powinniśmy przeciwdziałać wykluczeniom społecznym, generowanym właśnie przez technologię. Zapadła wspólna decyzja o zajęciu się tym ważnym tematem.

Cele przyświecające naszej koncepcji

Wiodącym celem była większa aktywizacja i integracja między projektowa obecnych pracowników. Osoby z różnych projektów, które na co dzień nie miały styczności ze sobą, mogły nawiązać nowe relacje i poznać w ramach innych inicjatyw niż praca dla Klienta. Projekt miał za zadanie zaangażować pracowników w ramach jednego znaczącego celu.

Kolejnym celem było pokazanie ValueLogic jako pracodawcy odpowiedzialnego społecznie i wykazującego aktywność na lokalnym rynku. Niszowa grupa docelowa projektu miała przysłużyć się budowaniu niezwykłych relacji międzypokoleniowych.

Nasi pracownicy mogliby poszerzyć horyzonty społeczne, zwiększyć świadomość misji ValueLogic i zrozumieć, że wykluczenie społeczne – tym przypadku technologiczne – warto niwelować. Mieliby ponadto okazję dostrzec sferę świadomości społecznej swojego pracodawcy i mogli silniej się z nim utożsamiać, chwaląc się przy okazji nietypowym projektem wewnętrznym w swojej Firmie.

Stop wykluczeniu technologicznemu Seniorów

Te obserwacje naprowadziły nas na jednoznaczną i spójną koncepcję działania z Wrocławskim Centrum Rozwoju Społecznego. To tam zawiązała się nasza pionierska inicjatywa. W Przestrzeni Trzeciego Wieku rozpoczęliśmy dedykowane seniorom spotkania i tak w maju 2021 powstała akcja “Zaprzyjaźnieni z innowacją. STOP wykluczeniu technologicznemu Seniorów”.

Po ponad roku akcja z powodzeniem toczy się nadal. Co miesiąc, w ostatnią środę miesiąca, odbywają się spotkania wolontariuszy ValueLogic z Seniorami z Dolnego Śląska. Każdy podopieczny rozmawia z wolontariuszem o problemach, których dostarczają mu nowe technologie. Rozmowa zwykle trwa 30-40 minut lub więcej, jeśli jest taka potrzeba. Nasi pracownicy angażują się w wolontariat po godzinach pracy.

Pomoc, która wykracza poza schemat

Czasem nasze wsparcie polega na konsultacjach z obsługi sprzętu, portali internetowych i smartfonów. Każde pytanie, które zahacza o technologię jest tu na miejscu. Uczymy, jak napisać mail, jak kontaktować się z bliskimi osobami, które są daleko. Zdarza się, że trzeba przeinstalować system lub zainstalować sterownik do drukarki. Zdarzają się łzy w oczach i gorące podziękowania dla naszych kolegów, specjalistów IT. Dzieją się tu historie niezwykłe, nawiązują się przyjaźnie, zdarza się nawet wymiana numerów telefonów.

To wszystko nie wydarzyłoby się bez konkretnej i konsekwentnej kampanii wewnątrz ValueLogic. Po uzgodnieniu sposobu realizacji projektu i dobraniu podopiecznych dla działań wolontariuszy, Firma rozpoczęła kampanię informacyjną skierowaną do pracowników. Wyjaśniliśmy im całą ideę w naszych codziennych kanałach komunikacji. Powstała grupa na firmowym czacie dla wolontariuszy, na cotygodniowych spotkaniach All-Hands opowiadaliśmy o tym, jak będziemy pracować z Seniorami. Zadziałały także rekomendacje i zachęcanie nowych wolontariuszy przez tych już aktywnie działających.

Wolontariat, który integruje pracowników

Teraz, po ponad roku od sukcesu wdrożenia projektu, nasi nowi pracownicy otrzymują prezentację o projekcie z zaproszeniem do wzięcia w nim udziału.Przed każdym spotkaniem z Seniorami, wszyscy w ValueLogic dostają informację z zaproszeniem na środowe sesje tak, aby każdy mógł skorzystać i spróbować wolontariatu. Po spotkaniach na dedykowanym kanale slack wolontariusze mogą obejrzeć filmy i relacje ze wspólnej pracy. Umieszczane są one na kanałach FB i LinkedIn Firmy. Poświęcono także miejsce projektowi na www.valuelogic.one na firmowym Blogu.

Dobra akcja z sukcesem

Po prawie rocznym trwaniu akcji możemy pochwalić się stałą grupą wolontariuszy w liczbie 30 osób, co stanowi jedną trzecią ilości zatrudnionych pracowników. Odbyliśmy prawie 60 spotkań. Pomogliśmy ponad 150 Seniorom. Nadal realizujemy projekt z planem poszerzenia zasięgu akcji na inne miasta, w których mieszkają nasi pracownicy. Od września zaczynamy działać w Warszawie. Wolontariusze zgłaszają się do projektu bez przypominania i ogłoszeń. Z opinii pracowników wynika, że są dumni z akcji. Coraz lepiej czują się w swoim miejscu pracy, identyfikują się z nim. Dobra atmosfera, fajni ludzie, ciekawe inicjatywy – wskaźnik tych odczuć wzrósł.

Po sukcesie projektu, który można było zaobserwować z początkiem roku 2022, pojawiły się w mediach relacje dotyczące naszej inicjatywy. Przyczyniły się one do budowy znajomości marki. Wzmocniły także wizerunek ValueLogic jako Firmy z pełną świadomością realizującej nowe ujęcie Employer Brandingu oraz CSR. Można by powiedzieć, że zadanie wykonaliśmy tak, jak było to zaplanowane – wspólnie, po naszemu i wśród swoich. Jesteśmy bliżej siebie i otaczającego nas świata.

To jest nasza wartość – Employer Branding w ValueLogic – blisko potrzebujących i z prawdziwie zmotywowanymi pracownikami.

Autorka:

Agnieszka Sawczyńska 
Business Relations Lead
ValueLogic Sp. z o.o.

www.valuelogic.one

Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2022 w kategorii Kampania wewnętrzna. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.