FIXIT S.A. to firma, która wierzy, że rzeczy warto naprawiać, bo dzięki temu można uratować świat. Dbamy o przedłużenie cyklu życia produktów elektronicznych i staramy się, żeby nasze działania przyczyniały się do zmniejszenia negatywnych skutków nadmiernej produkcji dla środowiska.
W naszej firmie pracują ludzie, między którymi rodzą się przyjaźnie i więzi równie silne jak rodzinne. Nie bez powodu drużyna FIXIT S.A. zdecydowała, że hasłem naszego Employee Value Proposition będzie „Dobrze nam razem”, a pracownicy zapytani o to, jak się czują w firmie, najczęściej odpowiadają: swobodnie. Według nas dzieje się tak głównie za sprawą zaufania, którym obdarzamy się wzajemnie już od pierwszego dnia pracy.
Only good vibes in FIXIT!
Każdy z nas kreuje klimat w firmie. W gestii każdego z nas jest, żebyśmy czuli się tutaj dobrze. Jest to tym bardziej istotne, że działamy w środowisku międzynarodowym. Być może dlatego ponad 30% z nas pracuje w FIXIT dłużej niż 5 lat (w przedziale 5–9 lat), kolejne ponad 20% – dłużej niż 10 lat. Krystian Knapek, kierownik Oddziału Krosno, podkreśla, że zaufanie i dostosowanie do pracownika jest tym, co odróżnia FIXIT od innych organizacji, w których pracował.
Już w pierwszym dniu mojej pracy dostałem dostęp do »wszystkiego«, co w poprzednich miejscach pracy można było uzyskać po kilku latach. Było to dla mnie motorem napędowym i już pierwszego dnia poczułem się jak u siebie – mówi Krystian Knapek.
Krystian podkreśla również, że tym, co wyróżnia FIXIT S.A., jest dopasowanie współpracowników do zespołu już na etapie rekrutacji. Nie chodzi o to, byśmy wszyscy mieli podobne charaktery, ale skoro dbamy o ponadprzeciętny „vibe” w organizacji, to ważne jest, żeby ludzie w zespołach dobrze się ze sobą dogadywali. Cenimy sobie uczciwość i otwartość. Wspólnie rozwiązujemy problemy, omawiamy zaistniałe błędy i nie przypisujemy ich do człowieka, ale do sytuacji. Skupiamy się na tym, żeby odkręcić pomyłkę i zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości. Wyznajemy zasadę „nie ma głupich pytań ani złych pomysłów” – niektóre się sprawdzą, a inne nie, ale im więcej mamy pomysłów, tym większe szanse na innowacje.
Tak samo jest z pomysłami dotyczącymi Fixitowej społeczności. Punktem wyjścia zawsze jest konsultacja z pracownikami w formie ankiet i wywiadów oraz – najbardziej lubiane przez nas – inicjatywy oddolne. Zamiast zakorzeniać nawyki, adaptujemy się do ciągłej zmiany, również poprzez wprowadzanie elastycznych procedur wspierających nas w codziennej pracy. Jesteśmy dzięki temu bardziej zwinni, potrafimy otwarcie rozmawiać o tym, co nas boli, i możemy zmieniać świat. Liczy się człowiek, idee i planeta Ziemia.
Razem pokonujemy kryzysy
W relacjach pomiędzy pracownikami transparentność jest czymś pożądanym. Uczymy się tego od naszego CEO, Mariusza Ryło. Jego cechą szczególną jest bycie z nami w trudnym czasie w każdej minucie. Mariusz w trakcie trwania pandemii wyszedł do nas z jasnymi komunikatami, również tymi uspokajającymi. Udało się nam wprowadzić rozwiązania, które pozwoliły na organizację pracy w taki sposób, żeby zapewnić dalsze prawidłowe funkcjonowanie firmy. Jesteśmy również dumni z tego, że nasz lider zajmuje jednoznaczne stanowisko wobec wojny w Ukrainie.
Jesteśmy od początku tej krwawej wojny z naszymi przyjaciółmi z Ukrainy. Uznaliśmy, że w takiej sytuacji nie ma innej opcji jak realne wsparcie z naszej strony – mówi Mariusz Ryło.
Jak ci się podobamy bez filtra?
Nie każdy kandydat jest dla każdego pracodawcy. Zrozumieliśmy, że nie musimy się starać zadowolić wszystkich. Pokazując Fixit naturalnie, a nie jak przygotowany do sesji zdjęciowej, jesteśmy w stanie pozyskać osoby, którym podobamy się tacy, jacy jesteśmy. Od kandydatów otrzymujemy feedback, że nasze rozmowy rekrutacyjne wyglądają inaczej. Nie wprowadzamy nerwowej atmosfery, bo chcemy poznać człowieka, a nie zachowanie kandydata w stresie.
Jesteśmy pracodawcą aktywnym w społeczności lokalnej. Dlatego współpracujemy z miejscową szkołą kształcącą elektroników i uczelnią wyższą, gdzie organizujemy warsztaty praktyczne, webinaria i prelekcje. Jednocześnie bardzo cenimy sobie nasze coroczne spotkania z młodzieżą podczas Targów Pracy w Krośnie.
FIXIT. Customer Experience Company
Customer Experience to nic innego jak doświadczenia klienta, które jeśli są pozytywne, świadczą o profesjonalizmie w obsłudze klienta. Żeby jednak tworzyć pozytywne doświadczenia klientów, musimy mieć na naszym pokładzie odpowiednich ludzi. Employee Experience ma nierozerwalny związek z Customer Experience. Dla nas oczywiste jest, że najpierw trzeba zadbać o pracownika, by mógł on zadbać o klienta. Pomaga nam w tym nasza kultura organizacyjna, która oparta jest na budowaniu kompetencji, innowacyjności i klimatu zaufania.
Circular Economy – czyli dlaczego warto tworzyć zielone miejsca pracy?
Śmiało możemy stwierdzić, że coraz bliżej nam do firmy, która może się szczycić mianem pracodawcy zatrudniającego zielone kołnierzyki. Tak określa się pracowników, których miejsca pracy powstały w wyniku włączenia zasady zrównoważonego rozwoju w procesy modernizacyjne. Dbamy o przedłużenie cyklu życia produktów elektronicznych, coraz mocniej jesteśmy związani z branżą czystej energii (w rozumieniu: fotowoltaicznej). Staramy się, aby nasze działania przynosiły coraz mniejsze skutki w środowisku naturalnym, dlatego dajemy naszym klientom – producentom możliwość odzyskiwania sprawnych części z urządzeń lub poddawania ich dalszej refabrykacji.
FIXIT Giełda
Poza zieloną działalnością operacyjną organizujemy różne akcje proekologiczne. Najbardziej długofalową i widoczną jest nasza FIXIT Giełda, której pomysłodawcą jest nasz Prezes. Fixit Giełda jest to miejsce, gdzie pracownicy mogą wypożyczyć materiały budowlane (m.in. silikon, gładź szpachlowa). Mogę też wymieniać się rzeczami z drugiej ręki (ubrania, zabawki, elektronika) czy wypożyczać książki.
Od zawsze staram się żyć w zgodzie z naturą. Dbam o poprawną segregację śmieci, a na swojej działce samodzielnie wykonałem kompostownik z biodegradowalnych materiałów. Przy zakupie nowych rzeczy zwracam uwagę na to, czy są mi na pewno potrzebne i czy nie są zbyt dużym balastem dla naszej spracowanej Ziemi. Każdy z nas ma w domu masę rzeczy, których sam już nie potrzebuje, ale które mogą przydać się innym. Dzieci szybko rosną, a najlepiej widać to po stosach ubrań, z których wyrastają. Materiały budowlane do małych remontów nie są zużywane w całości. Dlaczego nie mielibyśmy wspólnie korzystać z dostępnych rzeczy i tym samym w mniejszym stopniu zaśmiecać naszą piękną planetę? W FIXIT wszyscy jesteśmy jedną wielką rodziną, dlatego uznałem, że nikt nie poczuje się urażony i z chęcią przyjmie, co mu dadzą, więc nasi współpracownicy będą korzystać z wprowadzonego rozwiązania, jakim jest FIXIT Giełda – tłumaczy ideę Mariusz Ryło, CEO FIXIT SA.
Kontakt:
https://www.linkedin.com/company/fixit-s-a/
Artykuł został opublikowany w publikacji EB Book 2023. Cały przewodnik w formie elektronicznej pobierzesz tutaj