Czy pandemia znacząco zmieniła oczekiwania studentów wobec pracodawców? Jakie atrybuty marki pracodawcy cenią sobie studenci? Gdzie szukają informacji o pracodawcach? Jakie mają oczekiwania finansowe? Odpowiedzi na te pytania pracodawcy poznali podczas Universum Poland Virtual Rankings Release 2021, która odbyła się 26.10.2021 r.
Badanie Universum 2021 zostało przeprowadzone przez firmę Universum Global w okresie od marca 2021 do czerwca 2021. W polskiej edycji największego na świecie badania przeprowadzanego wśród studentów wzięło w tym roku udział 12.986 studentów z 77 polskich uczelni. Na podstawie preferencji badanych powstały rankingi Universum Most Attractive Employers Poland 2021 w siedmiu kategoriach, wg kierunków studiów: biznesowych, inżynieryjnych, informatycznych, medycznych, nauk ścisłych, humanistycznych oraz prawniczych. W czasie wirtualnej Gali pracodawcy poznali globalne i polskie trendy employerbrandingowe wynikające z badania.
Jakie są najważniejsze cechy idealnego pracodawcy wg studentów?
Od 2019 roku na pierwszych dwóch miejscach niepodzielnie królują: przyszłe wysokie zarobki i dobre perspektywy kariery – co jest tak samo ważne dla studentów kierunków biznesowych, IT, inżynieryjnych i medycznych. Na trzecim miejscu wśród najbardziej atrakcyjnych atrybutów marki pracodawcy znalazło się w 2021 roku bezpieczeństwo zatrudnienia. Kolejne miejsca zajęły: szacunek dla pracowników oraz szkolenia i możliwości rozwoju, a złotą szóstkę atrybutów marki pracodawcy zamyka przyjazne środowisko pracy.
Jak zmieniły się preferencje studentów przez okres pandemii? W porównaniu do 2019 roku najbardziej na znaczeniu straciły takie atrybuty jak: dynamiczne i kreatywne środowisko pracy (spadek o 7 punktów proc.), sukces rynkowy pracodawcy, prestiż, szybki awans, możliwość relokacji za granicę (po -6 p.p.) oraz praca w międzynarodowym środowisku (-5 p.p.)
Najbardziej popularne branże
Najbardziej popularną wśród studentów branżą jest branża programowanie i technologie oraz bankowość (po 15% wszystkich wskazań), kolejne miejsce zajmuje branża reklamowa (13%), a na trzecim miejscu znalazły się: rozrywka, kultura i rekreacja oraz zarządzanie i konsulting (po 12%).
Komunikacja ze studentami
Wyraźnie widoczna jest zmiana preferencji studentów dotycząca kanałów, w których szukają informacji o pracodawcach. Na pierwszym miejscu znalazły się strony karierowe pracodawców (53% wskazań). Właściwie nie powinno to nikogo dziwić, ale jeśli zestawić to z informacją, że jeszcze w 2020 r. na stronach karierowych szukało informacji tylko 19% badanych, to widać sporą zmianę. Na drugim miejscu nalazł się portal Pracuj.pl, gdzie informacji szuka 45% studentów (w 2020 r. – aż 64%). Trzecie miejsce należy do stron korporacyjnych pracodawcy – 42%. Informacji o pracodawcach studenci szukają również na Facebooku (33% wskazań vs. 29% w 2020 r.), OLXPraca.pl (32% vs. 45% w 2020 r.), LinkedIn (20% vs. 28 w 2020 r.) oraz na Praca.pl (18% vs. 39% w 2020 r.).
Widać więc zdecydowanie, że chcąc dowiedzieć się czegoś konkretnego o pracodawcy, studenci coraz chętniej zaglądają do kanałów własnych pracodawcy, natomiast straciły sporo na znaczeniu jobboardy.
Preferowana wysokość wynagrodzenia
Średnie wynagrodzenie, jakiego oczekują badani to 4.759 zł (co stanowi wzrost o 379 zł w stosunku do 2020 r.). Mężczyźni chcieliby zarabiać średnio 5.502 zł, a kobiety – 4.469 zł. Oczekiwania dotyczące wynagrodzenia różnią się również ze względu na kierunek studiów ankietowanych. Najwięcej chcą zarabiać studenci kierunków informatycznych – średnio 5.447 zł, kobiety – 5.278 zł, a mężczyźni – 5.797 zł (co ciekawe, różnica między oczekiwanymi zarobkami u kobiet i mężczyzn jest tu najmniejsza – GAP wynosi 9%). Nieco mniejsze oczekiwania mają przyszli inżynierowie: średnio – 5.140 zł), kobiety – 4.780,00 zł, a mężczyźni – 5.591 zł. Studenci kierunków biznesowych mają mniejsze wymagania finansowe i chcą zarabiać: średnio – 4.451 zł, kobiety – 4.257 zł, mężczyźni – 5.414 zł.
Najbardziej atrakcyjni pracodawcy w Polsce w rankingu Universum 2021
Najlepsi pracodawcy zostali wybrani w siedmiu kategoriach: Biznes, Inżynieria, IT, Nauki ścisłe, Zdrowie / Medycyna, Prawo,Nauki humanistyczne / Edukacja / Sztuka.
W TOP10 w rankingach poszczególnych kategorii znaleźli się:
Biznes/Commerce
- Microsoft
- NBP Narodowy Bank Polski
- PKO Bank Polski
- Polskie Linie Lotnicze LOT
- mBank
- TVN
- EY (Ernst & Young)
- Amazon
Engineering
- Mercedes-Benz Manufacturing Polska
- Budimex
- Volkswagen Group
- Microsoft
- IKEA
- Toyota
- Volvo Group
- Polskie Linie Lotnicze LOT
- Strabag
IT
- Microsoft
- Apple
- CD projekt RED
- Intel
- Ubisoft
- Amazon
- Samsung Electronics Polska
- IBM Polska
Health/Medicine
- Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie
- Grupa Lux Med
- Medicover
- Centrum Medyczne ENEL-MED
- Pfizer
- Narodowy Fundusz Zdrowia
- Centrum Medycyny Sportowej
- Ministerstwo Zdrowia
- Instytut Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka
- Polska Akademia Nauk
Humanities/Liberal Arts/Education
- Apple
- TVN
- Grupa Empik
- Microsoft
- Polskie Linie Lotnicze LOT
- IKEA
- Ryanair
- Polskie Radio
Law
- Ministerstwo Spraw Zagranicznych
- Kancelaria Wardyński i Wspólnicy
- Microsoft
- Polskie Linie Lotnicze LOT
- SMM LEGAL Maciak Mataczyński Adwokaci
- Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
- PKO Bank Polski
- TVN
- Domański Zakrzewski Palinka
Natural Sciences
- Pfizer
- Polpharma
- Microsoft
- L’Oréal Polska
- Dr Irena Eris
- Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
- Johnson & Johnson
- Ziaja
- Lasy Państwowe
Gratulujemy wszystkim pracodawcom, którzy znaleźli się w rankingach! (pełny ranking można pobrać ze strony Universum Global)
Zainteresowanych raportem dla swojej firmy zapraszamy do kontaktu:
Anna Macnar, CEO HRM Institute, anna.macnar@hrminstitute.pl | tel. +48 500 041 562
—
UNIVERSUM to Globalny Lider Employer Brandingu. Przeprowadza największe na świecie badanie dotyczące oczekiwań studentów dotyczących kariery – Universum Talent Survey. Zaufany partner dla ponad 1200 klientów i 1500 uniwersytetów na całym świecie, w tym wielu firm z listy Fortune 500 i instytucji akademickich o międzynarodowej renomie. Pomaga pracodawcom zrozumieć, przyciągnąć i zatrzymać obecnych i przyszłych idealnych pracowników, wykorzystujących doświadczenie, wiedzę i usługi w zakresie badań, doradztwa strategicznego i rozwiązań w zakresie komunikacji. Na polskim rynku Universum reprezentowane jest przez HRM Institute.
HRM Institute posiada bogate doświadczenie w kształtowaniu wizerunku pracodawcy zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Gwarantujemy profesjonalne wsparcie w pozyskiwaniu kandydatów do firmy, a także budowaniu lojalności pracowników. Łączymy wiedzę z zakresu badań, doradztwa, szkoleń i narzędzi (wdrażanie działań) w kształtowaniu marki pracodawcy. Oferujemy kompleksowe usługi: od badania rynku i przygotowania strategii, przez wdrożenie, aż po produkcję wybranych materiałów. Od wielu lat współpracujemy z wiodącymi pracodawcami w Polsce w zakresie projektów badawczych (wewnętrznych i zewnętrznych), strategii EB i działań komunikacyjnych. Dzielimy się wiedzą w czasie konferencji i warsztatów. www.hrminstitute.pl