Wunderman Thompson Technology (WTT) w ostatnich kilku latach doświadczyła zmiany struktury wewnętrznej, rebrandingu oraz połączenia się spółek i zespołów. A potem przyszła pandemia. Zmierzyliśmy się ze zmianą: poczuciem utraty tożsamości; rozluźnieniem więzi, które stanowiły rdzeń EVP; koniecznością przeorganizowania naszej pracy. Choć wydawało nam się, że byliśmy na to przygotowani, to rzeczywistość okazała się trudniejsza. Jak w kiepskiej planszówce – wróciliśmy na start, ale postanowiliśmy to wykorzystać.
Nie robimy tego sami
WTT to firma z branży IT, tworząca aplikacje webowe, oparte o CMSy. W Polsce ma biura w Poznaniu, Katowicach i Bydgoszczy. Szerzej – jest częścią grupy Wunderman Thompson Commerce & Technology EMEA, należącej do sieci Wunderman Thompson, która działa w ramach holdingu WPP. Skomplikowane, prawda? Uznaliśmy, że najlepiej będzie, jeśli spojrzy na to świeże oko. Do współpracy zaprosiliśmy Grupę MBE.
Najlepiej zacząć od początku
Początek prac przypadł na czas łączenia się spółek oraz formowania zespołu EB. Zaczęliśmy od zbadania sytuacji. Obok raportów i wskaźników, które monitorowaliśmy regularnie, postawiliśmy na wywiady i spotkania fokusowe z pracownikami. W rozmowach wzięła udział grupa o różnorodnych doświadczeniach, rolach, stażu pracy. Dodatkowo, MBE zaangażowała do badania potencjalnych kandydatów i wykonała audyt działań pod kątem zewnętrznego EB.
Wyposażeni w analizy, znając cele organizacji i określając budżet i zespół, byliśmy w stanie wyznaczyć cele strategiczne dla działań EB: budowę marki eksperckiej, przyjaznej pracownikom i będącej częścią międzynarodowej grupy. Warsztaty z interesariuszami pozwoliły nam określić grupy docelowe, strony organizacji, a także – jej osobowość.
EVP to drogowskaz
Znacie ten moment, w którym po raz pięćsetny musicie stworzyć opis firmy na cele targów pracy/konferencji/na portal rekrutacyjny – niepotrzebne skreślić? Tu odkrywamy wartość zdefiniowanego employee value proposition. Zamiast szukać synonimów do „młody i dynamiczny zespół” korzystamy z gotowego przepisu. W przypadku WTT najważniejsze wartości określają filary: “drive to create”, “expert knowledge” i “good vibes”.
Założenia te dobrze oddają atmosferę i relacje w organizacji. Wskazują, jak organizować wydarzenia i trafić do kandydatów. Same plusy, zero minusów!
Key visual
Identyfikacja wizualna w dużych organizacjach jest precyzyjnie określona i daje niewielkie pole manewru. Połączenie świeżych pomysłów z istniejącymi ramami stanowi ciekawe wyzwanie.
Zaproponowana przez MBE i zrealizowana przy pomocy FYD Studio koncepcja graficzna opiera się na identyfikacji wizualnej grupy Wunderman Thompson. „Inspiration mark” stał się tu kanwą do pokazania największej wartości – ludzi. Pracownicy stali się ambasadorami kampanii.
Zachęcanie zespołu do udziału w sesjach zdjęciowych to przy okazji dodatkowa akcja EB. Nasz patent to jasny harmonogram dnia (z obowiązkową przerwą na pizzę!) i wyszukanie ciekawych miejsc w plenerze miasta.
Kompleksowość w podróży pracownika
Nie da się zbudować spójnej strategii metodą „na misia” (mi się wydaje…) dlatego też kluczowe jest zebranie punktów widzenia z całej organizacji. EB przechodzi przez wszystkie jej poziomy oraz wpływa na procesy. Od sprawnej rekrutacji, aż do wyposażenia biura w wellbeingowe meble. Od integrujących wydarzeń firmowych, po przyjazne i transparentne procesy wewnętrzne. W każdym z momentów swojej podróży kandydat/pracownik ma kontakt z marką pracodawcy. I każdy z nich może budzić emocje.
Od czasu, kiedy “We got IT” weszło w życie, przy każdej inicjatywie zadajemy sobie pytanie: jak to się ma do naszego EVP? W ten sposób stworzyliśmy uporządkowany katalog aktywności, który obejmuje m.in. włączanie pracowników w tworzenie wewnętrznych procesów (np. ocena okresowa), konsultowanie działań zewnętrznych (kampanie, sponsoringi) czy wsparcie w uczestniczeniu w wydarzeniach branżowych. Przy realizacji założeń EVP działa cała firma. Wspierane są inicjatywy dzielenia się wiedzą oraz tworzy się przyjazną przestrzeń do integracji. Wzmacniana jest kultura feedbacku i feedforward oraz publiczne nagradzanie sukcesów. EVP-owy lifting przeszły wszystkie kanały komunikacji. EB badamy nawet w exit interview.
Wyniki
Efekty pojawiły się już w rok po rozpoczęciu prac. Z 33% do 75% wzrosła satysfakcja z pracy. Procent osób zaangażowanych zmienił się z 23% na 34%, a osób rozłączonych z organizacją – spadł z 43% do 29%. Rozkwitły social media: Facebook zwiększył zaangażowanie o 250%, Instagram o 40%, a LinkedIn – o 315%. Pracownicy częściej publikują treści z oznaczeniem firmy, dzięki czemu o połowę wzrosła liczba ambasadorów, budujących wizerunek organizacji. 56% pracowników (wcześniej 30%) uważa WTT za prestiżową markę, a 62% uznaje ją za dobrego pracodawcę (wzrost z 34%). Najnowszy wynik eNPS (maj 2023) to 15 – od września 2022 wzrósł o 10 punktów. Cieszy fakt, że te wysiłki zyskały także uznanie jury w konkursie EBEA. To ogromny zaszczyt. Działamy dalej!
Autorka:
Magdalena Owsiana
Head of Employer Branding & Communication
Wunderman Thompson Technology
Projekt zdobył nagrodę główną w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2023 w kategorii strategia EB do 100 tys. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.