Dobre praktyki Dobrostan Kampania wewnętrzna Kokurs EBEA wellbeing
Wellbeing z biznesowego punktu widzenia. Case study Bosch.

Wellbeing z biznesowego punktu widzenia. Case study Bosch.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wellbeing w pracy to z punktu widzenia biznesowego jest tylko kosztem. Wystarczy jednak sięgnąć po wyniki badań, żeby mieć twarde dowody, że dbanie o dobrostan pracowników przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale także (a może przede wszystkim) pracodawcy. Wie o tym doskonale Bosch Polska, a wiedzę tę opiera na badaniach wewnętrznych i zewnętrznych. Jakie korzyści przyniósł projekt Boschkostan, który otrzymał wyróżnienie w konkursie EBEA 2021? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu.  

Wellbeing z biznesowego punktu widzenia.

Kultura organizacyjna wspierająca wellbeing pracowników bezpośrednio przekłada się na ich zaangażowanie w pracy i osiągane wyniki. Zgodnie z badaniami WHO zwrot z inwestycji w zdrowie psychiczne społeczności jest czterokrotny. Dlatego Bosch postanowił strategicznie zająć się dobrostanem pracowników i rozpoczął projekt Boschkostan: Akademia Dobrego Życia. Ma on na celu poprawę wellbeingu pracowników poprzez działania edukacyjne, konkursy i grywalizację oraz dostęp do specjalistów z różnych dziedzin. Projekt realizowany jest w duchu Design Thinking w interdyscyplinarnym zespole, dla prawie 800 pracowników Robert Bosch Sp. z o.o..

Projekt oparty na danych.

W 2020 roku dwukrotnie przeprowadzono ocenę potrzeb pracowników (maj oraz listopad). Ankieta z listopada miała na celu stworzyć mapę empatii,która wskaże największe trudności pracowników (przykład pytania: „Wyobraź sobie, że leżysz wieczorem w łóżku. O czym myślisz przed zaśnięciem? Przypisz punkty poniższym myślom – im częściej się pojawiają, tym więcej punków przyznaj. Masz do wydania 100 punktów.”).

Choć 75% pracowników określiła swój Work-Life balance jako pozytywny, to jednak brakuje im czasu na sport i własne pasje. Z badania wynika, że gdy już zaopiekują się domem i rodziną, to najczęściej odprężają się przez bierny wypoczynek. Przed snem wielu pracowników doświadcza gonitwy myśli, planując kolejne dni w domu i w pracy. W wypowiedziach otwartych badani zaznaczali, że brakuje im wiedzy o zdrowym odżywianiu i zachęty do zadbania o siebie. Biorąc te wszystkie odpowiedzi pod uwagę zaplanowano działania na cały 2021 rok, które są bezpośrednią odpowiedzią na zgłoszone w ankiecie potrzeby.

Psycholog, webinary a może ćwiczenia online? A czemu nie wszystko?

Postanowiliśmy, że Boschkostan będzie idealnym połączeniem różnych działań wellbeingowych. Roczny projekt został podzielony na 3 epizody (ekologia, pomaganie oraz równowaga emocjonalna). W każdym realizowane są szkolenia, konkursy oraz komunikacja wewnętrzna. Oprócz tego przez cały czas trwa podprojekt „Boschkostan w Pandemii”. Pracownicy zachęcani są do ćwiczeń, zdrowego odżywiania oraz dbania o dobrostan psychiczny poprzez grywalizację, darmowe sesje z psychoterapeutą oraz wykłady i wspólne treningi. Na realizację projektu składają się godzinne spotkania online odbywające się w godzinach pracy z częstotliwością do 2 razy w miesiącu (prowadzone przez pracowników oraz zewnętrznych ekspertów). Dodatkowo całoroczna darmowa opieka psychologiczna (konsultacje możliwe również w godzinach pracy) oraz 4-miesięczna grywalizacja za pomocą aplikacji mobilnej.

Rezultaty po półroczu działań

Frekwencja na wydarzeniach wynosi od 60 do 150 osób w zależności od tematu, ze średnią wynoszącą 83 osoby (ok. 10% organizacji). 91% pracowników jest zadowolonych z oferowanych w ramach projektu Boschkostan aktywności. Tylko 8% twierdzi, że te działania nie są dla nich interesujące. 93% pracowników uczestniczących w grywalizacji twierdzi, że chętnie wzięłoby udział w kolejnej.

Co najważniejsze o 7% wzrósł odsetek pracowników uprawiających sport, a ilość osób, które twierdzą, że oferta benefitów w Bosch jest lepsza niż w innych firmach podwoiła się (z 12,33% na 26,67%). Te wyniki pokazują, że działania wellbeingowe zaplanowane z głową maja realny wpływ na dobrostan pracowników.

Autorka: Joanna Wojdan Liszewska, Employer Branding Expert w Bosch Polska.

Projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2021 w kategorii Kampania wewnętrzna. Pełną listę nagrodzonych znajdziesz tutaj.