Mówi się czasem, że ludzie przychodzą do firm, a odchodzą od szefów. W Ringier Axel Springer Tech przetestowaliśmy czy da się wywołać odwrotny efekt. Czy jeśli pokażemy, że nasi Engineering Managerowie to fajni ludzie, to przekonamy kandydatów do dołączenia? Szczęśliwie, nasza grupa docelowa zna karty Magic the Gathering 😉.
Skąd ten pomysł, czyli jak dotknąć kultury?
Kulturę organizacji łatwo poczuć i zobaczyć w działaniu, ale trudno o niej mówić, bez użycia komunałów. Dynamiczny zespół, empatyczni koledzy, luźna atmosfera… bla bla. Sami wiecie.
Szukając wyjścia i sposobu na pokazanie części naszej kultury organizacyjnej, oraz nieformalnej atmosfery postanowiliśmy dosłownie pokazać nasze “asy w rękawie” czyli managerów. Wiemy z badań zaangażowania i opinii pracowników, że praca bezpośrednich przełożonych jest w naszej firmie oceniana wysoko. Innymi słowy, wiemy że managerowie są przewagą konkurencyjną RAS TECH… ale co zrobić jeśli kandydaci poznają ich dopiero w kolejnych fazach procesu rekrutacyjnego?
Budując na mocnych stronach
Oszczędzę wam obrazowych metafor o tym jak trudnym procesem jest rekrutacja doświadczonych programistów. Konkret jest taki: najowocniejszym źródłem pracowników, inżynierów z doświadczeniem jest dla RAS TECH direct search, czyli bezpośrednie wyszukiwanie i kontaktowanie się ze specjalistami z ofertą zmiany pracy. Mimo, że jesteśmy częścią jednej z największych firm mediowo-technologicznych w tej części świata, skojarzenie marki Ringier Axel Springer Tech z nowoczesnymi technologiami chmurowymi i projektami informatycznymi na wielką skalę, cały czas jest słabsze niż byśmy chcieli. Dlatego w czasie, kiedy pracujemy nad budowaniem znajomości marki, postawiliśmy na poprawę elementów już sprawnie działającego procesu rekrutacji. A dzięki temu, miło, tanio i przyjemnie chcieliśmy uzyskać wzrost kluczowych wskaźników.
Supermoce i podgląd managera
W procesie rekrutacji do nowej firmy, wiedza o tym, do kogo będziemy raportować i czy dogadamy się z przyszłym szefem, są kluczowe. Karty Mocy są sposobem przedstawienia w lekkiej formie jakimi ludźmi są managerowie RAS TECH. Stanowią też namacalny dowód na to, że nasi ludzie są najmocniejszą kartą.
Karty Mocy to zestaw grafik inspirowanych motywem kart używanych w grach (jak np. Magic the Gathering). Każda karta prezentuje sylwetkę jednego z managerów/ek RAS TECH. Pokazują ich supermoce, motto, doświadczenie, wskazują na styl pracy i prezentują jedną wartość firmy (uznaną przez danego managera za najważniejszą spośród trzech: odkrywamy, gramy, dbamy). Są jak każda dobra talia kart: każda jest inna, ale wszystkie razem wyglądają jak spójna całość.
U mnie działa!
I okazało się, że działa. To nie tak, że rozwiązaliśmy wszystkie swoje problemy jednym kliknięciem, ale Karty Mocy połączone ze specjalną wiadomością i wykorzystane przez nasze rekruterki w direct searchu podniosły procent odpowiedzi na nowe wiadomości otwierające na portalu LinkedIn do dość spektakularnych 73%. Spotkały się też z pozytywnym odbiorem kandydatów, nawet tych którzy odrzucili oferty. Cytując niektórych: “Karta mocy robi dobrą robotę!”, “Moja moc to odpisywanie rekruterom😊”, “Bardzo ciekawa oferta i karta z managerem” czy “Hej, przyznam, że zaciekawiłaś mnie, chętnie porozmawiam”.
Karty mocy sprawiły też przyjemność samym sportretowanym. Pięcioro managerów, którzy nie dzielą się zwykle postami firmowymi w mediach społecznościowych, zrobiło to, używając Kart Mocy. Posty z profilu firmy z Kartami Mocy cieszyły się też sporym zainteresowaniem w naszych mediach społecznościowych.
Autorka:
Małgorzata Kuś
Technology Communications Manager
Ringier Axel Springer Polska
ringieraxelspringer.pl/praca.html
Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2023 w kategoriach innowacja EB oraz Key visual. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.