Kampania wewnętrzna Konkurs EBEA
WDRAŻANIE WARTOŚCI TO SZTUKA, czyli o kreowaniu kultury organizacyjnej w Albedo Marketing

WDRAŻANIE WARTOŚCI TO SZTUKA, czyli o kreowaniu kultury organizacyjnej w Albedo Marketing

Pracownicy nierzadko postrzegają wartości firmowe jako odgórnie narzucone, mało angażujące i pozbawione realnego wpływu na ich codzienną pracę. Sam proces wdrażania wartości w organizacji bywa sprowadzany do nudnych prezentacji, szkoleń czy formalnych spotkań. W efekcie czego zasady, które powinny być wyznacznikiem kultury organizacyjnej i kompasem wskazującym pracownikom wspólny cel, stają się pustymi frazesami, które wyglądają pięknie na stronie internetowej firmy, ale w praktyce nie niosą za sobą żadnej… wartości. I właśnie tego chcieliśmy uniknąć w Albedo. Jako agencja marketingowa wierzyliśmy, że możemy stworzyć wartości, które będą autentyczne, żywe i obecne w naszej codziennej pracy. A kreatywność, tak bardzo zakorzeniona w DNA Albedo, będzie kluczem do ich skutecznego wdrożenia.

KREATYWNOŚĆ WCHODZI DO GRY

Proces tworzenia wartości był złożonym i angażującym przedsięwzięciem. Chcieliśmy, aby każdy pracownik, niezależnie od stanowiska, miał wpływ na ich kształtowanie, dlatego zdecydowaliśmy się na szeroką konsultację z całym zespołem. Warsztaty, spotkania, a potem seria ankiet, w których zebraliśmy opinie na temat tego, jakie wartości pracownicy uważają za kluczowe i jakie cechy powinny charakteryzować naszą organizację – dały nam ku temu solidną podstawę. Potem przyszedł czas na konsultacje z zarządem. Razem z liderami dopracowywaliśmy definicje poszczególnych wartości i upewnialiśmy się, że są one zgodne z wizją i misją Albedo. Chcieliśmy, aby wartości były nie tylko autentyczne, ale także realnie wspierały naszą strategię biznesową i codzienne działania.przedstawienie

Z chwilą zakończenia procesu definiowania, przyszedł czas na wdrożenie. Wiedzieliśmy, że w naszym agencyjnym środowisku, tradycyjne metody nie wchodzą w grę. Dlatego po serii burz mózgów, zdecydowaliśmy się na bardziej innowacyjne podejście. Stworzyliśmy kompleksowy plan działania, który miał za zadanie wprowadzić wartości: zaangażowanie, współpracę, rozwój i odpowiedzialność – w codzienne życie firmy i uczynić je namacalnymi. Jednym z komponentów projektu wdrożenia wartości było „Albedowe Przedstawienie Gwiazdkowe” – wydarzenie, które miało nie tylko celebrować nadchodzące święta, ale również w praktyczny sposób pokazać, jak wartości wpływają na nasze działania.przedstawienie

POMYSŁ TRAFIONY – WYSTAWIONY

Pomysł był niecodzienny, ale trafiony. W ramach projektu pracownicy Albedo stworzyli sztukę teatralną, z której dochód miał wspomóc spełnienie marzenia Olka, podopiecznego fundacji Mam Marzenie. Mały Marzyciel pragnął zobaczyć Roberta Lewandowskiego podczas meczu w Barcelonie – i to stało się dla całego zespołu motywacją do działania. Prace nad projektem rozpoczęły się we wrześniu 2023 roku. Wszyscy pracownicy zostali zaproszeni do współtworzenia wydarzenia i podzielili się zadaniami. Copywriterzy napisali autorski scenariusz. Graficy zaprojektowali scenografię i kostiumy. Część pracowników zajęła się reżyserią, choreografią i charakteryzacją. Inni skoncentrowali się na promocji przedstawienia. Przygotowania trwały cztery miesiące, obejmując cotygodniowe próby – które ze względu na późne godziny spotkań i jesienny sezon chorobowy, odbywały się zarówno offline, jak i online. Sam proces tworzenia sztuki teatralnej był prawdziwą lekcją współpracy. Zespoły musiały nie tylko koordynować działania na różnych poziomach – od marketingu po logistykę – ale także pracować nad tworzeniem atmosfery wsparcia i zaangażowania.

Regularne spotkania po godzinach pokazały, że pracownicy są gotowi wziąć odpowiedzialność za sukces całego projektu – frekwencja było prawie stuprocentowa! Co więcej, przedstawienie ujawniło dotychczas skrywane pracownicze talenty. Pozwoliło również zespołowi rozwinąć kompetencje w obszarach kreatywności, autoprezentacji, a nawet zarządzania projektem.

przedstawienie

Stało się!

16 grudnia 2023 roku, po wielu miesiącach wytężonej pracy, nadszedł czas na realizację naszego projektu. W poznańskim domu kultury „Wiktoria” wystawiliśmy „Albedowe Przedstawienie Gwiazdkowe”. Na widowni zasiadło 200 osób, w tym przedstawiciele fundacji Mam Marzenie. Niestety, Olek z powodu problemów zdrowotnych, nie mógł osobiście wziąć udziału w wydarzeniu, ale dzięki specjalnie nagranemu filmowi mógł obejrzeć spektakl w domu. Oprócz gorących owacji, projekt przyniósł także realny, charytatywny efekt. Zebraliśmy 10 620 zł na spełnienie marzenia Olka, z czego 5 490 zł przekazaliśmy fundacji już w trakcie wydarzenia.  Warto dodać, że oprócz przedstawienia, zorganizowaliśmy świąteczny kiermasz, który stanowił integralną część akcji. Podczas kiermaszu można było kupić ręcznie robione ozdoby świąteczne, wypieki i przetwory przygotowane przez pracowników oraz autorskie gadżety zaprojektowane przez grafików Albedo. Wszyscy chętnie angażowali się w sprzedaż i licytacje, a dochód z kiermaszu znacząco wsparł zbiórkę.

przedstawienie

WARTOŚCI W ROLI GŁÓWNEJ

Po zakończeniu projektu przeprowadziliśmy wewnętrzne badanie. Wykazało one, że aż 74% pracowników zrozumiało wartości firmy i potrafiło zidentyfikować, jakie zachowania im odpowiadają. Co więcej, 90% osób biorących udział w projekcie podkreśliło, że “współpraca” była kluczowa w całym przedsięwzięciu. Aż 80% całego zespołu aktywnie uczestniczyło w przygotowaniach do przedstawienia. Pokazało to, jak mocno wartości firmy przeniknęły do codziennych działań. Warto dodać, że projekt okazał się również efektywną formą onboardingu. Nowi pracownicy, którzy dołączyli do zespołu po wprowadzeniu wartości, mieli niepowtarzalną okazję poznać firmę “od kuchni”. Dodatkowo mogli nawiązać relacje z kolegami i wdrożyć się w sposób naturalny, bez formalnych barier. Projekt sztuki teatralnej spełnił założenia związane z weryfikacją rozumienia wartości i przyniósł wymierne korzyści dla całej agencji. Dzięki wydarzeniu nasz zespół przekonał się, jak potężną moc mają wspólne cele i zaangażowanie.

„Albedowe Przedstawienie Gwiazdkowe” nie tylko zrealizowało cele charytatywne, ale także stało się żywym przykładem wdrażania wartości w praktyce. Udowodniliśmy, że wprowadzanie wartości firmowych może być procesem pełnym dynamiki, energii i kreatywności.

Autorzy: Albedo Marketing, www.albedomarketing.pl


Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2024 w kategorii kampania wewnętrzna. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.