Cel: poprawienie doświadczeń kandydatów i zrewolucjonizowanie postrzegania pracy w fabrykach. Misja: zakończona sukcesem! Dzięki nowoczesnemu podejściu i zaangażowaniu naszych pracowników, pokazaliśmy, że praca w fabryce może być fascynująca, rozwijająca i pełna pozytywnych emocji, a efekty naszej wspólnej pracy zostały wyróżnione w konkursie Employer Branding Excellence Awards.
Czy praca w fabryce jest interesująca, czy można się w takim miejscu pracy rozwijać, czy można liczyć na stabilne zatrudnienie, czy taka praca opiera się wyłącznie na powtarzalnych zadaniach? Mitów na temat pracy w fabrykach jest wiele, w licznych przypadkach błędne przekonania na temat takiego miejsca pracy już zapuściły solidne korzenie. Naszym zadaniem było odczarowanie wizerunku takiej pracy, zerwanie z niesprawiedliwym przeświadczeniami i zbudowanie nowej perspektywy, która jest zdecydowanie bliższa temu, jak rzeczywiście wygląda praca w nowoczesnej, prężnie działającej fabryce.
Nasza misja
Aby zrealizować swój cel – zaczęliśmy od absolutnych podstaw. Stworzyliśmy trzy oddzielne strony kariery dla naszych fabryk w Polsce, które są spójne wizualnie i tekstowo. Taki zabieg miał za zadanie sprofesjonalizować prowadzone rekrutacje, uspójnić je z naszym key visualem i zapewnić kandydatom dostęp do pełnej, rzetelnej wiedzy na temat pracy w każdej z naszych fabryk. Poprawiliśmy tym Candidate Experience, dostosowując treści do grupy docelowej, głównie pracowników manualnych. Dodatkowo, nasz projekt miał na celu zmianę wizerunku pracy w fabrykach, pokazując ją jako zautomatyzowaną, rozwijającą kwalifikacje i odbywającą się w przyjaznym otoczeniu.
To pozornie mała zmiana, ale ma duże znaczenie dla kandydatów, którzy właśnie najczęściej korzystają z informacji zawartych na www. Zadbaliśmy o to, by ich pierwsze zetknięcie z naszą firmą było na najwyższym poziomie, przecież nie od dziś wiadomo
, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz – mówi MARZENA LEŚNICKA, odpowiedzialna za wdrożenie projektu.
Punkt wyjścia
Nasze fabryki w Polsce zlokalizowane są w Poznaniu, Bydgoszczy i Baninie. Mieszkańcy tych miast często mogą nie wiedzieć o istnieniu fabryk. Mogą mieć nieaktualne informacje lub negatywne skojarzenia związane z pracą produkcyjną, które najczęściej związane są z popularnymi mitami, które przekazywały starsze pokolenia. Dodatkowo, słaba znajomość branży FMCG i brak utożsamiania marki Unilever z jej produktami mogą wpływać na niechęć do pracy w tych zakładach, czego jesteśmy w pełni świadomi. By zmienić ten stan – wprowadziliśmy projekt, którego naczelnymi zadaniami są zmiana postrzegania pracy w fabryce. Dodatkowo zwiększenie świadomości i atrakcyjności marki Unilever wśród mieszkańców miast i okolic, w których ulokowane są nasze fabryki. A także zwiększenie liczby aplikacji.
Więc…
Jak tego dokonaliśmy?
Zmiana postrzegania pracy w zakładach produkcyjnych nie jest łatwym zadaniem. Często jest to mrówcza praca u podstaw, walka ze stereotypami, które mocno w nas tkwią. Mając tę świadomość opracowaliśmy konkretne kroki, które w naszym odczuciu miały dać spektakularne efekty i pomóc osiągnąć nasze cele.
Krok 1 – solidna analiza pełni rolę fundamentu naszego projektu. Wspólnie z agencją Job’n’Joy zorganizowaliśmy warsztaty, na których precyzyjnie określiliśmy naszą grupę docelową, dzięki czemu łatwiej jest nam dostosowywać formę, treść i przekaz dotyczący naszych fabryk. Dokładne zmapowanie odbiorców pozwala nam też lepiej do nich dotrzeć, nawiązać interakcje i zachęcić do poznania oferty pracy w Unilever. Podczas warsztatu określiliśmy też kluczowe wartości firmy oraz podejście do zmiany wizerunku naszych fabryk.
Warsztat, który przeprowadziliśmy okazał się być świetnym punktem wyjścia dla Unilever, do wdrożenia projektu, który miał odczarować błędne przekonania na temat pracy w zakładzie produkcyjnym. Dookreślenie grup odbiorców, ich preferencji komunikacyjnych, form przekazu czy oczekiwań, pozwoliło firmie lepiej zrozumieć konieczność wprowadzenia zmian i zakresów, których powinny one dotyczyć – mówi ROKSANA KAŁUŻNA z Job’n’Joy.
Krok 2 – stworzenie platformy komunikacji.
Bardzo ważnym aspektem całego projektu było powstanie trzech osobnych key visuali i stron dotyczących kariery dla każdej polskiej fabryki Unilever:
- Fabryka żywności: „Zasmakuj w nowej pracy. Kultowe produkty, kultowy smak”.
- Fabryka kosmetyków: „Gramy czysto. Czyste zasady”.
- Fabryka lodów: „Przełam lody! Looody! Looody dla ochłody!”.
Każda z nowo powstałych stron jest dostosowana swoim przekazem do asortymentu, który produkowany jest w danej fabryce. Wszystkie komunikaty napisaliśmy wykorzystując storytelling, aby odczarować stereotypy pracy w fabryce. Skoncentrowaliśmy się na przejrzystym, atrakcyjnym przekazie, który pozwoli odbiorcom wyobrazić sobie – siebie jako pracownika Unilever.
Krok 3 – Zaangażowanie pracowników. Zorganizowaliśmy sesję zdjęciową z pracownikami oraz kampanię wewnętrzną „Zostań ambasadorem/ambasadorką”. Program ambasadorski aktywizował pracowników do różnych inicjatyw, tworząc zmotywowane zespoły w każdej lokalizacji. Takie działanie spotkało się z pozytywnym przyjęciem i zaktywizowało 25 pracowników, którzy dotychczas nie byli zaangażowani w inne inicjatywy.
Krok 4 – Przygotowanie struktury i grafiki strony.
Finalizacja projektu to stworzenie makiet i grafiki trzech stron fabryk, zachowujących spójność komunikacyjną i wizualną. Strony prezentują nowoczesne – nasze – zakłady produkcyjne i przyjazne środowisko pracy. Pracownicy wchodząc na jedną z trzech stron www, stawiają pierwszy krok w naszej fabryce. Zapoznają się z jej wnętrzami, wykorzystywanymi technologiami, widzą twarze osób, z którymi już za chwilę mogą współpracować.
Rezultaty
Nasza praca włożona w projekt zaowocowała otrzymaniem wyróżnienia w ramach Employer Branding Excellence Awards. Ale… Najważniejsze jest dla nas to, że projekt przyniósł znaczące rezultaty. Wzrosła liczba aplikacji oraz zmianił się wizerunek pracy w fabrykach.
Dzięki nowoczesnemu podejściu i zaangażowaniu naszych pracowników, z sukcesem odczarowaliśmy stereotypy związane z pracą produkcyjną. Pokazaliśmy nasze zakłady jako miejsca przyjazne i nowoczesne.
Autor:Unilever
Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2024 w kategorii Zakładka kariera. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.