Basen w środy, studia z resocjalizacji, działka pod Wrocławiem, zainteresowanie psychologią. Czy to wszystko może być punktem wyjścia dla opowieści o pracy w IKEA? Tak! Firma po raz kolejny udowodniła, że nieszablonowe podejście się sprawdza – tym razem w kontekście filmu employerbrandingowego.
“IKEA. Akcja!”
W rzeczywistości, w której coraz częściej słyszy się o popularności i przewadze krótkich formatów video, tiktoków, reelsów czy shortsów, szwedzki pracodawca decyduje się na… pełnometrażowy reportaż o pracy. A potem idzie o krok dalej i postanawia zaangażować w swoje działania jak najwięcej pracowników_czek. Efekt? Niestandardowy film EB stał się częścią projektu „IKEA. Akcja!”. Zmienił przygotowanie filmu EB w pełną zabawy inicjatywę otwartą na cały zespół IKEA: webinar edukacyjny, konkurs pracowniczy, spotkanie grupy reżyserskiej złożonej z pracowników_czek, nagrywanie reportażu. Dodatkowo, oficjalna premiera w kinie i lokalne seanse w jednostkach IKEA.
Naturalność i autentyczność
Za prawdziwym sukcesem filmu „Znaczy więcej”, który powstał przy współpracy IKEA Retail Polska, agencji LUCKYYOU oraz RED Film Production, stoi jednak nie tylko jego zaskakująca forma i towarzyszące jej działania, ale przede wszystkim – naturalność i autentyczność. Jak udało się je wydobyć? Co sprawiło, że bohaterowie_rki chcieli_ły otworzyć się przed kamerami i opowiedzieć swoje historie?
Priorytetem przy pracy było zadbanie o ich pełny komfort na planie filmowym. Szymon Wasylów, reżyser reportażu, jeszcze przed rozpoczęciem nagrań spędził z nimi wiele godzin na indywidualnej rozmowie. A wszystko po to, by lepiej ich poznać i by dać im poznać siebie. Od początku zależało nam, aby podczas nagrań bohaterowie i bohaterki mogli_ły poczuć się naprawdę swobodnie. A przede wszystkim, dobrze się bawić i zapamiętać udział w projekcie jako jedyną w swoim rodzaju przygodę.
Szczerość
Drugą, jeszcze bardziej istotną kwestią, która pozwoliła na prawdziwą szczerość reportażu, był brak moderacji i planowania wypowiedzi bohaterów i bohaterek. IKEA w pełni oddała głos swoim pracownikom i pracowniczkom. Mogli mówić o tym, co jest dla nich ważne i co naprawdę czują.
Najważniejszy jest jednak fakt, że obsadzone w rolach pierwszoplanowych osoby same decydowały, do jakiego stopnia chcą zaprosić widzów do swojego świata i ile chcą o nim opowiedzieć. Poszczególne historie przedstawione w reportażu skupiają się na różnych aspektach życia bohaterów i bohaterek. Dzięki temu są jeszcze bardziej prawdziwe i udowadniają, że praca w IKEA… naprawdę znaczy więcej.
W jaki sposób?
Po pierwsze – bohaterowie_rki pokazują autentyczną wersję siebie i swojego charakteru. Taką, której nie ograniczają zawodowe konwenanse i fakt, że jest to film o pracy.
Jestem bardzo głośna, lubię się śmiać, lubię zagadywać do różnych osób i firma mi to umożliwia. Każdy mnie toleruje, mam nadzieję. Dominika, Dział Przepływu Towaru (IKEA Lublin)
Po drugie – historie opowiadane są nie tylko przez pryzmat wykonywanych na stanowisku zadań. Widzowie mają szansę poznać osobowość bohaterów_rek, to, jacy są, czy wartości, którymi kierują się na co dzień. A w efekcie zobaczyć, w jaki sposób przekłada się to na ich codzienną pracę.
Zawsze mnie ciekawiło życie. Nie w sensie konsumpcyjnym, ale w sensie takim poznawczym, dostrzegania znowu kolejnych zależności i faktu, że ja jestem zanurzony w tym wszystkim, co jest wokół. Józef, Zdalne Miejsce Spotkań z Klientami DOMOLINIA (Warszawa)
Po trzecie – film pokazuje szczere relacje pracownicze. To, że osoby z zespołu IKEA czują się ze sobą swobodnie, mają do siebie zaufanie i, co najważniejsze, naprawdę się lubią i lubią ze sobą pracować.
Trzymamy się razem. U nas możesz pójść i pogadać z każdym. Jak przychodziłem, to pierwsza świadomość taka była, że to jest jedna duża rodzina. Tsezar, Dział Odzyskiwania Towaru (IKEA Wrocław)
Emocje i uczucia
Ostatnią, być może najważniejszą rzeczą, jest pokazanie w reportażu emocji i uczuć (również tych trudnych) oraz mówienie o nich. To właśnie one pozwalają lepiej poznać i zrozumieć bohaterów_ki reportażu, a przede wszystkim – poczuć z nimi niewidzialną więź.
Podjęłam trudną decyzję. Dla mnie to była bardzo trudna decyzja, że chcę zrezygnować z zarządzania zespołem i chcę być jedną z tych osób, które mają bardzo bliski kontakt z klientem. Bernadeta, Dział Sprzedaży (IKEA Gdańsk)
Osobiste historie
Dlaczego wszystkie te elementy były tak istotne w reportażu pozostającym wciąż filmem employerbrandingowym? Bo to one, w swojej szczerości i bezpośredniości, pozwoliły pokazać IKEA jako pracodawcę otwartego, akceptującego różnorodność, wspierającego, a przede wszystkim – będącego blisko ludzi i dla ludzi. Wprowadzenie na pierwszy plan pracowników_czek i ich bardzo różnych, osobistych historii było kluczem do tego, by widzowie zobaczyli IKEA jako dobre miejsce pracy. Takie, w którym każdy_a może być sobą. Może rozwijać się w zgodzie ze swoimi wartościami i mieć czas na to, co lubi – na przykład basen w środy.
Autorka:
Natalia Majchrzak
Senior Copywriterka w LUCKYYOU
Projekt zdobył nagrodę główną w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2023w kategorii film wizerunkowy. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.
O Reportażu przeczytasz również w publikacji EB Book 2023, którą możesz pobrać ze strony hrminstitute.pl/eb-book-2023.