EB Book 2019 Kompetencje
Liczą się ludzie i ich kompetencje

Liczą się ludzie i ich kompetencje

Co spędza sen z powiek prezesom światowych firm? Gdzie czują oddech konkurencji? Czego obawiają się, a na co liczą w związku z koniunkturą gospodarczą? Jakie kompetencje pracowników są i będą w cenie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziemy w corocznym raporcie 21st CEO Survey, przedstawianym od ponad 20 lat przez firmę doradczą PwC.

 

Kompetencje zawodowe
 

Z globalnego Raportu 21st CEO Survey wynika, że prezesi firm najbardziej obawiają się: terroryzmu, nadmiernej regulacji prawnej, niepewności geopolitycznej i cyberataków. Na piątym miejscu znalazła się obawa o odpowiednie kompetencje pracowników i kandydatów do pracy. Ten problem jeszcze bardziej widoczny jest w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie znalazł się na pierwszym miejscu wśród powodów do niepokoju. Prezesi uważają, że kapitał ludzki to najważniejszy obszar wymagający wzmocnienia w organizacjach. Niedobór kluczowych umiejętności w firmie, mogący osłabić jej potencjał rozwojowy, stabilność wzrostu i pozycję konkurencyjną, urasta do głównego zmartwienia prezesów.

Kompetencje, które warto rozwijać

Które umiejętności pomogą w osiągnięciu sukcesu zawodowego? Na co warto postawić w procesie szkolenia i rozwoju osobistego? Spójrzmy na pięć kompetencji, które są pożądane w organizacjach i umożliwią nam rozwój zawodowy, niezależnie od tego, na jakim etapie kariery jesteśmy.

Umiejętność analizy i rozwiązywania problemów

Pracownik, który potrafi analizować i dokonywać selekcji informacji zebranych z różnych źródeł, a następnie przetwarzać je w taki sposób, aby rozwiązać dany problem, to skarb dla organizacji. To często cechy wybitnych liderów. Dobrze, jeśli idą w parze ze zdolnością wysłuchania innych oraz wykorzystania ich wiedzy i opinii do znalezienia rozwiązania. Ważna jest również otwartość na nowe pomysły i działania.

Kompetencje komunikacyjne

Posiadanie odpowiednich umiejętności komunikacyjnych może naprawdę wyróżnić pracownika z tłumu. Wykorzystywanie narzędzi komunikacyjnych dostarczających treści w sposób jasny, zorganizowany i zwięzły pomoże zwiększyć wydajność pracy zespołu. Zdolności komunikacyjne przydają się także w pracy międzydziałowej i sprawiają, że organizacja jako całość jest silniejsza.

Praca zespołowa

Umiejętność pracy zespołowej i współpracy z różnymi jej członkami to kolejna bardzo ważna kompetencja. Coraz częściej organizacje oferują projektowy system pracy, który wymaga kooperacji. Dobry lider ma zdolność nie tylko do kierowania swoim zespołem, ale także do wspierania współpracy zespołowej z innymi liderami i ich zespołami w organizacji.

Wiedza ekspercka

Pracownicy, którzy wykazują się ekspercką wiedzą techniczną i zawodową, zyskują wiarygodność i szacunek wśród kolegów z zespołu. Tacy wewnętrzni eksperci są często proszeni przez kolegów o udzielenie porady czy wskazówki. Mogą stać się również ambasadorami marki na zewnątrz organizacji, budując pozycję ekspercką firmy w opinii kandydatów.

Zdolność do inspirowania i motywowania innych

Każdy, kto chciałby zostać liderem, niezależnie od szczebla kierowniczego, powinien umieć inspirować i motywować innych.
Co więcej, pracownicy w zespołach często szukają liderów, którzy mogą stać się dla nich mentorami i inspirować ich do działania. Nie bez znaczenia jest również fakt, że inspirujący lider dodaje energii i wzmacnia zaangażowanie członków zespołu.

Oczywiście istnieje więcej kompetencji, które mogą pomóc pracownikom rozwijać się zawodowo i zostać liderem w firmie. Jednak już skupienie się na rozwijaniu tych pięciu może skierować nas na drogę do bycia efektywnym, szanowanym i docenianym pracownikiem.

Anna Macnar

Artykuł ukazał się w EB Book 2019. Pobierz pełną wersję EB Book 2019 bezpłatnie.