Czy docenianie i feedback zyskały na znaczeniu w porównaniu do zeszłego roku? Jak firmy sobie radzą, aby wpłynąć na zaangażowanie swoich pracowników? Czy feedback jest dla nas ważnym aspektem przy wyborze pracodawcy? Na te i wiele innych pytań uzyskaliśmy odpowiedzi podczas konferencji Siła Doceniania 2022, która odbyła się 31 marca 2022 roku. Uczestnicy wydarzenia mogli się przekonać jak w praktyce wygląda docenianie, udzielanie feedbacku, radość w pracy oraz dowiedzieć się, czy przynoszą one realne korzyści w organizacjach.
Organizacja konferencji SIŁA DOCENIANIA 2022 i badania o tym samym tytule odbywała się w cieniu trwającej wojny w Ukrainie, kiedy myśli i działania wielu z nas koncentrowały się wokół zapewnienia pomocy osobom w Ukrainie. W takim czasie szczególnie doceniamy, że nasz projekt SIŁA DOCENIANIA cieszył się powodzeniem i tyle osób chciało wziąć w nim udział. 10% wpływu z biletów przekazaliśmy na zbiórkę Polskiej Akcji Humanitarnej na rzecz Ukrainy. Tym bardziej cieszy nas, że 99% uczestników badania SIŁA DOCENIANIA 2022 uznało, że docenianie w pracy jest dla nich ważne.
Konferencja jest częścią projektu SIŁA DOCENIANIA 2022, którego Partnerami są Bank BNP Paribas Polska oraz Capgemini Polska. Uczestnikami są natomiast Jeronimo Martins (Biedronka) oraz McDonald’s Polska. Serdecznie dziękujemy za wsparcie projektu i możliwość szerzenia wiedzy i dobrych praktyk z zakresu doceniania i feedbacku.
Dobre praktyki w cenie
Konferencja Siła Doceniania odbyła się po raz drugi w formule online. Firmy podzieliły się swoimi dobrymi praktykami. Wystąpienia prelegentów były pełne wiedzy i przykładów. Przedstawili działania, które zostały wdrożone w ich firmach. Partnerami konferencji byli BNP Paribas i Capgemini. Dodatkowo dobrymi praktykami podzieliły się firmy takie jak Nais, Orbico i Merixstudio. Po każdym wystąpieniu odbyła się sesja Q&A na żywo z prelegentami. Podczas prezentacji, uczestnicy także mogli zadawać pytania, na które prelegenci udzielali odpowiedzi. Był to solidny zastrzyk informacji o docenianiu w organizacjach.
Strategia doceniania i feedbacku
Podczas pierwszej prelekcji Anna Macnar, CEO w HRM Institute opowiedziała o tym, jak stworzyć strategię doceniania i feedbacku w organizacji. Odpowiedziała na pytanie dlaczego warto ją mieć i czy może to pomóc w utrzymaniu wartościowych pracowników w organizacji na dłużej. Mając na uwadze, że młodsze pokolenie wręcz żąda doceniania i feedbacku w pracy (wg badania Universum), to posiadanie takiej strategii to dzisiaj niemal must have. W części Q&A Anna Macnar odpowiadała na pytania dotyczące kultury doceniania podczas pracy zdalnej oraz udzieliła uczestnikom wskazówek na przyszłość, z uwzględnieniem podjęcia wyzwania w postaci Feedbacku 360°.
W drugiej części wystąpienia przedstawiła wyniki z raportu SIŁA DOCENIANIA 2022.
Bezpłatny raport Siła Doceniania 2022 jest do ściągnięcia tutaj
Czy docenianie w pracy to dobra propozycja dla wszystkich?
Iwona Grochowska, CEO w Nais opowiedziała o docenianiu przy wykorzystaniu technologii. Swoim wystąpieniem udzieliła odpowiedzi na pytanie, czy docenianie w pracy to dobra propozycja dla wszystkich firm. Zwróciła uwagę, że nie da się przerzucać odpowiedzialności na zespół HR, gdyż 3-krotnie silniejszy wpływ na poczucie doceniania ma bezpośredni przełożony. Prelegentka przedstawiła fakty i mity o docenianiu, jak również 7 grzechów głównych powodujących, że docenianie nie działa. Aplikacja stworzona przez firmę Nais wzbudza duże zainteresowanie, o czym świadczy fakt, że już 120 tys. osób jej używa.
#DOCENIAJNIEOCENIAJ, bo docenianie ma moc
Julia Węglicka, menadżerka ds. komunikacji wewnętrznej w BNP Paribas przedstawiła nam historię tworzenia kultury doceniania w banku BNP Paribas Polska. Opowiedziała o działaniach, które zwracają uwagę zarówno pracowników, jak i menedżerów. Przedstawiła wewnętrzne narzędzia do udzielania feedbacku pomiędzy pracownikami, jak również działania offlinowe. Nie zabrakło emocji, które są ważne jeśli kampania ma dotrzeć do odbiorców i być zapamiętana. Film promujący kampanię banku BNP Paribas #DOCENIAJNIEOCENIAJ wywołuje wzruszenie i dostarcza wielu insightów. Na zakończenie mogliśmy poznać Dekalog Równego Traktowania, czyli opracowany przez bank zbiór zasad współpracy, w którym docenianie i konstruktywny feedback mają znaczące pozycje. W czasie sesji Q&A Julia opowiadała na szczegółowe pytania dotyczące doceniania i feedbacku w BNP Paribas.
Siła doceniania w praktyce – case study Capgemini
Magdalena Dorożyńska i Iwona Szramik przedstawiły drogę, przez którą ich organizacja przeszła budując swoją strategię oraz opowiedziały o wykorzystywanych narzędziach, które pomogły osiągnąć założone cele. Bardzo cenne były wskazówki dotyczące wyrabianiu nawyku doceniania u pracowników – na pewno przydadzą się w niejednej organizacji. Prelegentki podczas sesji Q&A opowiedziały o tworzeniu rytuałów w firmie oraz jak z nich korzystać.
Mr Feed – ekspert ds. udzielania informacji zwrotnej w Orbico
Po przerwie przywitała nas Beata Panek, specjalistka ds. komunikacji wewnętrznej w firmie Orbico, a wraz z nią Mr Feed – fioletowy stworek, uczący pracowników Orbico, jak dobrze udzielać feedbacku. Mr Feed pojawia się w co drugą środę u pracowników firmy przynosząc konkretne porady, jak udzielać informacji zwrotnych w różnych sytuacjach. Beata Panek podzieliła się z nami nie tylko dobrymi przykładami, ale też solidną dawką wiedzy teoretycznej na temat różnych sposobów udzielania feedbacku. Dodatkowo przedstawiła historię powstania Mr Feeda, jego rolę w organizacji oraz opowiedziała jakie rezultaty przyniosło wdrożenie projektu w firmie. Około 98% pracowników dobrze ocenia Mr Feeda.
Okazało się również, że feedback można zmierzyć, choć nie jest to łatwa sprawa. O&A było okazją do zadania pogłębionych pytań na temat udzielania feedbacku.
Feedback dla kandydata, czyli CX na dzień dobry
W swoim bardzo energetycznym wystąpieniu Aleksandra Kopija i Miłosz Kusiciel z Merixstudio opowiedzieli o stworzonej w ich firmie aplikacji m.in. do udzielania feedbacku podczas procesu rekrutacji. Feedback to bardzo ważny element Candidate Experience, często zaniedbywany przez rekruterów. W Merixstudio każdy kandydat, niezależnie od tego, z jakim wynikiem zakończy rekrutację, ma gwarancje otrzymania informacji zwrotnej. W aplikacji kandydat znajdzie wszystkie niezbędne dla siebie informacje, w tym feedback na temat przebiegu rekrutacji. Dowiedzieliśmy się także jak powstawała aplikacja, kto ją stworzył i ile czasu to zajęło. W czasie sesji Q&A prelegenci mogli odpowiedzieć bardziej szczegółowo na pytania uczestników, których bardzo zainteresowała taka forma udzielania feedbacku kandydatom. Niestety aplikacja jest wewnętrznym narzędziem Merixstudio – jeśli ktoś chce się przekonać, jak działa, musi zaaplikować do firmy.
Zapraszamy na kolejne edycje
Po pięciu wspólnie spędzonych godzinach, uczestnicy mają sporą dawkę wiedzy na temat doceniania i feedbacku. Mamy nadzieję, że wykiełkują z tego ciekawe projekty, o których będzie można posłuchać w czasie kolejnych edycji konferencji, na które już dziś zapraszamy! Każdy uczestnik ma też możliwość odtworzenia nagrania przez kolejne 3 miesiące.
Tych, którzy nie zdążyli wziąć udziału w konferencji, a chcieliby zobaczyć nagrania, zapraszamy do sklepu (link), gdzie można kupić dostęp do wszystkich wystąpień.
Jeszcze raz dziękujemy wszystkim firmom zaangażowanym w tegoroczną edycję projektu SIŁA DOCENIANIA:
– Partnerom: Bankowi BNP Paribas Polska i Capgemini Polska
– Uczestnikom: Jeronimo Martins (Biedronka) i McDonald’s Polska.
Zachęcamy do pobrania RAPORTU, gdzie znajdziecie opisy dobrych praktyk z tych firm.
Dziękujemy również Patronom Medialnym, dzięki którym informacja o projekcie mogła dotrzeć do szerokiego grona odbiorców: HRlink, Goldenline, Brief, Dream Employer, Mamo Pracuj, Nais oraz helloHR.
Do zobaczenia podczas Siły Doceniania 2023!