Dobre praktyki EB Book
Po pierwsze – ludzie. Jak McDonald’s dba o talenty?

Po pierwsze – ludzie. Jak McDonald’s dba o talenty?

Priorytetem na najbliższe lata dla McDonald’s są ludzie i ich rozwój. O szczegółach opowiedzą Katarzyna Szczodry, Learning & Development Lead, oraz Radosław Ekiert, Senior Manager, Head of Customer Experience Department.

Po pierwsze – ludzie. Co to oznacza w McDonald’s?

Katarzyna Szczodry: Pracownicy są sercem naszej działalności. Mamy tego świadomość, dlatego dbamy o ich doświadczenie. Są świetnie wyszkoleni, kompetentni, mają otwarte głowy – dzięki nim nasze restauracje są tak chętnie odwiedzane przez gości. W najlepszych ludziach upatrujemy sukces naszego biznesu.

Ten sukces tworzą talenty. Kim są w McDonald’s?

K.Sz.: To osoby w różnym wieku, różnych narodowości, mające różne doświadczenie i pełniące różne role społeczne. Łączą je wytrwałość, otwartość i zrozumienie naszego biznesu. Potrafią zadbać o drugiego człowieka, o jego indywidualne potrzeby. Takie podejście pomaga w budowaniu zaufania i atmosfery wzajemnego szacunku, w skutecznym tworzeniu i zarządzaniu zespołami oraz we wspólnej pracy nad prowadzeniem doskonałych restauracji.

Radosław Ekiert: Jesteśmy dużym systemem, w Polsce działa ponad 500 restauracji prowadzonych przez ponad 80 franczyzobiorców. Łączą nas wartości i wspólna definicja talentów – wiemy, kim są ci ludzie, a to pozwala nam trafniej identyfikować oraz rozwijać ich talenty.

Jakich cech poszukuje McDonald’s wśród pracowników i kandydatów do pracy?

K.Sz.: Szukamy osób, które rozumieją, że podejście do ludzi się zmienia. Nasi goście i pracownicy oczekują niepowtarzalnych doświadczeń dostarczanych na wielu poziomach. Poszukują należnego im szacunku i empatii, a także możliwości rozwoju i atmosfery, w której mogą czuć się sobą. W ten sposób tworzymy skuteczne zespoły, które świetnie ze sobą współpracują, osiągając przy tym rewelacyjne wyniki biznesowe.

R.E.: Wspomniana otwartość, chęć nauki i rozwoju są najważniejsze. Wszystkiego innego jesteśmy w stanie się nauczyć. Dużą rolę odgrywają relacyjność, determinacja i sympatia do ludzi.

Jaki jest pomysł na rozwijanie talentów wewnątrz restauracji i organizacji licencyjnych?

R.E.: Tworzymy możliwości rozwoju dla każdego. Wiele awansów wynika z dynamicznego rozwoju całego systemu McDonald’s w Polsce i na świecie. Otwieramy około 30 nowych restauracji każdego roku, zapraszamy do współpracy kolejnych franczyzobiorców i rozwijamy obecnych – przejmują prowadzenie istniejących restauracji lub wspólnie z nami otwierają nowe. Każda nowa restauracja to kilkadziesiąt nowych pracowników, a tym samym możliwość rozwoju dla zespołów i wielu naszych liderów.

K.Sz.: To dla nas ważne. Szkolimy wszystkich pracowników, niezależnie od stanowiska. Mamy programy rozwoju przywództwa dla kadry zarządzającej na różnych etapach drogi zawodowej. Rozwijamy kierowników zmiany i działów. Dla kierowników restauracji mamy dwa programy – dla tych, którzy dopiero awansują, i dla tych bardziej zaawansowanych. Rocznie w zakresie rozwoju kompetencji przywódczych szkolimy 5–6 tys. osób. Chcemy, by kierownicy restauracji byli liderami na miarę przyszłości. Oprócz programów szkoleniowych i rozwojowych nasi pracownicy mają możliwość udziału w pracach projektowych. Mają też szansę na rozwój i zdobywanie nowych kompetencji w ramach – określonej w czasie – pracy w Centrum Serwisowym (głównym biurze) McDonald’s Polska lub w innych restauracjach.

A co z transferem talentów?

R.E.: To plan na ten rok: transfer talentów pomiędzy Centrum Serwisowym, restauracjami franczyzowymi i korporacyjnymi oraz dostawcami. Naszym talentom dajemy też możliwości rozwoju na innych rynkach. Dobrym przykładem jest Tomasz Rogacz, dyrektor generalny McDonald’s Polska, który zaczynał pracę w restauracji w Polsce, potem pracował w innych krajach, a po powrocie do Polski objął najwyższe stanowisko. Natomiast poprzedni szef polskiego rynku, Adam Pieńkowski, pracuje teraz w centrali McDonald’s w Chicago i odpowiada za globalną strategię w zakresie menu. Wielu naszych kolegów z różnych działów pełni obecnie role w strukturach regionalnych i globalnych. To specjaliści, eksperci i menedżerowie, którzy swoją karierę zaczynali… w restauracjach.

K.Sz.: Jesteśmy zorientowani nie tylko na nasze zespoły, ale też na doświadczenie gości. Rozwijając talenty – pracowników naszych restauracji – pozyskujemy ekspertów, którzy doskonale rozumieją ten biznes i skupiają się na potrzebach gościa. Rozumieją codzienność restauracji, dzięki czemu razem skutecznie realizujemy strategię biznesową i osiągamy cele. Dajemy możliwość awansów oraz przesunięć między działami, a także wewnątrz całego systemu. Mamy osoby pracujące w restauracji, które dołączają do naszego Centrum Serwisowego w Warszawie, ale są też osoby z biura podejmujące pracę w organizacjach franczyzowych. Nasza historia zna przypadki, kiedy osoby z polskiego rynku zasiliły struktury globalne i zajmują się tworzeniem rozwiązań, które są wdrażane w wielu krajach. Tylko w 2022 r. aż pięć osób z naszego rynku awansowało i rozpoczęło pracę na innym rynku, w strukturach regionalnych lub globalnych!

Jaki macie pomysł na talenty z zewnątrz?

K.Sz.: Przy tak szybkim tempie rozwoju, czyli otwieraniu około 30 restauracji rocznie, skupiamy się na przyciąganiu do McDonald’s kandydatów z dużym potencjałem, reprezentujących cechy i postawy, o których mówiliśmy z Radkiem wcześniej.

R.E.: Obecne okoliczności zewnętrzne są wyzwaniem dla biznesu, również dla sektora gastronomicznego. Ale jesteśmy konsekwentni we wdrażaniu strategii, mamy ambicję, by wygrać ten rok i kolejne lata. Potrzebujemy do tego silnego zespołu, takiej drużyny marzeń. Wiemy, że czeka nas spowolnienie gospodarcze, wiele mniejszych firm nie przetrwa, więc spodziewamy się puli talentów z rynku. Chcemy, by te talenty trafiły do nas, dlatego rozwijamy także kompetencje osób rekrutujących, tak aby potrafiły rozpoznawać talenty już na tym etapie.

Jakie są plany na sukcesję?

R.E.: Z uwagi na szybki rozwój potrzebujemy zapewnienia sukcesji w strategicznych lokalizacjach. Skupiamy się na tworzeniu dużej puli talentów w restauracjach, by móc otwierać kolejne i przekazywać dalej doświadczenie oraz kompetencje. W restauracjach licencyjnych i korporacyjnych pracuje wielu zdolnych ludzi, których chcemy zachęcać do rozwoju, podejmowania kolejnych wyzwań, dzielenia się wiedzą i rozwijania innych osób.

K.Sz.: To nasz strategiczny cel. Dzięki solidnej puli talentów, konkretnym planom rozwojowym i zaangażowaniu naszych liderów w planowanie sukcesji na kluczowych pozycjach w restauracjach pracownicy będą gotowi do przyjęcia bardziej złożonych stanowisk, co pozwoli nam na zachowanie ciągłości biznesu i dalszy rozwój.

Katarzyna Szczodry

Od 17 lat związana z branżą retail i sektorem gastronomicznym. Jest liderką i trenerką. Rozwój ludzi to jej pasja. Wierzy, że poszerzanie kompetencji przywódczych wprost przekłada się na rozwój biznesu. W McDonald’s jako Manager, Learning Leader odpowiada za tworzenie rynkowych rozwiązań, a także wdrażanie i realizację globalnych programów rozwojowych skierowanych do pracowników i całej kadry zarządzającej.

 

Radosław Ekiert

Z firmą związany od 20 lat. Pierwsze kroki w karierze stawiał w restauracji, w kolejnych latach awansował aż do stanowiska Starszego Kierownika Restauracji. Od 2017 r. pracuje w Centrum Serwisowym McDonald’s Polska, obejmując kolejno stanowiska: Business Consultant Field Service, Operations Manager Field Service oraz Customer Experience Manager. Obecnie stoi na czele działu Customer Experience.

praca.mcdonalds.pl


Artykuł został opublikowany w publikacji EB Book 2023. Cały przewodnik w formacie PDF pobierzesz tutaj