Dobrostan Docenianie EB Book Employer Branding
Docenianie i dobrostan pracowników w czasie pandemii – wymysł czy realna potrzeba?

Docenianie i dobrostan pracowników w czasie pandemii – wymysł czy realna potrzeba?

Dobrostan i docenianie pracowników – czy powinniśmy o tym myśleć w czasie pandemii? Oczywiście, że tak! Niezależnie od czasów, w jakich przyszło nam pracować, chcemy wiedzieć, że nasza praca jest doceniania, a pracodawca zauważa potrzeby pracowników. To szczególnie w sytuacji, w której większość pracowników od wielu miesięcy daje z siebie bardzo dużo, by ich firmy mogły funkcjonować. 

Niezależnie od tego, czy pracujemy zdalnie, czy też charakter naszej pracy się nie zmienił, jesteśmy już zmęczeni wielomiesięcznym funkcjonowaniem w rzeczywistości, w której trudno o przewidywalność. Boimy się o przyszłość zawodową, nasze zdrowie jest realnie zagrożone, a to przekłada się na gorsze samopoczucie i ma wpływ na codzienne życie i pracę. Dlatego ważne jest dbanie o dobrostan pracowników, zarówno fizyczny, jak i psychiczny.

Niektórzy pracodawcy od razu obcięli budżety na benefity, a część benefitów nie mogła być wykorzystywana z racji obowiązujących ograniczeń. Jak korzystać z kart sportowych, kiedy wszystkie obiekty sportowe są zamknięte? Po co owocowe dni, kiedy nie przychodzimy do biura? Jak doceniać współpracowników, kiedy nie widujemy się osobiście? To wszystko wymagało zmiany podejścia do tematu well-being i doceniania w firmach.

Pracodawcy świadomi znaczenia well-being?

Teoretycznie pracodawcy wiedzą, że dobre samopoczucie pracowników jest ważne lub bardzo ważne dla osiągnięcia przez firmy sukcesu – jak wynika z raportu Deloitte Trendy HR 2020, deklaruje tak aż 71% liderów organizacji w Polsce biorących udział w badaniu. Jednocześnie tylko 10% z nich wyraża pełną gotowość do wdrożenia takiego podejścia.

71% liderów organizacji w Polsce uważa, że dobre samopoczucie pracowników jest ważne lub bardzo ważne dla osiągnięcia przez firmy sukcesu

Poznanie potrzeb pracowników

Od wybuchu pandemii COVID-19 zmieniło się wszystko: inaczej pracujemy, inaczej wypoczywamy, inaczej podtrzymujemy relacje. Dlatego bardzo ważne jest zapytanie pracowników o ich potrzeby. Warto przeprowadzić choćby krótką ankietę na ten temat.

Niemal połowa pracowników (47,9%) uważa, że podejście pracodawcy do kwestii związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem nie zmieniło się w czasie pandemii, a działania pracodawców w tym temacie oceniają na 3,3 (w skali od 1 do 5)[i]. Widać, że pracodawcy mają jeszcze sporo do zrobienia w tym temacie. Warto to zrobić właśnie teraz, kiedy wiele spraw trzeba dostosować do nowej normalności.

Wsparcie psychologiczne

Pracodawcy bardzo szybko zauważyli, że sytuacja związana z pandemią ma zły wpływ na psychikę pracowników. Dlatego jednym z pierwszych działań podjętych przez pracodawców w zakresie dbanie o dobrostan pracowników było zorganizowanie im kontaktu z psychologami – online lub telefonicznie. Pracodawcy oferowali również szkolenia z organizacji pracy zdalnej, zajęcia dla dzieci online czy spotkania przy kawie dla pracowników, którzy odczuwali potrzebę kontaktu z innymi[ii]. Z raportu firmy Activy wynika, że aż 72,6% badanych uważa, że ich pracodawca powinien oferować benefity związane z kondycją psychiczną (badani wskazali, że przed pandemią takie benefity oferowało tylko 3% pracodawców)[iii].

72,6% badanych uważa, że ich pracodawca powinien oferować benefity związane z kondycją psychiczną [i]

Ruch i zdrowie fizyczne

Dbanie o zdrowie fizyczne pracowników jest nieodłącznym elementem programów well-beingowych. Zakaz funkcjonowania obiektów sportowych uniemożliwił wykorzystywanie benefitów w formie kart typu Multisport czy zorganizowanych zajęć. Nie zmieniły się jednak potrzeby pracowników w tym zakresie. Na aktywność fizyczną jako najważniejszą potrzebę dla dobrostanu pracowników wskazało aż 67,5% badanych. Na drugim miejscu znalazło się zdrowe odżywianie: 51,5% wskazań[iv].

Konieczne stało się znalezienie alternatyw dla zamkniętych obiektów sportowych, zachęcających do uprawiania sportu przez pracowników. Pracodawcy i dostawcy usług zaczęli organizować zajęcia sportowe online, takie jak zajęcia fitness, joga, stretching czy ćwiczenia na zdrowy kręgosłup. Zmęczeni siedzeniem w domu, częściej zaczęliśmy uprawiać sporty na świeżym powietrzu, takie jak bieganie, spacerowanie czy jazda na rowerze. Popularne stały się też szkolenia i webinary o tematyce zdrowotnej.

Benefity, których chcą kandydaci

Skoro zmieniły się nasze potrzeby i sposób pracy, to zmiany często wymaga kwestia benefitów. Zapytaliśmy o to, jakie benefity są najbardziej atrakcyjne dla profesjonalistów[v]. Na pierwszym miejscu wskazali oni możliwość pracy zdalnej. Nic dziwnego,  bo według danych GUS na koniec września 2020 w trybie zdalnym pracowało 5,8% osób. Kolejne miejsca zajęły: dopłaty do nauki i szkoleń oraz benefity w formie kafeterii. Również z raportu Activy wynika, że najbardziej pożądanymi benefitami są: elastyczne podejście do miejsca i czasu pracy (73,7% wskazań), pakiet medyczny (73,2%), dofinansowanie do szkoleń, języków, kursów (67,6%) oraz kafeteria benefitów – wymiana punktów na określone nagrody (48,2%).

80% pracowników przyznaje, że oferta firmy w zakresie strategii dbałości o dobre samopoczucie będzie czynnikiem decydującym w zatrudnieniu i zatrzymaniu ich przez okres następnych 10 lat. (Wg raportu Wellness. Poznaj biurową przyszłość CBRE)

Tym, na co pracodawcy powinni zwrócić uwagę, są odpowiedzi na pytanie, jakie benefity byłyby przydatne ze względu na pandemię. Respondenci najczęściej wskazują na dopłaty do zwiększonego zużycia mediów w czasie pracy zdalnej, sfinansowanie lub wypożyczenie sprzętów do urządzenia wygodnego miejsca do pracy i udostępnienia szybkiego internetu[vi]. W sytuacji gdy wiele firm zapowiada, że nie wróci szybko do biur, zapewnienie tego wydaje się konieczne.

Docenianie ważne w każdych czasach

Analizując wyniki różnych badań[vii], łatwo zauważyć, że w ostatnich latach znacząco wzrosła potrzeba bycia docenianym w pracy. Zarówno młodzi stażem, jak i bardziej doświadczeni pracownicy deklarują, że od pracy oczekują czegoś więcej niż tylko zarabiania pieniędzy. Chcą wiedzieć, że ich praca ma sens, chcą mieć wpływ na to, co się dzieje w organizacji, a przede wszystkim chcą być doceniani za swoją pracę. Mogłoby się wydawać, że w czasie pandemii, kiedy pracownicy martwią się o swoją pracę, dookoła mówi się o rynku pracodawcy, a bezrobocie rośnie, temat doceniania schodzi na dalszy plan. Można było odnieść takie wrażenie na początku pandemii, kiedy pracodawcy byli zajęci innymi sprawami.

Kiedy jednak sytuacja nieco się ustabilizowała, pracodawcy zaczęli mówić o tym, że doceniają pracę pracowników, dzięki którym firmy mogą funkcjonować w nowej rzeczywistości. W przestrzeni publicznej pojawiły się kampanie, w których firmy dziękowały pracownikom za zaangażowanie i pracę (np. Lidl czy Biedronka). Częściej niż przed pandemią można było zobaczyć w mediach społecznościowych wpisy prezesów czy menedżerów dumnych ze swoich pracowników. Pracownicy, czasem po raz pierwszy w karierze, mogli również usłyszeć pochwały na spotkaniach z kadrą zarządzającą.

Warto być przyzwoitym

Oczywiście jest wielu pracodawców, którzy wykorzystują niepewną sytuację na rynku pracy. Uważają, że pracownikowi można obniżyć wynagrodzenie i zabrać przywileje pod przykrywką pandemii, nawet jeśli ich biznes nie ucierpiał. Takie myślenie jest bardzo krótkowzroczne, bo kandydaci będą sprawdzać, jak zachowywał się pracodawca wobec pracowników w ciężkich czasach. Dobry pracodawca, który dba o swoją markę, wie, że szacunek dla pracownika i docenianie zawsze są w cenie, niezależnie od czasów, w jakich firma funkcjonuje.

Julia Bojanowska

Tekst pochodzi z publikacji EB Book 2021. Całą publikację można bezpłatnie pobrać tutaj.

Zapraszamy do udziału w badaniu Siła Doceniania. Bezpłatny raport z badania będzie dostępny w kwietniu 2021. 

 

[i] Raport Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki, Activy, 2020.

[ii] Więcej o dobrych praktykach pracodawców po wybuchu pandemii Covid-19 znajdziesz w e-booku Krajobraz i trendy EB po koronawirusie, www.hrminstitute.pl/raporty-i-publikacje.

[iii] Raport Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki, Activy, 2020.

[iv] Tamże.

[v] Badanie Wymarzony pracodawca dla profesjonalisty jeszcze trwa, dlatego dane przedstawione w artykule są oparte na wynikach cząstkowych.

[vi] Tamże.

[vii] Jak chociażby Indeks doceniania. (Raport można pobrać ze strony: www.hrminstitute.pl/raporty-i-publikacje).