Jakie czynniki będą miały wpływ na organizacje w nadchodzącym 2018 roku? Co powinno być ważne dla firm, które chcą rozwijać się dynamicznie i zgodnie z założonymi biznesowymi planami? Na jakie elementy kształtowania marki pracodawcy należy zwrócić uwagę przy tworzeniu strategii i kampanii employer brandingowych?
Otoczenie biznesowe z roku na rok jest coraz bardziej zmienne a demograficzne wyzwania powodują, że dbanie o markę pracodawcy ma coraz większe znaczenie. Mam nadzieję, że rok 2018 to będzie ten rok, w którym zdecydowana większość pracodawców albo zacznie opracowywać, albo rozwinie swoje strategie employer brandingowe i dostosuje je do zmiennych biznesowych.
Trendów employer brandingowych można zidentyfikować kilkanaście, ale w tym miejscu chciałabym opowiedzieć o, moim zdaniem, najważniejszych trzech:
TREND 1: Employer branding H2H (Human2Human), czyli pokazanie ludzkiej i emocjonalnej twarzy firmy
Kandydaci poszukują ludzkiej twarzy pracodawcy. Poszukują emocji. Chcą być częścią czegoś więcej, niż tylko organizacji oferującej pracę. Ludzie chcą być doceniani, jak również chcą czuć się szczęśliwi i zadowoleni z pracy. Dlatego tak ważne jest poszukiwanie emocji w EVP marki pracodawcy. Więcej o EVP, czyli Emotional Value Proposition pisałam tutaj.
Najpiękniejsza stroną komunikacji opartą na modelu human to human jest to, że firmy powinny cały czas szukać ludzkiej twarzy biznesu, w którym działają.
Choć biznes nie ma emocji, to jednak ludzie je mają i szukają takich organizacji, w których pozytywne emocje będą im towarzyszyć na co dzień w pracy.
TREND 2: Bez strategii komunikacji marki, employer branding będzie ubogi i … drogi
Działania i kampanie wizerunkowe realizowane ad hoc już nie wystarczą. Myślę, że pracodawcy będą przygotowywać strategię komunikacji marki pracodawcy. Nie tylko w formie głównych założeń, ale operacyjnie – na rok do przodu.
Pracodawcy powinni wiedzieć, co chcą komunikować do kandydatów i gdzie te komunikaty dystrybuować (jakie kanały komunikacyjne należy wybrać do osiągnięcia celów biznesowych). Całościowa strategia, spójna we wszystkich kanałach komunikacji, daje nie tylko większy efekt oddziaływania, ale pozwala na zaoszczędzenie konkretnych sum pieniędzy.
TREND 3: Content employer branding, storytelling oraz social media, czyli dwustronny i jakościowy dialog pracodawców z kandydatami
Kandydaci chcą mieć możliwość dwustronnego komunikowania się z pracodawcą, najlepiej w systemie ciągłym, czyli on-line (Facebook, blog, czat). Czy firma oferuje taką możliwość? Jeśli pracodawca znajdzie się w gronie firm, o której kandydaci myślą, to warto podtrzymać tę więź i dostarczać kandydatom informacji, której w danej chwili potrzebują.
A jakie treści kandydaci chcą otrzymywać od pracodawców? Z jednej strony merytorycznych, pokazujących ekspertyzę firmy. A z drugiej strony szukają historii – oficjalnych i tych mniej formalnych – pokazujących firmę od kuchni i z różnych perspektyw.
Kolejne trendy zamieszczę już 29 grudnia 2017 na naszym blogu, więc serdecznie zapraszam do lektury!
Anna Macnar | CEO HRM Institute