Dobre praktyki Docenianie Siła doceniania
Docenianie uskrzydla, czyli jak zachęcamy do wzajemnego doceniania w Banku BNP Paribas.

Docenianie uskrzydla, czyli jak zachęcamy do wzajemnego doceniania w Banku BNP Paribas.

Czy wiesz, że brak docenienia czyichś wysiłków jest porównywany do wyrzucenia czyjejś pracy do kosza? Tak mówią badania. Przeglądamy się w oczach innych na tej podstawie budujemy poczucie własnej wartości. W pracy spędzamy dużą ilość czasu – warto, żeby było to miejsce przyjazne i motywujące do działania. Docenianie uskrzydla. Doceniaj nie oceniaj.

W Banku BNP Paribas mamy tę świadomość i od wielu lat podejmujemy działania wspierające kulturę doceniania. Docenianie nie jest naturalną skłonnością człowieka, nasz mózg ewolucyjnie nastawiony jest raczej na wychwytywanie zagrożeń, czegoś co nie działa. Dlatego warto i trzeba o tym przypominać.

Wszystko zaczęło się w 2019 roku od kampanii „Doceniaj nie oceniaj”. Jako marka zaangażowana społecznie, która podejmuje ważne tematy interesujemy się siłą kobiet. Zauważamy ich rosnącą pozycję i chęć decydowania o sobie i swoim życiu. Impulsem do działania stało się badanie „Kobiety w finansach”, przeprowadzone przez IQS w 2018 roku. Wykazało one, że 72% kobiet czuje, że są niedoceniane, a 59% uważa, że są oceniane lub krytykowane w sferze zawodowej oraz w domu. W ramach kampanii, powstała seria spotów pokazujących jak wielką motywacją do działania jest wsparcie najbliższej rodziny.
Wraz z Onet.pl ogłosiliśmy też 5. marca Ogólnopolskim Dniem Doceniania i wpisaliśmy ten dzień do kalendarzy internetowych. Od tego czasu wiele firm również obchodzi ten dzień, zwracając uwagę na to, jak ważne jest docenianie.

Spójność to podstawa

Bardzo dbamy o spójność komunikacyjną naszych działań, dlatego kampania obejmowała też szereg działań wewnętrznych. Nasi pracownicy jako pierwsi zobaczyli spoty i poznali strategię działań kampanii podczas pokazu przedpremierowego. Pokazowi towarzyszyło wystąpienie Miłosza Brzezińskiego, doradcy w zakresie efektywności osobistej i społecznego zrozumienia zjawisk psychologicznych, certyfikowanego coacha, wykładowcy akademickiego. Opowiedział, dlaczego tak ważne jest docenianie z punktu widzenia psychologii. Spotkanie zrealizowane stacjonarnie było również transmitowane online. Uczestnicy spotkania otrzymali arkusze naklejek doceniających, które mogli przylepić na ekrany komputerów czy ubrania współpracowników. Dodatkowo, wszystkie centrale zostały wyklejone tymi samymi wlepkami doceniającymi, tylko w większym rozmiarze. Nalepki cieszyły się ogromnym zainteresowaniem naszych pracowników i nawet teraz, trzy lata później, wiele osób je wspomina bądź pyta się, czy można je jeszcze domówić.

naklejki BNP

Piątego marca komunikat doceniający wysłał do nas prezes banku, pracownicy dostali też dofinansowanie w kafeterii My Benefit. Mailing od prezesa zachęcał do doceniania współpracowników za pomocą kartek doceniających stworzonych w ramach działań kampanii. Dodatkowym działaniem było udzielenie profesjonalnego feedbacku w aplikacji „About Me”, która jest wewnętrznym odpowiednikiem LinkedIn w banku.

To działanie, jak również dofinansowanie w kafeterii My Benefit powtarzamy co roku od tamtego czasu, stało się to naszą swoistą tradycją. W trakcie tego roku zorganizowaliśmy dwa spotkania otwarte dla pracowników prezentujące wyniki raportu IQS „Dwa pokolenia”. Raport traktował o tym, jak wzajemnie doceniać się w wielopokoleniowym zespole. Zorganizowaliśmy cztery warsztaty z Anią Flis, ambasadorką Fundacji Sukces Pisany Szminką na temat stylów komunikacji i doceniania przez fakty. Łącznie w warsztatach uczestniczyło ok. 220 uczestników (Warszawie, Kraków, Ruda Śląska). W czasie trwania kampanii zapraszaliśmy też na spotkania lokalne z ambasadorkami Fundacji Sukces Pisany Szminką. Odbyło się 14 spotkań w całej Polsce, w których uczestniczyło łącznie 586 osób.

Docenione docenianie

Kampania „Doceniaj nie oceniaj” okazała się sukcesem i zdobyła nagrodę MIXX Awards 2019 oraz nominację do Effie. Dlatego właśnie powtórzyliśmy ją w 2020 roku. Jednym z ciekawych działań zewnętrznych „zazielenienie” 5. marca 2020 portalu Plotek.pl. W tym dniu artykuły tam publikowane skupiały się na docenianiu celebrytów, w myśl hasła: Doceniaj nie oceniaj. Wewnętrznie na pokaz przedpremierowy zaprosiliśmy Andrzeja Bargiela, ski-alpinistę, który opowiedział o sile doceniania z perspektywy sportowca wyczynowego.

Działaniom wewnętrznym towarzyszyły akcje offline. Przed naszymi czterema centralami ustawiliśmy neony z napisem „Doceniaj nie oceniaj”, a w środku przy wejściach postawiliśmy ogromne skrzydła z napisem „Doceniaj nie oceniaj”, na tle których można było sobie zrobić pamiątkowe zdjęcie. Skrzydła nawiązywały do naszego hasła o tym, że docenianie uskrzydla i motywuje do działania. 5. marca planowaliśmy wystąpienie prof. Jerzego Bralczyka na temat języka doceniania, ale niestety wybuch pandemii te plany pokrzyżował. Zdążyliśmy jedynie nakręcić teaser zapraszający do świętowania 5. marca i do doceniania współpracowników.

Inicjatywy oddolne

Do pomysłu spotkania z profesorem Bralczykiem powróciliśmy w 2021 roku, udostępniając 5 marca pracownikom jego wykład nagrany online. Cieszył się on sporym zainteresowaniem. Do tej pory jest wyszukiwany w naszej bazie w Echonecie, czyli naszym wewnętrznym intranecie. Pracownicy bardzo fajnie odpowiedzieli na naszą zachętę do doceniania współpracowników organizując całkowicie oddolnie własne akcje w ramach obszarów. Najczęstszym było udzielanie sobie feedbacku za pomocą post-itów w aplikacji Mentimeter czy organizując „sztafetę doceniania”, mającą na celu udzielenie wzajemnego feedbacku w aplikacji About Me.

Docenianie traktujemy serio

Docenianie jest dla nas tak ważne, że wpisaliśmy je w jedną z naszych wartości nowej kultury organizacyjnej – transparentności. W myśl tej wartości możemy dawać i przyjmować informację zwrotną. Docenianie jest także elementem naszego „Dekalogu Równego Traktowania”. Jest to zestaw 10 przykazań, które powstały po ankiecie dotyczącej równego traktowania, przeprowadzonej wśród wszystkich pracowników przez koleżanki działające w programie „Kobiety zmieniające BNP Paribas”. Ósma zasada tego dekalogu mówi o tym, że powinniśmy doceniać wkład i zaangażowanie naszych współpracowników.

Docenianie daje siłę w trudnych czasach

Pandemia trwale wpłynęła na nasz sposób pracy – w banku duża część pracowników może pracować zdalnie, dlatego w 2022 roku, postawiliśmy stronę z wirtualnymi kartkami doceniającymi. Nawiązywały one do naszych wartości: współpracy, odwagi, prostoty, transparentności i empowermentu. Jak wiemy, 24 lutego wybuchła wojna w Ukrainie, dlatego zrobiliśmy też dodatkową szóstą kartkę doceniającą wsparcie, jakiego udzielają nasi pracownicy uchodźcom i uchodźczyniom z Ukrainy. A robią naprawdę dużo, jest wiele oddolnych działań, pomysłów, które bardzo szybką są realizowane przez specjalny komitet pomocowy. Akcja nie ograniczyła się tylko do 5. marca, kartki były wysyłane przez kolejne dni, w sumie nasi pracownicy wysłali 9,5 tysięcy kartek. Pracownicy komentowali, że to fajna akcja i najmilsza chwila oddechu w tych trudnych dniach.


Tradycyjne zasilenie w kafeterii My Benefit w tym roku zostało podwojone. Również z tego powodu, że punkty można przeznaczyć na wsparcie uchodźców i uchodźczyń, którzy znajdują się pod opieką banku w ośrodkach udostępnionych przez bank.

Tak właśnie w Banku BNP Paribas podchodzimy do tematu doceniania, wierząc, że kultura doceniająca stanowi ważny element przyciągający pracowników i napędzający ich do działań.

autorka: Julia Węglicka | Bank BNP Paribas

 

Tekst ukazał się w Raporcie „Siła Doceniania 2022”, który można pobrać tutaj.

Bank BNP Paribas jest Partnerem Projektu Siła Doceniania 2022.