Wartości kierują tym, co robimy i jak żyjemy. Określają, co jest dla nas istotne, co chcemy osiągnąć, czym chcemy dzielić się z naszym otoczeniem. Nadają sens naszego istnienia. Organizacje wprowadzają swoje wartości, aby pracownicy zgodnie z nimi realizowali swoje zadania. Również, aby kierować się nimi w czasie pracy. Jak to zrobić? Czy jest to w ogóle możliwe w obecnych czasach, gdy część organizacji przeszło na pracę zdalną, a część na hybrydową? Jak sprawiliśmy, że wartości BGK znają niemal wszyscy pracownicy? Odpowiedź na te oraz inne pytania znajdziesz w tym wpisie.
Strategia, misja, wizja, wartości BGK
Pracę nad nową strategią w Banku Gospodarstwa Krajowego rozpoczęliśmy jeszcze w 2020 roku. Wtedy zarząd wraz z departamentem HR zaprosił m.in. pracowników z Banku Talentów (wewnętrzny program talentowy) do wypracowania oraz zdefiniowania wartości podczas warsztatów. Warsztaty miały na celu oddać pracownikom głos w ich sprawie.
Departament HR definiował i wypracowywał wartości BGK. Równocześnie Zespół Komunikacji Wewnętrznej tworzył plan ich komunikacji. Nasz plan podzieliliśmy na 3 etapy: znam, rozumiem, stosuję. Pierwszym punktem w planie było ich ogłoszenie.
Gdy wszystko razem nabrały ostatecznych definicji, zarząd ogłosił je podczas wydarzenia online. Ogłoszono na nim nową strategię, misję, wizję oraz wartości. Zostały nimi: otwartość, zespołowość oraz odpowiedzialność. Po wydarzeniu zrobiliśmy krótkie badanie, w którym pracownicy podawali, jakie mamy wartości. 85% pracowników odpowiedziało poprawnie. To było duże zaskoczenie, mając na uwadze, że po raz pierwszy usłyszeli o nich.
Znam wartości BGK
Od razu po ogłoszeniu wartości uruchomiliśmy witrynę w intranecie. Pracownicy znaleźli tam wartości wraz z definicjami. Dodatkowo ikony wartości wyświetlały się na tapetach komputerów oraz na ekranach digital signage. Zależało nam, aby mieli je pod ręką i nie musieli ich szukać. Dodatkowo informacje dotyczące wartości ukazały się w podsumowaniu wydarzenia oraz w naszym newsletterze “Kurier BGK”. Wszystkie te działania zaplanowaliśmy w pierwszym etapie naszego planu komunikacji: znam.
Pracownicy szybko zapamiętali nowe wartości i mogliśmy przejść do drugiego etapu: rozumiem. Był to dla nas bardzo istotny punkt. Mieliśmy świadomość, że dla każdego z nas czymś innym może być otwartość, zespołowość i odpowiedzialność. Chcieliśmy, aby pracownicy poznali swoje interpretacje tych słów, ale też posłuchali, jak rozumieją je inni.
#ToDziecinnieProste
Aby pracownicy zrozumieli wartości, uruchomiliśmy wewnętrzną telewizję pt. Tydzień Wartości #ToDziecinnieProste. Dziecinnie proste, ponieważ na początku każdy potrzebuje wskazówki w zrozumieniu wartości. My zaczęliśmy bardzo prosto, bo od podstaw. Wróciliśmy do korzeni i spytaliśmy dzieci pracowników, czym dla nich są wartości BGK. Pierwszym krokiem w tworzeniu telewizji był casting na 3 prowadzących wydarzenie. Wśród prowadzących miało być dwóch pracowników oraz jedno dziecko naszego pracownika. Po wybraniu prowadzących stworzyliśmy studio, a pracowników zaprosiliśmy do wspólnego tworzenia naszego kanału – poprosiliśmy, aby wspólnie z koleżankami i kolegami ze swoich obszarów przygotowali prezentacje, czym dla nich są nasze wartości.
W czerwcu uruchomiliśmy nasz kanał, w którym przez 7 dni rozmawialiśmy o wartościach. Każdy dzień rozpoczynaliśmy od wywiadu Martynki (córki naszego pracownika) z członkiem zarządu, a następnie oddawaliśmy czas antenowy obszarom, które prezentowały przygotowane przez siebie prace poświęcone wartościom. Między prezentacjami pokazywaliśmy efekt sondy wśród dzieci, które opowiadały w niej, czym dla nich są otwartość, zespołowość i odpowiedzialność. Ostatniego dnia do naszego studia zaprosiliśmy reprezentantkę naszych seniorów (byłych pracowników BGK). Chcieliśmy w ten sposób pokazać pracownikom, że czym innym są wartości dla dzieci, pracowników, a czym innym dla seniorów. I właśnie dlatego warto posłuchać każdego – młodszego, starszego, koleżankę, kolegę, dyrektora i członka zarządu. Prezentacje przygotowane przez pracowników były różnorodne i wykonane bez kosztowo. Pracownicy zaskoczyli nas swoją kreatywnością, organizując teatrzyk kukiełkowy czy śpiewając napisane przez siebie piosenki poświęcone wartościom.
Weryfikacja
Nasza telewizja zgromadziła przed ekranami 75% pracowników naszego banku. Po Tygodniu Wartości przeprowadziliśmy badanie weryfikujące poziom znajomości i rozumienia wartości. Wyniki badania pokazały, że nasze wartości są dziecinnie proste: 99% ankietowanych zna i rozumie je. Nasza telewizja przyniosła też inne, niespodziewane efekty. Przede wszystkim pracownicy świetnie się ze sobą zintegrowali, kiedy tworzyli prezentację. Zaangażowali w to całe swoje rodziny, dzięki czemu jeszcze lepiej mogliśmy się wszyscy poznać.
Całe wydarzenie podsumowaliśmy w intranecie, gdzie umieściliśmy wszystkie odcinki naszej telewizji oraz w specjalnym newsletterze, w którym ogłosiliśmy konkurs na najciekawszą prezentację wartości.
Znam, rozumiem… STOSUJĘ
Nasz bank jest wyjątkową organizacją. Nasi pracownicy oceniani są nie tylko przez pryzmat realizacji założonych celów (50% oceny rocznej), ale także za swoją postawę (50% oceny rocznej). Postawa to właśnie postępowanie zgodne z naszymi wartościami. Dlatego celem ostatniego etapu naszego planu komunikacji było stosowanie się pracowników do naszych wartości. Do jego realizacji posłużył nam plebiscyt: Filary Kultury.
Plebiscyt jest podzielony na 2 etapy. W pierwszym z nich pracownicy zgłaszają swoich kandydatów, którzy postępują zgodnie z wartościami. Ważne jest to, że każde zgłoszenie należy uzasadnić. W drugim etapie pracownicy głosują na najczęściej zgłaszanych pracowników. W pierwszym etapie pracownicy zgłosili 249 osób, oddając łącznie 630 głosów. Do drugiego etapu przeszło 18 pracowników (po 3 osoby z każdego obszaru). Pracownicy oddali łącznie 1999 głosów na kandydatów i tym sposobem wybraliśmy 6 laureatów (Po jednym z każdego obszaru). Liczba zgłaszanych pracowników, oddanych głosów i jakościowe uzasadnienia pokazują, jak szybko nasi pracownicy zaczęli stosować się do nowych wartości i wzięli je sobie do serca. Nagrody wręczyliśmy podczas naszego corocznego wydarzenia – Dnia Pracownika.
BGK – Bank pełen wartości
Plan komunikacji na rok 2021 zrealizowaliśmy i przyniósł oczekiwane efekty. Nasi pracownicy znają nasze wartości, rozumieją je, a na co dzień stosują się do nich. Dzięki zastosowaniu niesztampowych rozwiązań w planie komunikacji pracownicy z przyjemnością brali udział w zaproponowanych przez nas aktywnościach. Nasz projekt komunikacji został doceniony i otrzymał wiele wyróżnień, co pokazuje, że warto działać nieszablonowo i angażować pracowników.
Ja ze swojej strony chciałbym podziękować za realizację planu komunikacji Zespołowi Komunikacji Wewnętrznej: Asi Kuli, Patrycji Tomaszewskiej, Monice Grządziel, Magdzie Sopieli oraz Asi Mościckiej z Departamentu HR. Szczególne podziękowania dla Edyty Blachowskiej oraz Izy Mościckiej za zaufanie i wiarę w realizowane przez nas projekty.
Autor: Piotr Miller
Ekspert ds. komunikacji wewnętrznej
Bank Gospodarstwa Krajowego
Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2022 w kategorii Kampania wewnętrzna. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.