Profesjonalisto, gdzie Cię znaleźć? To chyba najczęstsze pytanie, jakie aktualnie zadają sobie HR-owcy czy managerowie, szukający odpowiedniego kandydata miesiącami, a często nawet latami. Gdzie Ci doświadczeni, zaangażowani, chętni do dzielenia się swoją wiedzą i gotowi na nowe wyzwania pracownicy?
Otóż, wbrew często spotykanej opinii, istnieją i mają się dobrze, a nawet bardzo dobrze. Właśnie w tym tkwi największy problem firm – jak dotrzeć do doświadczonych kandydatów, skoro oni zazwyczaj nie szukają aktywnie pracy, bo już ją mają. W końcu, po co zmieniać coś, co jest dobre?
Potrzebny bodziec
Profesjonalista potrzebuje bodźca, który zachęci go do podjęcia wysiłku i ryzyka zmiany pracy. W końcu, gdzie będzie mi lepiej niż tutaj? Wynagrodzenie całkiem niezłe, dużo się dzieje, szef czasem ma humory, ale za to atmosfera w porządku. Brzmi znajomo? To częsty sposób rozumowania osób mających pracę. Profesjonaliści często nie zdają sobie sprawy z tego, że gdzieś czeka na nich ciekawa i unikatowa oferta, zawierająca takie korzyści i wartości, które przełamią̨ ich pasywność. Jak więc skutecznie dotrzeć do specjalistów? Na pewno warto zadbać o atrakcyjną markę pracodawcy, która zapewni firmie rozpoznawalność wśród potencjalnych kandydatów.
Pracodawco, daj się poznać
Pokaż się z jak najlepszej strony, ale zachowując autentyczność. Warto zadbać́ o atrakcyjną markę pracodawcy, ponieważ aż 73% profesjonalistów uzależnia przystąpienie do rekrutacji od wizerunku pracodawcy, a 72% uważa, że pracodawcy nie znajdują właściwych kandydatów, ponieważ ich reputacja i wizerunek nie są wystarczająco atrakcyjne (na podstawie badania Wymarzony pracodawca dla profesjonalisty 2016, HRM Institute). Czym można przyciągnąć profesjonalistów? Warto zastanowić się nad mocnymi stronami naszej firmy i poszukać w naszej ofercie tych atutów które mogą spowodować, że profesjonalista zechce porzucić swoją dotychczasową prace. Dobrze jest też sprawdzić, jak komunikuje się z takimi kandydatami konkurencja i im proponuje. Z pewnością warto poznać oczekiwania tej grupy docelowej, aby stworzyć ofertę na miarę oczekiwań profesjonalisty.
Wymarzone miejsce pracy dla profesjonalisty
Zapytaliśmy profesjonalistów biorących udział w badaniu „Wymarzone miejsce pracy dla profesjonalisty”, jakie atrybuty powinien mieć pracodawca dbający o rozwój karier pracowników w organizacji i jakie znaczenie mają dla nich poszczególne atrybuty. Oto 5 najważniejszych atrybutów marki pracodawcy, na które wskazały osoby posiadajace już doświadczenie zawodowe.
Jak się okazało, atrakcyjne wynagrodzenie i benefity są istotne, ale niewiele bardziej niż kwestia doceniania pracowników. Właśnie docenianie uplasowało się na drugim miejscu w rankingu najbardziej pożądanych atrybutów wymarzonego pracodawcy. Warto doceniać pracowników za dobrze wykonaną pracę. Docenianie ma moc, a często nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Poświęcenie przez przełożonego kilku minut swojego czasu na rozmowę, poza umocnieniem relacji pracownik – przełożony, zwiększy również satysfakcję pracownika z wykonywanej pracy, jego zaangażowanie i lojalność wobec firmy. Więcej na temat doceniania można dowiedzieć się z raportu „Indeks doceniania”, dostępnego na stronie indeksdoceniania.pl.
Kolejnymi atrybutami istotnymi podczas wyboru idealnego pracodawcy są: atmosfera w pracy, atrakcyjne szkolenia i rozwój, atrakcyjne zadania w pracy i stabilność zatrudnienia.
Chcesz być wymarzonym? Bądź strategiem!
Jak stworzyć więc tę unikatową ofertę, która przyciągnie profesjonalistów? Pamiętajmy, że powyższe atrybuty warto na początek osadzić w firmowej rzeczywistości, weryfikując jednocześnie, czego jeszcze potrzeba organizacji wewnątrz. Aktualni pracownicy firmy to niezaprzeczalnie największe źródło wiedzy o organizacji i inspiracji do dalszych działań, oraz najbardziej autentyczni ambasadorowie naszej marki. Dlatego dajmy im szansę prezentacji swoich opinii, a następnie analizujmy i wyciągajmy odpowiednie wnioski.
Wszystkie działania warto sprowadzić do wspólnego mianownika o nazwie strategia. Chociaż budowanie atrakcyjnej i autentycznej marki pracodawcy, która przyciągnie wspomnianą grupę docelową to proces długotrwały, wymagający, solidnych badań, planowania i poświęcenia czasu, z pewnością w dalszej perspektywie przyniesie o wiele więcej korzyści, niż działania ad hoc.
Autor: Marta Machnik, HRM Institute
Chcesz wiedzieć więcej na temat oczekiwań profesjonalistów? Pobierz raport