Comiesięczne all-hands wypadały 1 kwietnia. Jak zwykle, CEO Software Mansion przedstawił na nich listę osób rozpoczynających pracę w najbliższym czasie. Znajdował się na niej także Robert Makłowicz, ale skoro to prima aprilis, to kto by w to uwierzył? Poniedziałkowy poranek wypełniony był więc okrzykami zdziwienia, kiedy do biura wszedł on – legenda polskiej telewizji, bohater niezliczonych memów, a teraz – nowy pracownik Software Mansion, czekający na swój onboarding.
Z czym się mierzyliśmy
Software Mansion to krakowska agencja programistyczna, działająca na rynku od ponad 10 lat. Pracujemy głównie dla technologicznych firm z USA, specjalizujemy się w tworzeniu technologii open-source i narzędzi deweloperskich. Przez lata zbudowaliśmy wokół siebie aktywną, międzynarodową społeczność programistów, ale jednocześnie zmagaliśmy się z brakiem rozpoznawalności na rynku lokalnym.
Postanowiliśmy więc mocniej postawić na działania budujące naszą markę pracodawcy w Krakowie, a jednym z pomysłów było zaangażowanie influencera, który wzmocniłby nasz przekaz i pozwolił dotrzeć do większej liczby odbiorców.
Żyć jak Makłowicz
Robert Makłowicz jest jedną z niewielu postaci, których odbiór jest tak jednoznacznie pozytywny, także w Software Mansion. Na firmowym komunikatorze oraz w przestrzeni biurowej często pojawiały się memy z jego udziałem, podobnie jak często stawiany jest on przez naszych pracowników za wzór jeśli chodzi o łączenie pracy z pasją. Pomyśleliśmy, że to jest ktoś, kto po prostu pasuje do nas wizerunkowo.
Wiedzieliśmy, że już na starcie mamy przewagę – kultura i atmosfera pracy w Software Mansion jest unikatowa. Dlatego postawiliśmy na spontaniczność i nagranie materiału bez scenariusza. Jedynym założeniem było “zatrudnienie” Roberta i przeprowadzenie jego onboardingu, do czego zostało wyznaczonych kilku członków zespołu. Mieli oni za zadanie przedstawić Robertowi różne aspekty pracy w Software Mansion i oprowadzić po biurze.
Zarówno Robert Makłowicz jak i nasi pracownicy idealnie odnaleźli się właśnie w takim scenariuszu. Z całodziennego materiału powstał czteroodcinkowy serial pod tytułem “Marzenia się spełniają”, który w nieszablonowy sposób pokazuje kulturę firmy, naszych pracowników i opisuje naszą działalność.
Cele i efekty kampanii
Pierwszy cel, czyli budowanie rozpoznawalności firmy osiągnęliśmy m.in. płatnymi działaniami na portalach Facebook, Instagram, YouTube i Wykop, kierowanymi do specjalistów IT. Z kampanią dotarliśmy do ponad 1 600 000 użytkowników. Łączna liczba obejrzeń spotów w social mediach to 560 000. Ruch na stronie www zwiększył się o 143% (miesiąc do miesiąca). Dodatkowo zwiększyliśmy liczbę obserwujących na Linkedin o 200%, a na Instagramie o 30%. Po roku od publikacji spotów nadal otrzymujemy aplikacje o pracę z informacjami o tym, że to właśnie ta kampania przykuła uwagę kandydatów.
Kolejnym celem kampanii było zaangażowanie pracowników w działania employer brandingowe. Pracownicy Software Mansion szybko otrząsnęli się z pierwszego szoku i chętnie rozmawiali z Robertem. Wcześniej wyznaczona grupa onboardingowa rozrosła się o kolejnych członków zespołu, pokazujących nowemu koledze miejsca w biurze, które są dla nich ważne: kącik kawowy, stół do bilarda czy fotel do masażu.
Już tego dnia w social mediach pojawiły się dziesiątki oznaczeń Software Mansion na selfies z Robertem. Pracownicy byli też pierwszymi osobami, które dzieliły się gotowym materiałem ze swoją siecią znajomych. W pierwszych 24h od publikacji, nasze spoty osiągnęły organicznie ponad 2000 odtworzeń. Akcję doceniono wewnętrznie, a Robert Makłowicz nadal pojawia się na naszych frimowych eventach, aby nowi pracownicy także mogli go poznać.
Naturalność kampanii
Celem kampanii była oczywiście też chęć przedstawienia kultury Software Mansion w ciekawy sposób. W spotach pokazaliśmy biuro, benefity pracownicze, wspomnieliśmy o projektach, które prowadzimy i o wydarzeniach, które organizujemy dla lokalnej i międzynarodowej społeczności. Do osiągnięcia tego celu sięgnęliśmy przede wszystkim po spontaniczność i naturalność, nie aranżowaliśmy rozmów czy scen. Nawet tytuł kampanii “Marzenia się spełniają” zaczerpnęliśmy od jednego z naszych programistów. Wykrzyczał te słowa, kiedy po raz pierwszy zobaczył Roberta Makłowicza w biurowej kuchni.
Odbiór kampanii był jednoznacznie pozytywny, osiągnęliśmy też wszystkie zakładane cele. Dlatego zdecydowaliśmy się kontynuować współpracę z Robertem Makłowiczem, jako brand ambasadorem. Kolejne kampanie z jego udziałem można oglądać na naszej stronie www i w naszych social mediach.
Autorka:
Paulina Macuga, PR Manager
Software Mansion S.A.
Projekt zdobył nagrodę główną w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2023 w kategorii kampania online. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.