Employer Branding Employer branding bez tajemnic Employer Branding w Polsce Employer Value Proposition
(Nie taka znowu krótka) historia powstania książki „Employer branding bez tajemnic”…

(Nie taka znowu krótka) historia powstania książki „Employer branding bez tajemnic”…

Wydanie pierwszej, drukowanej książki, a wcześniej jej napisanie, to dla każdego autora wielka radość! Warto wziąć pod uwagę, że droga od pomysłu, do wzięcia do ręki pierwszego egzemplarza, niejednokrotnie trwa latami. Jak to było w moim przypadku? Trzeba szczerze powiedzieć, że także w moim przypadku napisanie książki trochę to trwało 🙂. Oto historia powstania wydawnictwa, książki „Employer branding bez tajemnic” i planera…a to dopiero początek!

Trochę historii

Jest rok 2012. Powstaje marka HRM Institute. I choć zajmuję się marketingiem, marketingiem rekrutacyjnym i EB od 2001 roku (wtedy to powstają pierwsze magazyny „Kariera”, ciekawe kto to pamięta :)), to szyldy, pod którymi działałam były inne. W tym także szyld Universum Polska. Wtedy to też pojawia się pierwszy pomysł na napisanie książki o employer brandingu. Ale na to przyszło mi i wam jeszcze poczekać.

Rynek EB w Polsce

Przez ten czas rynek EB rozwija się dynamicznie. Termin „employer branidng” trafia do wielu firm, pojawia się wiele agencji, które profesjonalnie opiekują się markami. Zaczynają powstawać pierwsze strategie employer branidngowe. Z badania „Employer branding w Polsce”, które także zainicjowałam w 2012 roku, bo już wtedy kiełkowała we mnie myśl o napisaniu książki i chciałam zbadać temat, żeby mieć wiarygodne dane, wynikało, że wiele firm chce zacząć dbać o markę swojego pracodawcy w sposób strategiczny. A to cieszyło i cieszy do dziś!

Proces pisania…

Struktura książki „Employer branding bez tajemnic”, z którą można się zapoznać na stronie www.employerbrandingbeztajemnic.pl, powstała w 2018 i wtedy zaczęłam pisać pierwsze rozdziały. Łatwo nie było, a zbyt duże przerwy wynikające z wielu realizowanych równolegle projektów, nie pomagały w postępie prac. Dobrze, że miałam strukturę, zawsze mogłam się do niej odwołać. Bez tego by się nie udało. Teraz już wiem, jak napisać następną (:)) książkę. Będę dzielić się z autorami naszego nowopowstałego butikowego Wydawnictwa wokół marki swoimi doświadczeniami i pomysłami. O Wydawnictwie opowiem przy innej okazji, bo jest o czym :).

Przeciwności losu

Książka była już gotowa w wakacje 2020 roku, ale proces redakcji i druku z powodu pandemii wydłużył się. W końcu nastał 20 grudnia 2020 roku. Przyjechała pierwsza partia książki i… okazało się, że drukarnia pomyliła papier w środku i książka nie nadaje się do puszczenia jej w świat… Więc niby była radość, ale jednak niepełna, ponieważ nie mogę jej wysłać do czytelników, którzy już kupili książkę w przedsprzedaży. Przyznaję, że biliśmy się z myślami, co robić, ale po firmowej burzy mózgów uznaliśmy, że pierwsza książka naszego wydawnictwa, która będzie jego wizytówką, nie może zostać wypuszczona w takiej formie. Podjęłam decyzję o przedrukowaniu całego nakładu (bolało!), choć wiadomo było, że ze względu na sezon świąteczny premiera książki opóźni się o kilka tygodni. Ponieważ druk zlecony był w Lublinie, to przed świętami Bożego Narodzenia, zamiast lepić uszka, pojechałam do drukarni wyjaśniać, negocjować i ustalać nowy termin przedrukowania książki.

Szczęśliwe zakończenia

Nowa książka miała dotrzeć do Krakowa 20 stycznia 2021 roku (czyli miesiąc po planowanej premierze). I znowu na przeszkodzie stanęło kilka kwestii: awaria maszyny do wklejania okładek, logistyczne pomyłki i atak zimy na ścianie wschodniej Polski. Ale (wreszcie!) dotarła wczoraj rano. Wygląda tak jak chciałam, papier jest taki jaki miał być, więc jestem szczęśliwa! Podobno, każdy szanujący się bohater, doświadcza przeciwności losu i trudności, więc przygody mojej książki traktuję w tych kategoriach :). Dziękuję wszystkim czytelnikom za cierpliwość i zaufanie! Wiem, że już pierwsze książki dotarły do odbiorców, co mnie ogromnie cieszy.

Dlaczego napisałam książkę?

I jeszcze dwie kwestie. Dlaczego napisałam tę książkę? Od 2012 roku powstały w Polsce inne książki o employer brandingu, ale opowiadały o employer brandingu w inny sposób i w innych kontekstach. Myślę, że takiej książki jak moja nie ma na polskim rynku a jest bardzo potrzebna. Zapraszam swoich czytelników do podróży, w której przez siedem rozdziałów będą poznawać przepis na zarządzanie marką pracodawcy, które rozkładam na czynniki pierwsze. Pokazuję też, jakie są elementy składowe strategii i co trzeba wziąć pod uwagę przy jej tworzeniu. Książka, którą napisałam jest bardzo praktyczny przewodnikiem po budowaniu strategii marki pracodawcy i myślę, że po przeczytaniu „Employer branding bez tajemnic” każdy będzie wiedział, jak stworzyć strategię samodzielnie albo ze wsparciem agencji.

Planer wokół marki

Budowanie strategii, a także inne działania trzeba porządnie zaplanować i spisać wszystkie pomysły. Wiele osób lubi planować swoje działania nie tylko w wersji elektronicznej, ale także na papierze. Ja należę właśnie do takich osób i od lat wszystkie dobre pomysły zapisuję w papierowych notesach, które uwielbiam kupować. Ci, którzy mnie dobrze znają, wiedzą że jestem nieco zakręcona na punkcie dobrego papieru. Dlatego powstał jeszcze jeden produkt fizyczny naszego wydawnictwa, który będzie pomocny w działaniach związanych z marką pracodawcy (i nie tylko) –„Planer wokół marki”. Planer zaprojektowałam tak, żeby spełniał moje wyśrubowane wymagania. Jest wydrukowany na świetnej jakości papierze, ma rozkładówki roczne, miesięczne i tygodniowe oraz mnóstwo stron na zapiski (w kratkę, kropki, krzyżyki…). Książka i planer stanowią świetny pakiet dla stratega EB :).

Premiera książki 4 lutego 2021

O szczegółach zawartych w książce „Employer branding bez tajemnic” będę opowiadać podczas pięciu spotkań autorskich, które będą warsztatami merytorycznymi na pięć różnych tematów. Podczas każdego warsztatu będziemy mieć także okazję do spotkania się z partnerem strategicznym książki Indeed i patronem medialnym BRIEF.

Spotkania będą odbywały się online i pierwsze będzie już 4 lutego. Kolejne: 11 lutego, 18 lutego, 25 lutego i 4 marca. Jutro wszystkie szczegóły na social mediach i w naszym newsleterze :).

Książka to tylko początek

Książka to poradnik, który przeprowadzi każdego czytelnika przez wszystkie najważniejsze etapy procesu tworzenia strategii marki pracodawcy. Oprócz poradnika będę się dzielić dobrymi praktykami i inspiracjami, które każdy czytelnik znajdzie na stronie www.employerbrandingbeztajemnic.pl. A ja za chwilę będę miała kolejne zaproszenie! Wejdź na stronę, obejrzyj książkę i planer i zapraszam na zakupy :)!

Życzę owocnej i inspirującej lektury! Czekam (z zapartym tchem) na wasze opinie komentarze, uwagi i recenzje na temat książki!

Pozdrowienia! Ania Macnar

# WydawnictwoWokółMarki #MarkaMaZnaczenie #BrandMatters  #EmployerBranding #EmployerBrandingBezTajemnic