Dobre praktyki Konkurs EBEA Transparentność
Transparentność to prawo, nie przywilej. Kampania „Szanuj siebie” No Fluff Jobs

Transparentność to prawo, nie przywilej. Kampania „Szanuj siebie” No Fluff Jobs

Kampania „Szanuj siebie” wydawała się naturalnym krokiem działania. Dlaczego? Bo od początku walczymy o to, aby rekrutacja opierała się na szacunku i partnerstwie. Mowa tu nie tylko o branży IT, ale absolutnie każdej. Bo nikt nie powinien musieć zmagać się z dyskryminacją i upominać o swoje prawa.

Czy transparentność zagościła na polskim rynku pracy?

Kiedy w 2014 roku Tomasz Bujok i Magdalena Gawłowska-Bujok zakładali wspólnie No Fluff Jobs, obiecali sobie, że na portalu wszystkie ogłoszenia o pracy będą miały widełki wynagrodzenia. Od zawsze, na zawsze, niezależnie od tego, jakie straty biznesowe poniosą i ilu potencjalnych klientów nie skorzysta z ich usług. Czy porywali się z motyką na słońce? Niewątpliwie, ponieważ 9 lat temu odsetek ogłoszeń z widełkami na największym portalu pracy w Polsce wynosił mniej niż 1%. Dzisiaj sytuacja prezentuje się nieznacznie lepiej – w I półroczu 2022 roku na tym samym portalu ogłoszenia z podanym wynagrodzeniem stanowiły 12%. To jednak wciąż kropla w morzu.

Kampanię „Szanuj siebie” zaczęliśmy od przeprowadzenia badania wśród grupy 1000 aktywnych zawodowo Polek i Polaków. Okazało się, że dla 93% respondentów i respondentek informacja o proponowanym wynagrodzeniu, podana już w ogłoszeniu, jest ważna lub bardzo ważna. Co więcej, podczas rozmów rekrutacyjnych kandydaci i kandydatki wciąż słyszą niestosowne pytania: najczęściej o stan cywilny (31%), posiadanie dzieci (27%), a kobiety także o plany rodzinne (27%). Nieciekawie przedstawia się również kwestia przekazywania informacji zwrotnej: tylko niecałe 20% osób otrzymuje feedback często lub zawsze.

Postanowiliśmy podważyć status quo i pokazać, że można rekrutować (się) inaczej.

Kampania „Szanuj siebie” – pora odwrócić role

Kampanię zaczęliśmy od części teaserowej, nieco przewrotnej. Specjalnie zdecydowaliśmy się na kontrowersyjne hasło – chcieliśmy przyciągnąć uwagę odbiorców i odbiorczyń, a także wyjść poza świat IT. Pokazaliśmy kandydat(k)om, że nie powinni(-y) zgadzać się na szkodliwe praktyki, a zmiana musi zacząć się od nich.

Hasło „Szanuj siebie” pojawiło się w sieci oraz na ulicach kilku polskich miast – na billboardach, citylightach, busbackach, mlecznym ekograffiti. Zorganizowaliśmy także projekcje laserowe.

szanuj siebie

szanuj siebie

szanuj siebie

Wielki reveal

Po dwóch tygodniach odkryliśmy przekaz kampanii. Obok „Szanuj siebie” na ulicach i w sieci pojawiły się dodatkowe hasła wzmacniające nasz przekaz np.:

  • Szanuj siebie. Wymagaj informacji zwrotnej po rekrutacji.
  • Szanuj siebie. Żądaj równego wynagrodzenia niezależnie od płci.
  • Szanuj siebie. Nie aplikuj na oferty bez podanego wynagrodzenia.

Działaniom outdoorowym towarzyszył guerilla marketing. Przeprowadziliśmy happeningi pod największymi budynkami biurowymi miast, kampanię wspierały także szeroko zakrojone działania digitalowe: współpraca z influencer(k)ami, kampanie e-mail marketingowe, spoty reklamowe, publikacje w mediach społecznościowych.

szanuj siebie

Wiadomość do Komisji Europejskiej

Aby wzmocnić nasz przekaz i pokazać, że sprawa szacunku i jawnych wynagrodzeń jest ważna i zasługuje na miejsce w debacie publicznej, wystosowaliśmy list otwarty do Komisji Europejskiej. Apelowaliśmy o wprowadzenie regulacji dotyczących ujawnienia widełek wynagrodzenia w ogłoszeniach o pracy. Projekt zdobył 13 361 podpisów i trafił do instytucji unijnych.

szanuj siebie

Efekt kuli śnieżnej

Kampania szybko znalazła uznanie w oczach odbiorców i odbiorczyń. Pojawiły się pierwsze virale, tysiące osób zaczęły reagować na nietransparentne ogłoszenia, komentując je hashtagiem #Szanujsiebie. Z akcją zetknęło się ponad 5,9 miliona odbiorców(-czyń). Przede wszystkim jednak temat jawności wynagrodzeń zaistniał w debacie publicznej, do akcji dołączyło kilkanaście firm wspierających transparentność, a liczba klientów NFJ wzrosła o kilkaset podmiotów.

Nadchodzi era transparentności

Na szczęście instytucje unijne też nie próżnowały i 24 kwietnia 2023 roku niezależnie przyjęły nowe przepisy o przejrzystości wynagrodzeń. Zgodnie z postanowieniami dyrektywy w sprawie transparentności wynagrodzeń pracodawcy będą mieć obowiązek informować w ogłoszeniach o pracy lub przed rozmową rekrutacyjną o przedziale wynagrodzenia na danym stanowisku. Ponadto potencjalny pracodawca nie będzie mógł pytać kandydatów(-ki) o wysokość ich wcześniejszych zarobków.

Kurz po kampanii (nie) opadł. Co teraz?

Chcemy, aby o transparentności wciąż było głośno, dlatego kontynuujemy naszą misję. Pokłosiem „Szanuj siebie” jest nasza kolejna akcja „Widełki wszędzie”, w której zachęcamy firmy do przetestowania publikacji informacji o wynagrodzeniach – nie tylko w ogłoszeniach dla IT, ale również w innych kategoriach, które można już znaleźć na portalu No Fluff Jobs. Za pośrednictwem portalu firmy mogą szukać talentów m.in. w kategoriach sprzedaż, marketing, HR, finanse, inżynieria i nie tylko.

szanuj mnie

Jak widać, Polki i Polacy oczekują transparentności – niezależnie od branży. A co mają z tego firmy? Przede wszystkim oszczędzają czas i środki: nie muszą angażować się w wieloetapowe etapy rekrutacji, by zrezygnować na samym końcu z powodu niedopasowanych oczekiwań finansowych. Ponadto na rynek pracy wchodzi coraz więcej przedstawicieli i przedstawicielek pokolenia Z, dla którego wynagrodzenia nie są tematem tabu, a misja i wartości firmy nabierają na znaczeniu. W końcu nikt nie chce kupować kota w worku, prawda?

Autorka:

Anna Żbikowska – Senior Marketing Specialist w No Fluff Jobs


Projekt zdobył nagrodę specjalną w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2023. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.