Employer Branding
Szary nosorożec, czarny łabędź i employer branding

Szary nosorożec, czarny łabędź i employer branding

Nie ma chyba takiej organizacji na świecie, której nie dotknął by rozprzestrzeniający się na świecie COVID-19. Zjawisko to, przez jednych zwane czarnym łabędziem, przez innych szarym nosorożcem, w mniejszym lub większym stopniu wpływa na sposób działania firm. Czy w tej skomplikowanej sytuacji warto dbać o employer branding firmy? W jaki sposób?

Czary łabędź czy szary nosorożec?

Zjawiska o charakterze czarnego łabędzia to bardzo rzadkie zdarzenia, które mają dalekosiężne i bardzo negatywne konsekwencje, a jednocześnie często są trudne do wyjaśnienia. Czarnymi łabędziami nazywane są wojny, krachy na giełdzie czy nieprzewidywalne kataklizmy pogodowe, które nie występowały wcześniej w danym miejscu i trudno się na nie przygotować. Z różnych stron słychać jednak głosy komentatorów nie zgadzających się z tym, że nie można było przewidzieć nadchodzącej pandemii. Zadawane przez nich pytanie brzmiało nie: czy, tylko: kiedy się wydarzy. Teraz, kiedy się wydarzyło, zamiast określać koronawirus jako czarnego łabędzia, może trzeba jednak mówić o zjawisku szarego nosorożca? Szary nosorożec to nazwa przypisana groźnym wydarzeniom o dość wysokim prawdopodobieństwie, których ryzyko wystąpienia jest jednak często ignorowane. I wydaje się, że właśnie z tym zjawiskiem mamy do czynienia.

Kryzysowe czasy?

Giełdy na czerwono, taniejąca ropa czy interwencje rządowe w gospodarki państw, to znak, że najpewniej idą kryzysowe czasy. Nie oznacza to jednak, że wszystkie organizacje i branże dotknął kryzys. Są takie branże, jak transportowa, hotelarska czy eventowa, które już mówią o ogromnych stratach i problemach, jakie je dotknęły i będą dalej dotykać. Są branże, które wręcz odwrotnie – mają wiele pracy i zamówień (np. branża spożywcza czy producenci środków medycznych). Amazon już potrzebuje 100.000 pracowników do obsługi zamówień (http://bitly.pl/deqzp). Czy i jak długo kryzys będzie obecny nie jest pewnie. Zawsze jest kilka możliwych scenariuszy zdarzeń: załamanie rynku, zawieszenie, wzrost lub transformacja. Dla różnych firm będą możliwe różne scenariusze, czasem występujące równocześnie.

Employer branding na dobre i złe czasy

Warto przypomnieć, że działania employer brandingowe mają za zadanie z jednej strony dbać o opinie kandydatów, których firma chce pozyskać do pracy, a z drugiej dbać o komfort i zaangażowanie pracowników już zatrudnionych. Czy patrząc na tę skróconą definicję nie wydaje się, że employer branding jest ważny zawsze? Firma dbająca o swoją markę podejmuje zobowiązanie prawie jak w małżeństwie. Zobowiązanie na dobre i złe czasy, na momenty kryzysu i hossy, na czas zatrudniania i zwalniania. W każdym momencie prowadzenia biznesu pracownicy będą chcieli być poinformowani o tym, co się dzieje w firmie. Jakie są plany, jakie decyzje zarząd podejmie w trudnym momencie itp. To samo w dotyczy komunikacji z kandydatami. Jeśli firma, mimo kwarantanny społecznej, rekrutuje, to kandydaci dalej będą sprawdzać opinie o firmie. Będą ciekawi, czy obietnice zawarte w ogłoszeniu są prawdziwe, jak w czasie koronawirusa firma dba o pracowników i jak się z nimi komunikuje.

Czas spojrzeć na procesy EB strategicznie

Niezależnie od tego, czy scenariusz zdarzeń dla pracodawcy będzie pozytywny, czy negatywny, będzie on musiał przygotować odpowiednie działania employer brandingowe. Szukając pozytywnych stron trudnego czasu znalazłam co najmniej jeden, ale ważny. Ponieważ ilość spotkań w wielu firmach zmniejszyła się drastycznie, to może zyskany czas warto inaczej wykorzystać? Np. na rewizję strategiczną wielu elementów, które mają wpływ na employer branding organizacji. Tak, żeby następny szary nosorożec nas już nie zaskoczył. Mając nadzieję, że to dobry pomysł i wiele osób zajmujących się EB w firmie zajmie się takim audytem proponuję cykl artykułów na naszym blogu, które w tym pomogą.

Pięć tematów na dobry początek:
  1. Dobre ogłoszenie o pracę: jak powinno wyglądać i co powinno zawierać?
  2. Dobra zakładka kariera: co winna zawierać, żeby była wiarygodna?
  3. Komunikacja wewnętrzna w czasie kryzysu: co mówić a czego (lepiej) nie?
  4. Praca zdalna a zaangażowanie pracowników.
  5. Audyt EVP, które przyciągnie kandydatów i zaangażuje pracowników.

O czym jeszcze chcielibyście usłyszeć? Co może być pomocne?

Pozostańmy w kontakcie!

Anna Macnar

CEO HRM Institute

anna.macnar@hrminstitute.pl