Dobre praktyki Key visual Kokurs EBEA
That’s the beauty of it! Zobacz jak krok po kroku stworzyliśmy nowy Key Visual dla Booksy

That’s the beauty of it! Zobacz jak krok po kroku stworzyliśmy nowy Key Visual dla Booksy

Jesteśmy Booksy – tworzymy aplikację do umawiania wizyt u fryzjera, barbera lub kosmetyczki. Tak kojarzy nas większość z Was. W ciągu kilku lat urośliśmy z małego start-upu do firmy zatrudniającej ponad 1200 osób w 8 krajach. O ile w tym czasie udało nam się stworzyć spójną identyfikację wizualną naszego brandu produktowego, o tyle na polu HR i EB panował totalny chaos. Dla kandydatów byliśmy niewidoczni. Każdy działał na swoją rękę. Bez wyraźnego drogowskazu, w którym kierunku podążać. Postanowiliśmy, że tak dłużej być nie może. Zabraliśmy się do pracy nad budowaniem naszego Key Visual, a dzisiaj dzielimy się z Wami naszymi doświadczeniami.

Od czego zacząć

Przed startem projektu publikacje dotyczące rekrutacji czy naszych działań happinessowych różniły się do siebie kolorystyką, układem, stylem. Nie posiadały motywu łączącego. Wiedzieliśmy, że nasz obraz na zewnątrz jest nieuporządkowany. Dlatego postawiliśmy sobie jasny cel. Chcieliśmy stworzyć spójną identyfikację graficzną dla wszystkich działań employerbrandingowych (wewnętrznych i zewnętrznych). Dodatkowo zwiększyć rozpoznawalność marki wśród potencjalnych kandydatów. Był to temat bardzo ważny dla całej naszej organizacji. Przy pełnym wsparciu i zaangażowaniu naszego zarządu, rozpoczęliśmy poszukiwania agencji. Miała ona przeprowadzić dla nas szeroko zakrojone badania i na ich podstawie pomóc wyznaczyć najlepszy kierunek naszych przyszłych działań.

Odbyliśmy wiele spotkań z zewnętrznymi agencjami, by finalnie wejść we współpracę z agencją Performante. Pomogła nam zbudować filary strategii marki pracodawcy.

Cały proces rozpoczęliśmy od zbudowania wewnętrznego zespołu składającego się z osób z działu HR, EB oraz marketingu. Dzięki temu mieliśmy w jednym miejscu osoby z doświadczeniami na różnych polach. I to był bardzo dobry krok!

Badania – klucz do sukcesu

Agencja zabrała się do pracy. Przeprowadziła badania zewnętrzne (badanie konkurencji oraz tego jak w tamtej chwili prezentowaliśmy się na zewnątrz) oraz badania wewnątrz zespołu. Wszyscy członkowie naszego globalnego teamu otrzymali ankietę, w której pytaliśmy o najważniejsze dla nas kwestie. Następnie według specjalnie przygotowanej metodologii, stworzyliśmy grupy fokusowe. Wzięły w nich udział osoby ze wszystkich działów i rynków. Spotkania były prowadzone przez osoby z zewnątrz.  Uczestnicy dyskutowali na tematy z ankiety. W ten sposób chcieliśmy wyjaśnić najbardziej newralgiczne punkty.

Zebranie wszystkich informacji zabrało nam kilka miesięcy, ale było warto! Na podstawie zebranych informacji z ankiet i rozmów z naszymi pracownikami, agencja przygotowała dla nas strategię employer brandingową oraz zdecydowaliśmy o ostatecznym kształcie KV. Dzięki badaniom bardzo szybko dowiedzieliśmy się, że mamy w zespole silne grono osób, które bardzo chętnie zostaną naszymi ambasadorami. Potwierdziły się opinie o tym, że to zespół i niepowtarzalna atmosfera są naszą najmocniejszą stroną. Dlatego podjęliśmy decyzję, aby to właśnie twarze naszych pracowników były wpisane w nasz Key Visual. Postanowiliśmy połączyć siłę naszej marki produktowej z marką pracodawcy. Wykorzystaliśmy kolory z firmowego brand booka – te same, którymi komunikujemy się z klientami naszej aplikacji. Chcieliśmy, aby całość wyglądała lekko i wpisywała się w najnowsze trendy.

Zależało nam również na tym, aby w sieci pojawiło się więcej zdjęć naszego zespołu. Zdjęć autentycznych, pokazujących nas, nasze biura, naszą codzienną pracę. Dlatego zorganizowaliśmy profesjonalną sesję zdjęciową z udziałem naszych ambasadorów z różnych działów. Zebraliśmy również dobrowolne zgody na wykorzystanie wizerunku wśród wszystkich pracowników. Dzięki nim możemy swobodnie publikować zdjęcia z wydarzeń, które odbywają się w biurach lub w trakcie integracji.

przewodnik

Przygotowanie materiałów i komunikacja z zespołem

Po zakończeniu pierwszego etapu prac, czyli przygotowaniu głównego KV i zakończeniu współpracy z agencją, przedstawiliśmy efekty zespołowi, podkreślając jego wielką rolę w stworzeniu strategii i KV. Dopiero w kolejnym kroku zaprezentowaliśmy efekty zmian na zewnątrz. Wykorzystaliśmy w tym celu kanały w social media oraz płatną kampanię na FB. Jednocześnie odświeżyliśmy wygląd naszych brand story na wszystkich portalach pracy.

Kolejnym etapem projektu było przygotowanie wszelkiego typu materiałów wykorzystywanych w codziennej pracy rekruterów oraz członków zespołu. W tym wypadku po raz kolejny skorzystaliśmy z pomocy specjalistów z naszego działu produktowego. Bardzo polecamy taki rodzaj wewnętrznej kooperacji. Pozwala ona działać bardzo efektywnie, chociażby dzięki szybszej komunikacji i lepszej znajomości ducha zespołu.

Aby ułatwić pracę wszystkim zainteresowanym, stworzyliśmy przewodnik. Pokazaliśmy w nim jak w jasny sposób korzystać z materiałów, gdzie znaleźć do nich dostęp, jak można je modyfikować (a jak się nie powinno). Wszystko po to, aby zachęcić i ułatwić wprowadzanie nowych rozwiązań w życie, głównie przez rekruterów. Prowadzimy bardzo dużo procesów rekrutacyjnych. Dlatego zależało nam na tym, aby każdy rekruter mógł sam przygotować potrzebne mu materiały, bez pomocy grafika. Udało nam się to osiągnąć!

Wyniki realizowanego projektu, nasz Key Visual

Zrealizowaliśmy założony na początku cel. Staliśmy się spójni na zewnątrz i wewnątrz organizacji. Te same motywy powtarzają się w każdym miejscu styku kandydata z marką pracodawcy. Witają ich przy starcie procesu onboardingu i na kolejnych etapach rozwoju ścieżki zawodowej w Booksy.

Wyniki wprowadzonych zmian zauważyliśmy niemalże od razu w reakcjach naszego zespołu. Bardzo pozytywnie przyjął on nowe grafiki i wizualizacje. Dodatkowo ucieszył się, że mógł wnieść swój wkład w ten projekt.

Autorka: Katarzyna Michalczenia

Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2022 w kategorii Key Visual. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.